151-0429/04 – Statistické metody v marketingu (SMMd)

Garantující katedraKatedra matematických metod v ekonomiceKredity4
Garant předmětudoc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.Garant verze předmětudoc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2010/2011Rok zrušení2022/2023
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
FRI02 doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.
RAM35 prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet 4+8
distanční Zápočet a zkouška 0+6

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

• Seznámíte se s možností použití statistických metod marketingového výzkumu při řešení konkrétních problému výrobních i obchodních organizací a firem. • Naučíte se realizovat a vyhodnocovat dotazníkové šetření pro konkrétní problém marketingového výzkumu. • Získáte dovednosti při zpracování dat z marketingového výzkumu na počítači s pomocí profesionálního statistického programu IBM SPSS Statistics. • Dokážete používat vybrané statistické metody v oblasti marketingu a interpretovat získané výsledky pro konkrétní rozhodování.

Vyučovací metody

Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

V předmětu "Statistické metody v marketingu" se studenti seznámí s vybranými jednoduchými i složitějšími statistickými metodami, které jim mohou pomoci při analyzování dat získaných v marketingovém výzkumu a při rozhodování na různých úrovních marketingového řízení. V tomto předmětu si zopakují a prohloubí své znalosti ze základního kurzu bakalářské statistiky pro ekonomy a naučí se využívat vybrané kvantitativní statistické metody používané v marketingu, tj. zejména při marketingovém výzkumu trhu. V tomto předmětu budou studenti pracovat s reálnými statistickými daty získanými vlastním dotazníkovým šetřením. Při analýzách dat budou využívat statistický program IBM SPSS Statistics. Tato verze předmětu byla připravena s podporou Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ).

Povinná literatura:

RABUŠIC, L. a kol. (2019). Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2. přepracované vydání. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 978-80-210-9247-1. FRIEDRICH, Václav. Statistické metody v marketingu: Studijní opory na Moodle. [online]. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2009. POŽADOVANÝ SOFTWARE IBM SPSS Statistics – pro studenty EkF VŠB-TU Ostrava je k dispozici roční licence, kterou distribuuje Laboratoř informačních technologií

Doporučená literatura:

HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. ŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha : Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-49-8. PECÁKOVÁ, Ivana. Statistika v terénních průzkumech. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-74-0. ZBOŘIL, Kamil. Marketingový výzkum: Metodologie a aplikace. 2. vydání. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2003. ISBN 80-7079-394-5. WAGNER, William E. Using IBM SPSS Statistics for Social Statistics and Research Methods. 3rd Edition. Pine Forge Press, as Imprint of SAGE Publications, Inc., 2011. ISBN 978-1-4129-9142-1.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Zápočet uděluje cvičící učitel. Problémy s udělením zápočtu student řeší s garantem předmětu, případně s vedoucím katedry. KRITÉRIA SPLNĚNÍ: Všechny průběžné zápočtové úkoly jsou termínované. Studenti úkoly odevzdávají prostřednictvím CMS Moodle, kde jsou vyhodnoceny. Termíny odevzdání hlídá interní aplikace Kalendář. a) Úvodní autotest – prověří Vaši teoretickou připravenost na předmět. V testu je náhodně vygenerováno 10 otázek pokrývajících problematiku předmětu Statistika A. Na jejich zodpovězení je 20 minut. Z testu je možno získat maximálně 20 bodů, předepsané minimum je 10 bodů. Test je možno opakovat, do výsledného hodnocení předmětu se počítá nejvyšší počet bodů (nejlepší pokus). b) Závěrečný (souhrnný) autotest – prověří Vaše teoretické znalosti z předmětu. V testu je náhodně vygenerováno 10 otázek pokrývajících celou problematiku předmětu. Na jejich zodpovězení je 20 minut. Z testu je možno získat maximálně 20 bodů, předepsané minimum je 10 bodů. Test je možno opakovat, do výsledného hodnocení předmětu se počítá nejvyšší počet bodů (nejlepší pokus). c) Skupinový projekt – v tomto úkolu je Vaším cílem vytvořit pracovní skupinu 3 – 4 studentů a v rámci této skupiny připravit a realizovat marketingové statistické šetření s využitím serveru VYPLNTO.CZ a programu SPSS. Ze šetření vypracuje skupina výzkumnou zprávu, kterou uloží do CMS Moodle. Úkol je hodnocen max. 45 bodů, podmínkou je získání alespoň 25 bodů. Hodnocení projektu je jednotné pro celou skupinu. K získání zápočtu musí student získat minimálně 45 bodů ze všech zápočtových úkolů. Všechny ostatní podmínky se řídí Jednotným studijním a zkušebním řádem VŠB-TU Ostrava.

E-learning

Elearningový kurz předmětu je umístěn na CMS Moodle: http://moodle.vsb.cz/vyuka.

Další požadavky na studenta

Nerelevantní, nerelevantní.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Předmět "Statistické metody v marketingu (151 429)" je navržen pro kombinovanou formu studia (e-learning). Organizovaná výuka je koncentrována do tří tutoriálů v rozsahu po 4 hodinách, které se konají v počítačové učebně s nainstalovaným programem IBM SPSS Statistics. Výuka je organizována do 3 tématických bloků. Každý blok odpovídá jednomu tutoriálu. Seznam a obsah bloků: B1. Příprava dat a explorační analýza Šetření v marketingovém výzkumu. Návrh dotazníku, metoda ABC. Explorace kategoriálních dat. Explorace číselných dat. B2. Analýza závislostí Kontingenční tabulky, dvojné třídění. Analýza závislostí v tabulkách. Korelační a regresní analýza. Logistická regrese. B3. Testování hypotéz Srovnávací testy. Analýza rozptylu ANOVA. Neparametrické testy. Prezentace výsledků výzkumu.

Podmínky absolvování předmětu

Kombinovaná forma (platnost od: 2010/2011 zimní semestr, platnost do: 2022/2023 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet 85  45 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2011/2012 (B6208) Ekonomika a management (6208R037) Management (02) Management K čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2011/2012 zimní