152-0320/04 – Řízení jakosti B (ŘJ B)
Garantující katedra | Katedra podnikové ekonomiky a práva | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz | Garant verze předmětu | doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Absolventi předmětu budou:
1) schopni definovat a správně používat odbornou terminologii z oboru řízení jakosti, orientovat se v přístupech, metodách a technikách řízení jakosti,
2) rozumět a umět vysvětlit ekonomické důsledky jakosti, vliv jakosti na konkureční schopnost, klasifikovat náklady spojené s jakostí, nutnost prevence v řízení jakosti, strukturu a funkce systémů řízení podle mezinárodních standardů, principy analýzy a zlepšování jakosti,
3) schopni aplikovat metodiku Six Sigma, metodu SPC, metodu FMEA, metodu poka-yoke, srovnávat různé přístupy k řízení jakosti a zlepšování.
4) umět systematicky analyzovat problémy s jakostí od symptomů přes zjišťování nositelů problémů až k identifikaci kořenových příčin.
5) umět syntetizovat dílčí poznatky z analýz jakosti a navrhovat týmovým způsobem preventivní a nápravná opatření k řešení problémů.
6) umět posuzovat různé varianty opatření ke zlepšení kvality a stanovovat priority.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět navazuje na základy řízení kvality zařazené v předmětu Řízení jakosti A vyučovaném v bakalářském studiu. Smyslem předmětu je získání širších znalostí a nadhledu v oblasti systémů managementu v organizaci (dle ISO norem), dále v oblasti zlepšování procesů pomocí Six Sigma, a také získání dovedností v aplikaci metod a technik analýzy a zlepšování jakosti. Po absolvování předmětu by měli být posluchači schopni se stát platnými členy týmů kvality v organizaci, a také být připraveni k všestrannému využití získaných dovedností při řešení problémů s kvalitou v širokém slova smyslu.
Povinná literatura:
BLECHARZ, P.: Kvalita a zákazník. Praha, Ekopress 2015, 160s. ISBN: 978-80-87865-20-0.
NENADÁL, J. a kol. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-89-7261-561-2.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Kontrola úkolů řešených ve cvičeních.
E-learning
Další požadavky na studenta
Samostatné studium doplňkových materiálů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Systémy managementu podle mezinárodních standardů ISO.
2. Six Sigma/TQM, kvalifikace a organizace Six Sigma.
3. Six Sigma (SS) - DMAIC model, fáze Define.
4. SS - Fáze Measure.
5. SS - fáze Analyze.
6. SS - fáze Improve.
7. SS - fáze Control.
8. Metody kvality - FMEA.
9. Metody kvality - poka-yoke.
10. Metody kvality - SPC.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky