152-0355/07 – Řízení jakosti A (ŘJA)
Garantující katedra | Katedra podnikohospodářská | Kredity | 6 |
Garant předmětu | doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz | Garant verze předmětu | doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2012/2013 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cíle předmětu:
1. Obecné seznámení s problematikou managementu kvality.
2. Objasnit principy a obsah systémů managementu jakosti dle mezinárodních standardů.
3. Objasnit principy TQM.
4. Naučit procesní myšlení a řízení.
5. Zvládnutí jednoduchých nástrojů pro mapování a analýzu procesů.
6. Zvládnutí jednoduchých nástrojů pro analýzu kvality a hodnocení spokojenosti zákazníků.
7. Seznámení s ekonomickými aspekty kvality.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět představuje úvod do problematiky managementu jakosti. Objasňuje pojetí jakosti, zákaznické a společenské požadavky na jakost, ekonomické aspekty jakosti, faktory ovlivňující jakost. Vymezuje cíle a přístupy managementu jakosti. Seznamuje s právním rámcem pro zabezpečování a prokazování jakosti. Charakterizuje principy a obsah systémů managementu jakosti dle mezinárodních standardů i principy TQM. Je taktéž zaměřen na zvládnutí jednoduchých nástrojů pro mapování a analýzu procesů a pro měření jakosti a spokojenosti zákazníků.
Povinná literatura:
BLECHARZ,Pavel. Kvalita a Zákazník. Praha: Ekopress 2015. 160s. ISBN: 978-80-87865-20-0
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Vytvoření projektu ohledně požadavků a spokojenosti zákazníka.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Základní pojmy a definice - jakost, zákazník, spokojenost.
2.Mezinárodní systémové standardy - ISO 9000, 9001, 9004, ISO/TS 16949, OHSAS 18001, ISO 14001, ISO 19011.
3.Hlavní principy managementu jakosti. Audity, certifikace.
4.Plánování jakosti - realizace produktu ve fázi návrhu a vývoje výrobku a procesu.
5.QFD jako hlavní metoda pro plánování kvality.
6.Výroba a poskytování služeb.
7.Nakupování, kontrola kvality.
8.Jednoduché nástroje (sběr a záznam dat, Pareto diagram, Ishikawa diagram atd.).
9.Procesy – variabilita, MSA, analýza pomocí jednoduchých nástrojů.
10.Neustálé zlepšování – pokročilé techniky jakosti. Úvod do Six Sigma.
11.Ekonomické aspekty kvality - náklady na jakost - náklady na prevenci, kontrolu, neshody. Ztrátová funkce.
12. Externí vlivy na kvalitu - ochrana spotřebitele, ochrana před nebezpečnými výrobky, technická normalizace, metrologie, státní dozorové orgány.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.