152-0320/02 – Řízení jakosti B (ŘJ B)
Garantující katedra | Katedra podnikohospodářská | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz | Garant verze předmětu | doc. Ing. Pavla Macurová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Absolventi předmětu budou:
1) schopni definovat a správně používat odbornou terminologii z oboru řízení jakosti, orientovat se v přístupech, metodách a technikách řízení jakosti,
2) rozumět a umět vysvětlit ekonomické důsledky jakosti, vliv jakosti na konkureční schopnost, klasifikovat náklady spojené s jakostí, nutnost prevence v řízení jakosti, strukturu a funkce systémů řízení podle mezinárodních standardů, principy analýzy a zlepšování jakosti,
3) schopni aplikovat metodiku Six Sigma, metodu SPC, metodu FMEA, metodu poka-yoke, srovnávat různé přístupy k řízení jakosti a zlepšování.
4) umět systematicky analyzovat problémy s jakostí od symptomů přes zjišťování nositelů problémů až k identifikaci kořenových příčin.
5) umět syntetizovat dílčí poznatky z analýz jakosti a navrhovat týmovým způsobem preventivní a nápravná opatření k řešení problémů.
6) umět posuzovat různé varianty opatření ke zlepšení kvality a stanovovat priority.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět navazuje na základy řízení kvality zařazené v předmětu Řízení jakosti A vyučovaném v bakalářském studiu. Smyslem předmětu je získání širších znalostí a nadhledu v oblasti systémů managementu v organizaci (dle ISO norem), dále v oblasti zlepšování procesů pomocí Six Sigma, a také získání dovedností v aplikaci metod a technik analýzy a zlepšování jakosti. Po absolvování předmětu by měli být posluchači schopni se stát platnými členy týmů kvality v organizaci, a také být připraveni k všestrannému využití získaných dovedností při řešení problémů s kvalitou v širokém slova smyslu.
Povinná literatura:
BLECHARZ, P.: Kvalita a zákazník. Praha, Ekopress 2015, 160s. ISBN: 978-80-87865-20-0.
NENADÁL, J. a kol. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-89-7261-561-2.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
studium doplňkové literatury
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Shrnutí současného pojetí kvality a přístupů k jejímu řízení.
2. Systémy managementu organizací podle mezinárodních standardů ISO: systémy
managementu kvality, systémy environmentálního managementu, systémy
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Pojetí tzv. integrovaných systémů
managementu organizací.
3. Metody a techniky na podporu prevence vůči vzniku neshod (QFD, FMEA).
4. Analýza a zlepšování procesů - přístupy, metody, techniky: cyklus PDCA,
metodika Quality Journal a aplikace jednoduchých statistických nástrojů,
statistická regulace procesů (SPC), výklad a srovnání přístupů Kaizen a Six
Sigma.
5. Přístup Total Quality Management: filosofie, principy, nástroje TQM, postup
při implementaci.
6. Koncepce „štíhlého podniku“ a její propojení s
TQM.
7. Měření a řízení výkonnosti organizace pomocí Modelu úspěšnosti EFQM.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky