151-0474/02 – Logické postupy a metody (LPMd)

Garantující katedraKatedra matematických metod v ekonomiceKredity4
Garant předmětudoc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.Garant verze předmětudoc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník1Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2010/2011Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
FRI02 doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet 4+8
distanční Zápočet 0+6
celoživotní Zápočet 0+6

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Seznámíte se s logikou jako jedním z klasických pilířů evropské tradice myšlení. Připomenete si historii vzniku klasické antické logiky a jejích základních kamenů - výroků a množin. Ukážete si, jak se v průběhu dvou tisíciletí logika změnila a jak je vnímána dnes. 2. Studium logiky vás donutí zamyslet se nad nelineární stavbou lidských myšlenek, nad funkcí obou hemisfér lidského mozku a naučíte se odhalovat formálně chybné myšlenkové postupy, se kterými se v praxi můžete běžně setkat. 3. S využitím kognitivních technologií a programu Scratch 2.0 si připomenete zásady koncepčního algoritmického a kreativního myšlení, konstruktivismus a konstrucionismus. V tomto programu budete vytvářet mikrosvěty s jejich vlastní vnitřní logikou. Díky tomuto programu se naučíte pracovat s pojmy jako "fraktál", "agent", "mikrosvět", "rekurze" a podobně, se kterými byste se jinak seznamovali možná jen komplikovaně a povrchně.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět Logické postupy a metody učí budoucího ekonoma hravou formou správnému usuzování a logickému myšlení. Předmět je zaměřen na zdokonalení a změnu myšlení studentů, přičemž je orientován prakticky, tedy především na získání dovedností využitelných v praxi moderního manažera. Předmět je založen na moderních kognitivních teoriích, že lidské myšlení lze trénovat a zdokonalovat, jen se musí postupovat zvolna a rovnoměrně rozvíjet logiku i intuici, tedy obě hemisféry lidského mozku. V předmětu je využit počítačový program Scratch 2.0 (zdokonalená verze programu Logo), který byl vyvinutý na univerzitě MIT v Massachusetts, kde se využívá ve výuce i v tréninku logického myšlení budoucích odborníků. Předmět nevyžaduje hlubší než středoškolské znalosti z matematiky ani informatiky, jedinou skutečnou prerekvisitou je chuť přemýšlet, objevovat a hrát si.

Povinná literatura:

FRIEDRICH, Václav a Renata MAJOVSKÁ. Elektronické studijní opory k předmětu Logické postupy a metody [online]. Moodle na VŠB TU Ostrava, 2009 - 2017. Dostupné z: http://lms.vsb.cz. SOUSEDÍK, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. Třetí vydání. Vyšehrad, Praha 2008. ISBN 978-80-7021-970-6. Getting Started with SCRATCH: version 2.0 [online]. MIT Media Lab, 2013. Dostupné z: http://scratch.mit.edu/.

Doporučená literatura:

SVATEK, Jan a Ludmila DOSTÁLOVÁ. Logika pro humanistiku. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-54-6. HILLIS W. Daniel. Vzor v kameni. 1. vyd. Praha 2: Academia, 2003. ISBN 989-80-200-1067-4. BADGER, Michael. Scratch 1.4: Beginner's Guide. Packt Publishing, 2009. ISBN 978-1-847-1967-67.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Zápočet uděluje cvičící učitel. Problémy s udělením zápočtu student řeší s garantem předmětu, případně s vedoucím katedry. KRITÉRIA SPLNĚNÍ: Zápočet – splnit povinnosti zadané ve cvičení a v řídicím prostředí Moodle. a) Esej – student by měl nejen znát problematiku předmětu, který studuje, ale měl by se umět nad ním zamyslet a vyjádřit. V tomto úkolu je cílem napsat esej na dané téma. Přitom je třeba respektovat zadané téma i rozsah, jinak bude úkol bodově penalizován. Eseje jsou studenty vzájemně hodnoceny (samozřejmě anonymně). Lze získat maximálně 25 bodů, minimum není stanoveno. b) Test – souhrnný test, který ověří znalosti i schopnost aplikovat dané metody a využívat podpůrné počítačové programy). Souhrnný test je povinný a je hodnocen 30 body, přičemž je třeba získat minimálně 15 bodů. Test lze opravovat, počítá se lepší výsledek. c) Volná kompozice – student si vybere jeden z nabízených úkolů, který zpracuje a odevzdá s využitím vhodného počítačového programu (NetLOGO nebo Prolog). Také tyto kompozice jsou studenty vzájemně hodnoceny (samozřejmě anonymně). Lze získat maximálně 30 bodů, minimum není stanoveno. Nutnou podmínkou k získání zápočtu je získání 45 bodů ze všech úkolů dohromady.

E-learning

Výuka je podporována e-learningovým kurzem v CMS Moodle.

Další požadavky na studenta

Tento předmět nevyžaduje speciální předchozí znalosti.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

V kombinovaném studiu student pracuje samostatně s využitím studijních opor, které jsou k tomuto účelu připraveny. Průběžně plní zápočtové úkoly, které jsou srovnatelné s prezenčním studiem. Společně organizovaný test je nahrazen individuálním autotestem. TÉMATA - TEORETICKÁ: 1. Úvod do předmětu 2. Úvod do moderní logiky 3. Jednoduché logické úlohy 4. Klasická výroková logika 5. Predikátová logika 6. Logické úlohy s výroky a predikáty. 7. Booleova algebra při řešení logických úloh 8. Množinová logika a mohutnost 9. Řešení logických úloh s využitím množin 10. Sylogismy a jejich řešení TÉMATA – PRAKTICKÁ: 11. Proces myšlení a mentální mapování 12. Tvůrčí mentální mapy na cestě k úspěchu 13. Stavba algoritmů v jazyce LOGO 14. Od želví grafiky k fraktální geometrii 15. Fraktální geometrie a chaos 16. LOGO jako učící se systém 17. Formální teorie a znalosti 18. Dotazování v jazyce Prolog 19. Budování znalostí v jazyce Prolog

Podmínky absolvování předmětu

Kombinovaná forma (platnost od: 2011/2012 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet 85  45 2
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2018/2019 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2017/2018 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2016/2017 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava povinně volitelný stu. plán
2016/2017 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2015/2016 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava povinně volitelný stu. plán
2015/2016 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2014/2015 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava povinně volitelný stu. plán
2014/2015 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2013/2014 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava povinně volitelný stu. plán
2013/2014 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku K čeština Ostrava povinně volitelný stu. plán
2012/2013 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku K čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2012/2013 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management (02) Management K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2011/2012 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku K čeština Ostrava povinně volitelný stu. plán
2011/2012 (N6207) Kvantitativní metody v ekonomice K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2011/2012 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management (02) Management K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2017/2018 letní
2016/2017 letní
2015/2016 letní
2014/2015 letní
2012/2013 letní