152-0306/02 – Strategie podniku (SP)

Garantující katedraKatedra podnikohospodářskáKredity4
Garant předmětudoc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.Garant verze předmětudoc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2010/2011Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HUC20 prof. Ing. Miroslav Hučka, CSc.
PET35 doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
STE65 Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Vědět o nových poznatcích ze strategického řízení a investičního rozvoje podniku. 2. Rozumět významu strategie podniku, neboť základem podnikatelského úspěchu je strategie odlišná, jedinečná a obtížně napodobitelná. 3. Určit stěžejní faktory podnikatelského úspěchů korporací vyplývající z analýzy externího a interního prostředí, z analýzy výrobkového portfolia a následně zvolit vhodnou podnikovou strategii. Analyzovat hodnocení projektu pomocí finanční analýzy a analýzy rizik. 4. Hodnotit strategii podniku a investiční projekty pomocí případových studií a příběhů u vybraných tuzemských i zahraničních podniků.

Vyučovací metody

Anotace

Cílem předmětu je prohloubení základních znalostí o podnikové ekonomice vztahující se ke strategickému řízení a investičnímu rozvoji podniku. Získané dovednosti ze strategie podniku studenti využijí v podnikové praxi a to ve všech oblastech manažerské práce či ve funkcích členů správních orgánů společnosti. Předmět je podpořen prostředky e-learningové výuky.

Povinná literatura:

1. DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. Praha: C.H. Beck. 2001. 256 s. ISBN 80-7179-603-4. 2. FOTR, J., SOUČEK, I. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha: Grada Publishing. 2005. ISBN 80-247-0939-2. 3. JIRÁSEK, J.A. Strategie: Umění podnikatelských vítězství. 2. Vyd. Praha: Professional Publishing. 2003. 183 s. ISBN 80-86419-46-0. 4. KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení: Teorie pro praxi. 2. Vyd. Praha: C.H. Beck. 2006. 206 s. ISBN 80-7179-453-8. 5. SEDLÁČKOVÁ, H. Strategická analýza. 1. Vyd. Praha: C.H. Beck. 2000. 101 s. ISBN 80-7179-422-8. 6. SOUČEK, Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. 1. Vyd. Praha: Professional Publishing. 2003. 213 s. ISBN 80-86419-47-9. 7. SLAVIK, Š. Strategické riadenie podniku. Bratislava: Sprint 1999. 285 s. ISBN 80-88848-41-5. 8. SLÁVIK, Š. a kol. Strategický management: Prípadové štúdie. Bratislava: Ekonóm 2001. ISBN 80-225-1857-3.

Doporučená literatura:

1. KEŘKOVSKÝ, M. Ekonomie pro strategické řízení: Teorie pro praxi. Praha: C.H.Beck. 2004. ISBN 80-7179-885-1. 2. COLLINS, D.J., MONTGOMERY, C.A Corporate Strategy: Resources and the Scope of the Firm. 1st edition. Chicago: Irwin/McGraw Hill. 1997. 784 p. ISBN 0256178941. 3. DAVID, F.R. Strategic Management: Concepts and Cases. 10. Th edition. New Jersey: Prentice Hall. 2004. 824 p. ISBN 0131276751. 4. JOHNSON,G.,SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Praha: Computer Press 2000. 834 s. ISBN 80722622203. 5. WHEELEN, T. HUNGER, J.D. Strategic Management and Business Policy. New Jersey: Prentice Hall. 2003. ISBN 0131421794. 6. Souček, Z. Firma 21. století. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 80-86419-88-6.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Ústní prezentace případových studií

E-learning

Kurz: 152 306 Strategie podniku viz http://moodle.vsb.cz/vyuka/course

Další požadavky na studenta

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Úvod do strategického řízení. Vize, poslání a cíle podniku 2. Analýza externího a interního prostředí. Syntéza výsledků 3. Podnikatelské strategie. Podnikatelské strategie ve vybraných situacích 4. Řízení a hodnocení podnikového portfolia 5. Podnikové a funkční strategie 6. Systém strategického řízení 7. Podnikové strategie vycházející z metody BSC 8. Příprava a realizace projektu 9. Hodnocení projektů 10. Rizika projektů a investiční program 11. Strategie podniku v mezinárodním kontextu 12. Superkonkurence a strategie zítřka 13. Ekonomická síla a moc korporací

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2010/2011 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 35  18
        Zkouška Zkouška 65  33 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2010/2011 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku (00) Ekonomika podniku P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.