151-0329/06 – Statistické metody v marketingu (SMM)
Garantující katedra | Katedra matematických metod v ekonomice | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Při úspěšném absolvování předmětu “Statistické metody v marketingu" (151329, verze 05 a 06) student získá následující znalosti, dovednosti a schopnosti:
• Seznámí se s možnostmi použití statistických metod při řešení konkrétních problému z oblasti marketingového, případně sociologického průzkumu.
• Naučí se navrhovat, realizovat a vyhodnocovat dotazníková šetření pro konkrétní problémy praxe, zejména pro průzkum spotřebitelského chování a spokojenosti.
• Získá dovednosti při zpracování dat z dotazníkového šetření na počítači s pomocí statistického programu IBM SPSS Statistics.
• Dokáže používat vybrané statistické metody pro analýzu dotazníkových šetření a interpretovat získané výsledky pro konkrétní rozhodování.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět „Statistické metody v marketingu" seznamuje budoucího ekonoma – marketingového specialistu s vybranými jednoduchými i pokročilými statistickými metodami pro sběr, analýzu a interpretaci ekonomických dat pro potřeby marketingového výzkumu a při rozhodování na různých úrovních marketingového řízení.
V předmětu si studenti zopakují a prohloubí znalosti ze základního kurzu bakalářské statistiky pro ekonomy (předmět „Statistika A“ nebo podobný) a naučí se používat vybrané kvantitativní statistické metody vhodné zejména při výzkumu trhu, spotřebitelském a sociologickém průzkumu, analýzách spokojenosti, apod.
V předmětu budou studenti pracovat s reálnými statistickými daty získanými vlastním primárním šetřením. Ke sběru dat se naučí využívat online CAWI dotazníkovou službu (VYPLNTO.CZ), při analýzách dat budou používat profesionální statistický software (IBM SPSS Statistics).
Předmět „Statistické metody v marketingu" je určen především studentům bakalářského studia oboru Marketing a obchod na ekonomické fakultě
VŠB - Technické univerzity Ostrava, kteří jej absolvují jako oborově povinný, obvykle v zimním semestru 2. ročníku studia. Mohou jej však využít jako povinně volitelný i studenti jiných oborů.
Předmět je vyučován v rozsahu 1+2, je zakončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 4 kredity.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
V průběhu semestru studenti řeší průběžné zápočtové úkoly:
• 2 individuální autotesty;
• 3 skupinové úkoly související se seminárním projektem.
Individuální úkoly řeší každý student sám za sebe, skupinové úkoly řeší pracovní týmy (skupiny) společně a odevzdává je koordinátor týmu.
Všechny úkoly jsou termínované. Termíny jednotlivých úkolů jsou závazné, jejich nedodržení může znamenat vyřazení studenta nebo pracovního týmu z dalšího průběhu výuky předmětu.
Termíny jsou závazné i pro studenty s individuálním studijním plánem. Pokud student s ISP ví, že nebude moci nějaký termín dodržet (zdravotní důvody, zahraniční stáž ERASMUS/SOKRATES a pod.), musí tuto záležitost konzultovat se cvičícím pedagogem nejpozději v 2. týdnu semestru, a to sepsáním podmínek pro ISP na oficiálním formuláři. Studenti navštěvující centrum SLUNEČNICE mohou přinést vyjádření centra, ke kterému vyučující přihlédne.
E-learning
Předmět „Statistické metody v marketingu" je navržen pro prezenční formu studia s e-learningovou podporou (tzv. blended learning). E-learningový kurz předmětu je umístěn na univerzitním vzdělávacím portálu LMS Moodle (http://lms.vsb.cz).
Další požadavky na studenta
Pro úspěšné absolvování předmětu se předpokládá znalost práce s osobním počítačem v rozsahu standardů ECDL, zejména schopnost práce s textovým editorem MS Word a tabulkovým kalkulátorem MS Excel.
Doporučuje se mít rovněž minimálně zápočet z podmiňujícího předmětu ještě před zahájením studia předmětu „Statistické metody v marketingu“.
znalost statistiky a práce s daty v rozsahu předmětu Statistika A
práce s počítačem na úrovni ECDL
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
PŘEDNÁŠKY:
Přednášky z předmětu „Statistické metody v marketingu" jsou tematicky zaměřené, relativně samostatné, ale na sebe navazující. Název přednášky a její stručný obsah si lze přečíst v harmonogramu předmětu.
Pro každou přednášku jsou v kurzu předmětu na LMS Moodle připraveny podklady ve formátu PDF, které si může student předem vytisknout a přinést do výuky. Na vlastní přednášce se pak může lépe soustředit na výklad vyučujícího a do vytištěných podkladů pouze vpisovat poznámky a doplňující informace.
Student, který přijde na přednášku bez přípravy a nebude mít vytištěné podklady, může mít problémy se zápisem informací a pochopením výkladu. Vyučující při přednášce promítá na projekční plochu dynamickou prezentaci, doplňuje ji podrobnějším výkladem a vysvětlujícími příklady. Tempo výkladu vyplývá z předpokladu, že studenti mají podklady k dispozici.
Pozor! Tyto podklady vesměs obsahují pouze snímky obrazovek a nemohou nahradit učební texty ani osobní kontakt s vyučujícím. Účast na přednáškách sice není povinná, ale pokud chce student zvládnout předmět „Statistické metody v marketingu" bez větších potíží, měl by si pro účast na přednáškách najít čas.
Obsah přednášek:
P1. Úvod do předmětu
P2. Základy marketingového výzkumu
P3. Dotazníkové šetření a návrh dotazníku
P4. Popisné statistiky a explorační analýza dat
P5. Cíle výzkumu a testování hypotéz
P6. Analýza postojových a hodnoticích škál
P7. Prezentace výsledků výzkumu
CVIČENÍ:
Cvičení předmětu "Statistické metody v marketingu" jsou tematicky zaměřená.
Ke každému z šesti témat patří dvě na sebe navazující praktická cvičení.
Všechna cvičení se konají v počítačové učebně s nainstalovaným programem IBM SPSS Statistics, studenti pracují s reálnými daty z konkrétních výzkumů.
Ke každému cvičení jsou pro studenty připraveny pracovní listy. Tento studijní materiál si student před cvičením vytiskne a prostuduje. Pro některá cvičení jsou také připraveny datové soubory ve formátu MS Excel nebo IBM SPSS Statistics. Tyto soubory si student před cvičením stáhne a zkopíruje do svého pracovního adresáře nebo na USB disk. Na začátku cvičení si studenti sami podle instrukcí v pracovním listu načtou příslušný datový soubor do počítače a otevřou.
Student musí být na každé cvičení připraven, to znamená, že především:
• má vytištěný pracovní list a stažené pracovní soubory pro dané cvičení;
• má teoretické znalosti v rozsahu předepsaném v pracovním listu;
• má konkrétní představu, jak řešit úlohy uvedené v pracovním listu, a dokáže vysvětlit postup jejich řešení ostatním.
Tempo cvičení je individuální a je dáno i připraveností studentů řešit dané úlohy. Pokud jsou studenti na cvičení nedostatečně připraveni, zvládnou vyřešit méně úkolů, než je uvedeno v zadání. Zbývající úkoly si musí studenti vyřešit samostudiem, není možné se jim věnovat v dalším cvičení.
Pozor! Na cvičeních lze řešit pouze úlohy z pracovního listu, případně úkoly zadané vyučujícím. Jakákoliv činnost nesouvisející s výukou (mailování, chatování, surfování mimo vymezené stránky atd.) bude potrestána vyloučením studenta z daného cvičení.
Obsah cvičení:
TÉMA 1: DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ A NÁVRH DOTAZNÍKU
C1. Dotazníkové šetření v prostředí VYPLŇTO.CZ
C2. Příprava dat pro dotazníkové šetření
TÉMA 2: PŘÍPRAVA DAT V PROSTŘEDÍ SPSS
C3. Transformace datové tabulky do formátu SPSS
C4. Editace tabulek, grafů a výstupních protokolů v SPSS
TÉMA 3: EXPLORAČNÍ ANALÝZA DAT
C5. Kategorizovaná data, tabulky a grafy četností
C6. Číselná data, měření úrovně a heterogenity
TÉMA 4: SROVNÁVACÍ STATISTICKÉ TESTY
C7. Testování hypotéz, srovnávací testy průměrů
C8. Analýza rozptylu, homogenní skupiny
TÉMA 5: ANALÝZA ZÁVISLOSTI MEZI PROMĚNNÝMI
C9. Analýza závislostí v tabulkách
C10. Korelace a regrese číselných dat
TÉMA 6: POKROČILÁ ANALÝZA HODNOTÍCÍCH BATERIÍ
C11. Položková analýza v hodnotících bateriích
C12. Latentní vlivy, faktorová a shluková analýza
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.