151-0344/01 – Logické postupy a metody (LPM)
Garantující katedra | Katedra matematických metod v ekonomice | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2010/2011 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Seznámíte se s logikou jako jedním z klasických pilířů evropské tradice myšlení. Připomenete si historii vzniku klasické antické logiky a jejích základních kamenů - výroků a množin. Ukážete si, jak se v průběhu dvou tisíciletí logika změnila a jak je vnímána dnes.
2. Studium logiky vás donutí zamyslet se nad nelineární stavbou lidských myšlenek, nad funkcí obou hemisfér lidského mozku a naučíte se odhalovat formálně chybné myšlenkové postupy, se kterými se v praxi můžete běžně setkat.
3. S využitím kognitivních technologií a programu Scratch 2.0 si připomenete zásady koncepčního algoritmického a kreativního myšlení, konstruktivismus a konstrucionismus. V tomto programu budete vytvářet mikrosvěty s jejich
vlastní vnitřní logikou. Díky tomuto programu se naučíte pracovat s pojmy jako "fraktál", "agent", "mikrosvět", "rekurze" a podobně, se kterými byste se jinak seznamovali možná jen komplikovaně a povrchně.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět Logické postupy a metody učí budoucího ekonoma hravou formou správnému usuzování a logickému myšlení. Předmět je zaměřen na zdokonalení a změnu myšlení studentů, přičemž je orientován prakticky, tedy především na získání dovedností využitelných v praxi moderního manažera.
Předmět je založen na moderních kognitivních teoriích, že lidské myšlení lze trénovat a zdokonalovat, jen se musí postupovat zvolna a rovnoměrně rozvíjet logiku i intuici, tedy obě hemisféry lidského mozku. V předmětu je využit
počítačový program Scratch 2.0 (zdokonalená verze programu Logo), který byl vyvinutý na univerzitě MIT v Massachusetts, kde se využívá ve výuce i v tréninku logického myšlení budoucích odborníků.
Předmět nevyžaduje hlubší než středoškolské znalosti z matematiky ani informatiky, jedinou skutečnou prerekvisitou je chuť přemýšlet, objevovat a hrát si.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet uděluje cvičící učitel. Problémy s udělením zápočtu student řeší s garantem předmětu, případně s vedoucím katedry.
KRITÉRIA SPLNĚNÍ:
Zápočet – splnit povinnosti zadané ve cvičení a v řídicím prostředí Moodle.
a) Esej – student by měl nejen znát problematiku předmětu, který studuje, ale měl by se umět nad ním zamyslet a vyjádřit. V tomto úkolu je cílem napsat esej na dané téma. Přitom je třeba respektovat zadané téma i rozsah, jinak bude úkol bodově penalizován. Eseje jsou studenty vzájemně hodnoceny (samozřejmě anonymně). Lze získat maximálně 25 bodů, minimum není stanoveno.
b) Test – souhrnný test, který ověří znalosti i schopnost aplikovat dané metody a využívat podpůrné počítačové programy). Souhrnný test je povinný a je hodnocen 30 body, přičemž je třeba získat minimálně 15 bodů. Test lze opravovat, počítá se lepší výsledek.
c) Volná kompozice – student si vybere jeden z nabízených úkolů, který zpracuje a odevzdá s využitím vhodného počítačového programu (NetLOGO nebo Prolog). Také tyto kompozice jsou studenty vzájemně hodnoceny (samozřejmě anonymně). Lze získat maximálně 30 bodů, minimum není stanoveno.
Nutnou podmínkou k získání zápočtu je získání 45 bodů ze všech úkolů dohromady.
E-learning
Výuka probíhá s e-learningovou podporou v CMS Moodle.
Další požadavky na studenta
Nejsou žádné další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
OSNOVA PŘEDNÁŠEK:
1. Úvod do moderní logiky
2. Proces myšlení a mentální mapování
3. Klasická výroková logika
4. Predikátová logika
5. Množinová logika a mohutnost
6. Sylogismy a jejich řešení
7. Formální teorie a znalosti
OSNOVA CVIČENÍ:
1. Úvod do předmětu
2. Jednoduché logické úlohy
3. Logické úlohy s výroky a predikáty
4. Booleova algebra při řešení logických úloh
5. Tvůrčí mentální mapy na cestě k úspěchu
6. Stavba algoritmů v jazyce LOGO
7. Od želví grafiky k fraktální geometrii
8. LOGO jako učící se systém
9. Řešení logických úloh s využitím množin
10. Sylogismy a jejich dokazování
11. Dotazování v jazyce Prolog
12. Budování znalostí v jazyce Prolog
Cvičení ve 13. a 14. týdnu slouží jako rezerva a pro splnění povinných zápočtových úkolů.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.