152-0342/10 – Rozvoj podnikání A (RP-A)
Garantující katedra | Katedra podnikové ekonomiky a práva | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | 2019/2020 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem výuky předmětu je prezentovat celistvý pohled na podnikání s důrazem na jeho nové i netradiční formy. Předmět svým zaměřením aspiruje k rozšíření samostatnosti a tvořivosti posluchačů zejména v práci s odbornou literaturou, elektronickými prameny apod. Rozvíjí se schopnosti srovnání teoretických konceptů a praktických projevů podnikání. Přednáškové bloky věnují pozornost významným a novým trendům ve vývoji forem podnikání. Charakterizují jejich specifika zejména z pohledu uplatnitelnosti v podmínkách ČR a v kontextu evropských integračních tendencí. Praktická práce studentů je orientována na vypracování esejí s přihlédnutím k jejich specializaci.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Předmětu podává ucelený pohled na podnikání s
důrazem na nové a netradiční formy podnikání. Aspiruje na zvětšení nezávislosti a kreativitu studentů, zejména v
práci s odbornou literaturou, elektronickými zdroji atd. Rozvíjí schopnost
konfrontovat teoretické koncepty s praktickými projevy v podnikové praxi.
Přednáškové bloky jsou věnovány významným a novým trendům ve vývoji
forem podnikání.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další literatura a prameny:
4. Barták, J.: Skryté bohatství firmy. Praha: Alfa Publishing, 2006.
5. Brown: Innovation, Entrepreneurship and Culture. 2004.ISBN 978843763468.
6. Dana, Léo-Paul: Handbook of Research on International Entrepreneurship. New ed. 2006 ISBN 9781845426552.
7. Dědina, J. – Odcházel, J.: Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada Publishing, 2007.
8. Hammer, M.: Agenda 21. Praha. Management Press, 2002.
9. Hisrich, R.D. – Peters, M. P.: Založení a řízení nového podniku. Praha: Victoria Publishing, 1996.
10. Jirásek, J. A.: Souboj mozků v řízení. Praha: Alfa Publishing, 2004.
11. Jirásek, J.: Transformační řízení. Praha: Grada, 1993.
12. Jirásek, J. A.: Agenda příštích let. Praha: Professional Publihing, 2006.
13. Kassay, Š.: Podnik a podnikanie. Podnikateĺské prostredie. Zmeny vlastnických štruktúr v období ekonomickej transformácie. Bratislava: Veda, 2006.
14. Kašík, J. – Michalko, M. a kol. Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem, 1998.
15. Kiernan, M. J.: Inovuj nebo nepřežiješ! Praha: Management Press, 1998.
16. Kotter, J.P.: Vedení procesu změn. Praha: Management Press, 2000.
17. KOTLER, P. – CASLIONE, J. A.: Chaotika. Brno: Computer Press, 2009.
ISBN 978-80-251-2599-1.
18. Ludvík, L. – Mikoláš, Z.: Nová cesta rozvoje malého a středního podnikání. Ostrava: Repronis, 2003.
19. Ludvík, L.: Rozvoj mikroregionálního podnikatelského prostředí. Podpora malého a středního podnikání. Háj ve Slezsku: MAJ, 2000.
20. Mezinárodní kol. autorů: Konkurenceschopnost podniků v podmínkách globalizace. Ostrava: Ethics a VŠB-TU Ostrava - Ekonomická fakulta, 2005.
21. Mikoláš, Z.: Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku. Konkurenční potenciál a dynamika podnikání. Praha: Grada, 2005.
22. Mole, J.: Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyklostmi zemí Evropské unie. Praha: Management Press, 1995.
23. Nový. I. a kol.: Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press, 2005.
24. OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2007 Innovation and Performance in the Global Economy. ISBN: 978-92-64-03788-5.
25. Souček, Z.: Firma 21. století. Praha: Professional Publishing, 2005.
26. Šmejkal, V.: Jak obstát v Evropě – Strategie podnikání na jednotném trhu EU. Praha: O-art, 2000.
27. Tapscott, D.: Digitální ekonomika. Brno: Computer Press, 1999.
28. Veber, J. – Srpová, J. a kol.: Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2005
29. Veber, J. a kol.: Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000
30. Veber, J. a kol.: Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha: Management Press, 2006.
ISBN 80-7261-146-1.
31. Vymětalík, B.: Cesta k člověku. Praha: kriptum, 1993.
32. World Development Indicators 2007. World Bank, 2007.
ISBN 9780821369593.
Odborné časopisy, kupř. Moderní řízení, Ekonom, Hospodářské noviny aj.
Upřesnění literárních pramenů dle témat a sdělení dalších studijních zdrojů bude prováděno na jednotlivých přednáškách a seminářích.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
kontrola zpracovávání semestrální úlohy
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova předmětu:
1. Nauka o rozvoji podnikání – základní pojmy a typologie
2. Soudobé trendy a megatrendy v rozvoji podnikání
3. Podnikatelský potenciál v rozvoji podnikání
4. Podnikatelské prostředí a rozvoj podnikání
5. Podnikatelské prostředí Evropské unie – specifika pro rozvoj podnikání
6. Specifika rozvoje podnikání v regionálním a lokálním prostředí
7. Specifika rozvoje velkého a transnacionálního podnikání
8. Specifika rozvoje malého a středního podnikání
9. Synergické a síťové podnikání - rozvojové aspekty
10. Specifika rozvoje intrapodnikání
11. Měkké faktory v rozvoji podnikání
12. Nestandardní a vícekriteriální formy rozvoje podnikání
13. Aktuální téma
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky