151-0435/02 – Matematika v ekonomii - Komb a Dist Stud (ME435)
Garantující katedra | Katedra matematických metod v ekonomice | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Petr Seďa, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Hlavním cílem předmětu je naučit studenty efektivně využívat matematiku jako nástroje pro poznání, pochopení a analýzu mikroekonomických a makroekonomických problémů, a také prohlubovat jejich logické myšlení.
Při úspěšném absolvování předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a schopnosti:
• bude umět používat matematiku jako nástroj pro hlubší pochopení mikroekonomie a makroekonomie,
• bude schopen efektivně studovat ekonomii,
• naučí se aplikovat metody a postupy matematické analýzy při řešení praktických ekonomických problémů na úrovni mikroekonomické a makroekonomické,
• bude schopen popsat řešení vybraných ekonomických problémů s využitím matematických nástrojů, kontrolovat jednotlivé kroky řešení, zobecňovat vytvořené závěry a vyhodnocovat správnost výsledků vzhledem k zadaným podmínkám,
• zvýší své znalosti z bakalářské úrovně matematiky a ekonomie na magisterskou úroveň.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Předmět Matematika v ekonomii ve své struktuře organicky propojuje dosavadní znalosti matematiky a ekonomie získané na bakalářské úrovni studia tak, aby studenti aplikovali v oblasti mikroekonomie a makroekonomie znalosti nabyté při studiu matematiky.
Předmět je koncipován tak, aby umožnil studentům pochopit výhody využití matematiky jako velmi užitečného nástroje k poznání objektivní ekonomické reality, a to zejména cestou matematické abstrakce.
Porovnáváním ekonomických jevů s rozdílným obsahem, avšak se shodným formálním popisem je student veden k objevování souvislostí a vztahů jak v rámci jednoho problému, ale také mezi zdánlivě nijak nesouvisejícími oblastmi ekonomie. Uvedený přístup tak studentům umožňuje hlubší a obecnější míru poznání.
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládají znalosti v rozsahu bakalářských kurzů matematiky, mikroekonomie a makroekonomie. Studenti využívají při výuce e-learningový kurz.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Týden výuky Témata
1 Úvod do předmětu, zahájení týmové práce
Abstrakce a systemizace
Matematické modelování v ekonomii, kvantifikace ekonomických veličin a jejich měření
Kauzalita ekonomických proměnných; nespojitý a spojitý přístup
Matematické funkce v MS Excel, resp. s využitím jiného sw,
Konstrukce funkční závislosti z empirických dat, aproximace diskrétních hodnot spojitou diferencovatelnou funkcí
Matematická analýza ekonomických funkcí jedné proměnné
2 Diferenciální počet v ekonomických aplikacích I
Sklon funkce
Funkce hladká
3 Diferenciální počet v ekonomických aplikacích II
Veličiny celkové průměrné a mezní
Elasticita funkce
Statická rovnováha v ekonomii
– funkční závislost jedné a dvou proměnných jako nástroj pro modelování makroekonomických jevů
4 Matematický výklad statických modelů rovnováhy v jedno-, dvou-, tří-, resp. čtyřsektorové ekonomice; statický multiplikátor
5 Funkční závislost jedné proměnné jako nástroj pro modelování makroekonomických jevů II
Využití znalostí diferenciálního počtu pro studium modelu IS-LM (křivky IS, LM)
6
Funkční závislost jedné proměnné jako nástroj pro modelování makroekonomických jevů III
Využití znalostí diferenciálního počtu pro studium modelu IS-LM (vlivy na rovnováhu současně na trzích zboží a peněz)
7
Funkční závislost jedné proměnné jako nástroj pro modelování makroekonomických jevů IV
Využití znalostí diferenciálního počtu pro studium modelu IS-LM (multiplikátory fiskální a monetární ekonomiky, vytěsňovací efekt)
Matematická analýza funkce dvou proměnných v ekonomických aplikacích
8 Extrémy ekonomických funkcí dvou proměnných s vazbou
Maximalizace užitku při rozpočtových omezeních
9
Systemizace formálních analogií mezi různými ekonomickými disciplínami
Využití abstrakce k budování jednotného formálního modelu pro maximalizaci ekonomické závislosti za omezení
Maximalizace produkce firmy při zdrojových omezeních
Další oblasti, např. maximalizace investičních příležitostí
Integrální počet v ekonomii
10 Integrální počet pro ekonomii + ekonomie pro matematiku – akumulace kapitálu
Diferenciální a diferenční rovnice jako nástroj pro modelování dynamických procesů v ekonomii
11 Spojitý a nespojitý přístup k času; pojem zpoždění
Dynamické procesy v mikroekonomii; model nespojitý (pavučinový)
12 Dynamické procesy v mikroekonomii; model spojitý
13 Dynamické procesy v makroekonomii; dynamický multiplikátor
14 Uzavření předmětu
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.