151-0429/04 – Statistické metody v marketingu (SMMd)
Garantující katedra | Katedra matematických metod v ekonomice | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2010/2011 | Rok zrušení | 2022/2023 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
• Seznámíte se s možností použití statistických metod marketingového výzkumu při řešení konkrétních problému výrobních i obchodních organizací a firem.
• Naučíte se realizovat a vyhodnocovat dotazníkové šetření pro konkrétní problém marketingového výzkumu.
• Získáte dovednosti při zpracování dat z marketingového výzkumu na počítači s pomocí profesionálního statistického programu IBM SPSS Statistics.
• Dokážete používat vybrané statistické metody v oblasti marketingu a interpretovat získané výsledky pro konkrétní rozhodování.
Vyučovací metody
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
V předmětu "Statistické metody v marketingu" se studenti seznámí s vybranými jednoduchými i složitějšími statistickými metodami, které jim mohou pomoci při analyzování dat získaných v marketingovém výzkumu a při rozhodování na různých úrovních marketingového řízení.
V tomto předmětu si zopakují a prohloubí své znalosti ze základního kurzu bakalářské statistiky pro ekonomy a naučí se využívat vybrané kvantitativní statistické metody používané v marketingu, tj. zejména při marketingovém výzkumu trhu.
V tomto předmětu budou studenti pracovat s reálnými statistickými daty získanými vlastním dotazníkovým šetřením. Při analýzách dat budou využívat statistický program IBM SPSS Statistics.
Tato verze předmětu byla připravena s podporou Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ).
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet uděluje cvičící učitel. Problémy s udělením zápočtu student řeší s garantem předmětu, případně s vedoucím katedry.
KRITÉRIA SPLNĚNÍ:
Všechny průběžné zápočtové úkoly jsou termínované. Studenti úkoly odevzdávají prostřednictvím CMS Moodle, kde jsou vyhodnoceny. Termíny odevzdání hlídá interní aplikace Kalendář.
a) Úvodní autotest – prověří Vaši teoretickou připravenost na předmět. V testu je náhodně vygenerováno 10 otázek pokrývajících problematiku předmětu Statistika A. Na jejich zodpovězení je 20 minut. Z testu je možno získat maximálně 20 bodů, předepsané minimum je 10 bodů. Test je možno opakovat, do výsledného hodnocení předmětu se počítá nejvyšší počet bodů (nejlepší pokus).
b) Závěrečný (souhrnný) autotest – prověří Vaše teoretické znalosti z předmětu. V testu je náhodně vygenerováno 10 otázek pokrývajících celou problematiku předmětu. Na jejich zodpovězení je 20 minut. Z testu je možno získat maximálně 20 bodů, předepsané minimum je 10 bodů. Test je možno opakovat, do výsledného hodnocení předmětu se počítá nejvyšší počet bodů (nejlepší pokus).
c) Skupinový projekt – v tomto úkolu je Vaším cílem vytvořit pracovní skupinu 3 – 4 studentů a v rámci této skupiny připravit a realizovat marketingové statistické šetření s využitím serveru VYPLNTO.CZ a programu SPSS. Ze šetření vypracuje skupina výzkumnou zprávu, kterou uloží do CMS Moodle. Úkol je hodnocen max. 45 bodů, podmínkou je získání alespoň 25 bodů. Hodnocení projektu je jednotné pro celou skupinu.
K získání zápočtu musí student získat minimálně 45 bodů ze všech zápočtových úkolů.
Všechny ostatní podmínky se řídí Jednotným studijním a zkušebním řádem VŠB-TU Ostrava.
E-learning
Elearningový kurz předmětu je umístěn na CMS Moodle: http://moodle.vsb.cz/vyuka.
Další požadavky na studenta
Nerelevantní, nerelevantní.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Předmět "Statistické metody v marketingu (151 429)" je navržen pro kombinovanou formu studia (e-learning). Organizovaná výuka je koncentrována do tří tutoriálů v rozsahu po 4 hodinách, které se konají v počítačové učebně s nainstalovaným programem IBM SPSS Statistics.
Výuka je organizována do 3 tématických bloků. Každý blok odpovídá jednomu tutoriálu.
Seznam a obsah bloků:
B1. Příprava dat a explorační analýza
Šetření v marketingovém výzkumu. Návrh dotazníku, metoda ABC. Explorace kategoriálních dat. Explorace číselných dat.
B2. Analýza závislostí
Kontingenční tabulky, dvojné třídění. Analýza závislostí v tabulkách. Korelační a regresní analýza. Logistická regrese.
B3. Testování hypotéz
Srovnávací testy. Analýza rozptylu ANOVA. Neparametrické testy. Prezentace výsledků výzkumu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky