152-0342/06 – Enterprise Development A (RP-A)
Gurantor department | Department of Business Administration | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc. | Subject version guarantor | doc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2011/2012 | Year of cancellation | 2019/2020 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The aim of the course is to present a holistic view of entrepreneurship with emphasis on its new and innovative forms. The subject of their focus aspires to expand the autonomy and creativity of students in particular, work with literature, electronic sources, etc. It develops the ability to comparison of theoretical concepts and practical expressions of the business. Lecture blocks and pay attention to important new trends in the development of forms of business. Characterize the specifics of the particular perspective of applicability in terms of CR in the context of European integration trends. Practical work is focused on students writing an essay with regard to their specialty.
Teaching methods
Lectures
Seminars
Summary
The aim of the subject is to present an integrated view on enterprise with
emphasis on new and non traditional forms of entrepreneurship. The subject
aspires to enlarge independence and creativity of students especially in
working with technical literature, electronic sources etc. It develops ability
to confront theoretical concepts and practical manifestation of undertaking.
Lecture blocks pay attention to significant and new trends in the development
of entrepreneurship forms.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Další literatura a prameny:
4. Barták, J.: Skryté bohatství firmy. Praha: Alfa Publishing, 2006.
5. Brown: Innovation, Entrepreneurship and Culture. 2004.ISBN 978843763468.
6. Dana, Léo-Paul: Handbook of Research on International Entrepreneurship. New ed. 2006 ISBN 9781845426552.
7. Dědina, J. – Odcházel, J.: Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada Publishing, 2007.
8. Hammer, M.: Agenda 21. Praha. Management Press, 2002.
9. Hisrich, R.D. – Peters, M. P.: Založení a řízení nového podniku. Praha: Victoria Publishing, 1996.
10. Jirásek, J. A.: Souboj mozků v řízení. Praha: Alfa Publishing, 2004.
11. Jirásek, J.: Transformační řízení. Praha: Grada, 1993.
12. Jirásek, J. A.: Agenda příštích let. Praha: Professional Publihing, 2006.
13. Kassay, Š.: Podnik a podnikanie. Podnikateĺské prostredie. Zmeny vlastnických štruktúr v období ekonomickej transformácie. Bratislava: Veda, 2006.
14. Kašík, J. – Michalko, M. a kol. Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem, 1998.
15. Kiernan, M. J.: Inovuj nebo nepřežiješ! Praha: Management Press, 1998.
16. Kotter, J.P.: Vedení procesu změn. Praha: Management Press, 2000.
17. KOTLER, P. – CASLIONE, J. A.: Chaotika. Brno: Computer Press, 2009.
ISBN 978-80-251-2599-1.
18. Ludvík, L. – Mikoláš, Z.: Nová cesta rozvoje malého a středního podnikání. Ostrava: Repronis, 2003.
19. Ludvík, L.: Rozvoj mikroregionálního podnikatelského prostředí. Podpora malého a středního podnikání. Háj ve Slezsku: MAJ, 2000.
20. Mezinárodní kol. autorů: Konkurenceschopnost podniků v podmínkách globalizace. Ostrava: Ethics a VŠB-TU Ostrava - Ekonomická fakulta, 2005.
21. Mikoláš, Z.: Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku. Konkurenční potenciál a dynamika podnikání. Praha: Grada, 2005.
22. Mole, J.: Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyklostmi zemí Evropské unie. Praha: Management Press, 1995.
23. Nový. I. a kol.: Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press, 2005.
24. OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2007 Innovation and Performance in the Global Economy. ISBN: 978-92-64-03788-5.
25. Souček, Z.: Firma 21. století. Praha: Professional Publishing, 2005.
26. Šmejkal, V.: Jak obstát v Evropě – Strategie podnikání na jednotném trhu EU. Praha: O-art, 2000.
27. Tapscott, D.: Digitální ekonomika. Brno: Computer Press, 1999.
28. Veber, J. – Srpová, J. a kol.: Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2005
29. Veber, J. a kol.: Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000
30. Veber, J. a kol.: Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha: Management Press, 2006.
ISBN 80-7261-146-1.
31. Vymětalík, B.: Cesta k člověku. Praha: kriptum, 1993.
32. World Development Indicators 2007. World Bank, 2007.
ISBN 9780821369593.
Odborné časopisy, kupř. Moderní řízení, Ekonom, Hospodářské noviny aj.
Upřesnění literárních pramenů dle témat a sdělení dalších studijních zdrojů bude prováděno na jednotlivých přednáškách a seminářích.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
term control of the processing tasks
E-learning
not
Other requirements
there are no requirements for the student
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Curriculum:
1st Theory of business development - basic concepts and typologies
2nd Contemporary trends and mega-trends in business development
3rd The business potential in the development of business
4th Business Environment and Enterprise Development
5th Business Environment of the European Union - the specifics of Business Development
6th Specifics of business development at regional and local environment
7th The specifics of the development of big business and transnational
8th The specifics of the development of small and medium business
9th Synergy and Business Networking - developmental aspects
10th Specifics development intrapodnikání
11th Soft factors in the development of business
12th Non-standard forms and multicriteria Business Development
13th Current issue
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction