151-0474/02 – Logical Procedures and Methods (LPMd)
Gurantor department | Department of Mathematical Methods in Economics | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 1 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2010/2011 | Year of cancellation | |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
This subject is taught in Czech language only.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
Předmět Logické postupy a metody učí budoucího ekonoma hravou formou správnému usuzování a logickému myšlení. Předmět je zaměřen na zdokonalení a změnu myšlení studentů, přičemž je orientován prakticky, tedy především na získání dovedností využitelných v praxi moderního manažera.
Předmět je založen na moderních kognitivních teoriích, že lidské myšlení lze trénovat a zdokonalovat, jen se musí postupovat zvolna a rovnoměrně rozvíjet logiku i intuici, tedy obě hemisféry lidského mozku. V předmětu je využit počítačový program Scratch 2.0 (zdokonalená verze programu Logo), který byl vyvinutý na univerzitě MIT v Massachusetts, kde se využívá ve výuce i v tréninku logického myšlení budoucích odborníků.
Předmět nevyžaduje hlubší než středoškolské znalosti z matematiky ani informatiky, jedinou skutečnou prerekvisitou je chuť přemýšlet, objevovat a hrát si.
Compulsory literature:
FRIEDRICH, Václav a Renata MAJOVSKÁ. Study materials for Logical Procedures and Methods in LMS Moodle. [online] Ostrava: Moodle na EkF-VŠB TU Ostrava, 2009 - 2017.
Recommended literature:
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Zápočet uděluje cvičící učitel. Problémy s udělením zápočtu student řeší s garantem předmětu, případně s vedoucím katedry.
KRITÉRIA SPLNĚNÍ:
Zápočet – splnit povinnosti zadané ve cvičení a v řídicím prostředí Moodle.
a) Esej – student by měl nejen znát problematiku předmětu, který studuje, ale měl by se umět nad ním zamyslet a vyjádřit. V tomto úkolu je cílem napsat esej na dané téma. Přitom je třeba respektovat zadané téma i rozsah, jinak bude úkol bodově penalizován. Eseje jsou studenty vzájemně hodnoceny (samozřejmě anonymně). Lze získat maximálně 25 bodů, minimum není stanoveno.
b) Test – souhrnný test, který ověří znalosti i schopnost aplikovat dané metody a využívat podpůrné počítačové programy). Souhrnný test je povinný a je hodnocen 30 body, přičemž je třeba získat minimálně 15 bodů. Test lze opravovat, počítá se lepší výsledek.
c) Volná kompozice – student si vybere jeden z nabízených úkolů, který zpracuje a odevzdá s využitím vhodného počítačového programu (NetLOGO nebo Prolog). Také tyto kompozice jsou studenty vzájemně hodnoceny (samozřejmě anonymně). Lze získat maximálně 30 bodů, minimum není stanoveno.
Nutnou podmínkou k získání zápočtu je získání 45 bodů ze všech úkolů dohromady.
E-learning
Výuka je podporována e-learningovým kurzem v CMS Moodle.
Other requirements
This course does not require special prior knowledge.
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
In the combined form of educations students work independently using the study materials that are prepared for this purpose. they comply the credit challenges that are comparable to full-time study, only the written test is changed into the individual self-test.
TOPICS - THEORY :
1 Introduction
2 Introduction to Modern Logic
3 Simple logical tasks
4 Classical propositional logic
5 Predicate Logic
6 logical role of the statements and predicates
7 Boolean algebra in solving logical tasks
8 The set logic and cardinality
9 Solution of logical tasks using a sets
10 Syllogisms and their solutions
TOPICS - Practical:
11 Thought process and mental mapping
12 The creative mind maps on the path to success
13 Construction Algorithm in LOGO
14 From the turtle graphics to fractal geometry
15 Fractal geometry and chaos
16 LOGO as a learning system
17 Formal theory and knowledge
18 Querying Prolog
19 Knowledge building in Prolog
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction