152-0331/01 – Podniková ekonomika a strategie (PEaS)
Garantující katedra | Katedra podnikové ekonomiky a práva | Kredity | 6 |
Garant předmětu | doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | 2015/2016 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Vědět o pokročilých poznatcích podnikové ekonomiky a strategie podniku.
2. Rozumět podstatě ekonomiky a strategie podniku.
3. Určit hlavní a dílčí cíle soudobé podnikové ekonomiky a strategie
4. Hodnotit poznaný stav praxe, ocenit hlavní faktory změny současného stavu a poznání, navrhnout v semestrální práci efektivní doporučení v podobě konkrétních strategií směřujících k rozvoji podniku.
5. Uchopit a pochopit podstatu řešeného problému (semestrálního úkolu) a dovést jej k racionální prezentaci s konkrétními návrhy.
6. Obeznámit se s teorií a praxí podnikové ekonomiky a strategie, aplikovat teoretické poznatky do praktických analytických závěrů a nástinu dalších trendů v rozvoji podniku.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Cílem předmětu je profilace studia programu Ekonomika a management se zaměřením na soudobé koncepce a modely ekonomiky a strategie podniku. Předmět je určen pro studenty programu Ekonomika a management, kteří během bakalářského studia absolvovali předměty Podniková ekonomika A, případně B a C nebo předměty s analogickým obsahem (Nauka o podniku, Podnikání a podnik apod.). Obsahově předmět rovněž navazuje na předměty magisterského studia oboru Ekonomika podniku tj. Rozvoj podnikání A, B.
Předmět nabízí vymezení ekonomické strategie podniku na počátku 21. století. Zabývá se vymezením potenciálu podniku včetně jeho ekonomické racionality, systémem strategie podniku v soudobých podmínkách podnikatelského prostředí (vč. transtancionalizace, virtualizace apod.) s ohledem na konkurenceschopnost podniku. Pozornost je věnována aplikaci různých koncepcí stanovení strategie podniku, zejména diagnostického přístupu GM – Trend na konkrétní podnik a z toho vyplývající praktické analytické závěry a trendy dalšího rozvoje podniku. Předmět je podpořen prostředky e-learningové výuky.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
- Testy
- Zpracované prezentace přednášek
- Ústní prezentace dílčích výsledků v semestrální práci
E-learning
Další požadavky na studenta
- Řešení případových studií
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Uvedení do problematiky předmětu
2. Soudobé pojetí podnikové ekonomiky a strategie
3. Organické pojetí podniku – vymezení potenciálu
4. Organické pojetí podniku – limity racionality potenciálu
5. Systém strategického řízení firmy s ohledem na soudobé podnikatelské prostředí
6. Konkurenceschopnost jako základ konkurenční strategie podniku
7. Volba podnikatelské strategie s ohledem na podnik a odvětví
8. Vývoj a trendy v podnikových a funkčních strategiích
9. Mechanismus tvorby podnikové strategie s ohledem na ekonomiku podniku
10. Koncepce metody GM - Trend
11. Aplikace metody GM – Trend – tvorba variant
12. Implementace metody GM – Trend – testování a simulace variant
13. Přednáška odborníka z praxe
14. Kolokvium
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky