152-0355/07 – Řízení jakosti A (ŘJA)

Garantující katedraKatedra podnikohospodářskáKredity6
Garant předmětudoc. Dr. Ing. Pavel BlecharzGarant verze předmětudoc. Dr. Ing. Pavel Blecharz
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2012/2013Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BLE50 doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz
SIK159 Ing. Irena Sikorová
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cíle předmětu: 1. Obecné seznámení s problematikou managementu kvality. 2. Objasnit principy a obsah systémů managementu jakosti dle mezinárodních standardů. 3. Objasnit principy TQM. 4. Naučit procesní myšlení a řízení. 5. Zvládnutí jednoduchých nástrojů pro mapování a analýzu procesů. 6. Zvládnutí jednoduchých nástrojů pro analýzu kvality a hodnocení spokojenosti zákazníků. 7. Seznámení s ekonomickými aspekty kvality.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět představuje úvod do problematiky managementu jakosti. Objasňuje pojetí jakosti, zákaznické a společenské požadavky na jakost, ekonomické aspekty jakosti, faktory ovlivňující jakost. Vymezuje cíle a přístupy managementu jakosti. Seznamuje s právním rámcem pro zabezpečování a prokazování jakosti. Charakterizuje principy a obsah systémů managementu jakosti dle mezinárodních standardů i principy TQM. Je taktéž zaměřen na zvládnutí jednoduchých nástrojů pro mapování a analýzu procesů a pro měření jakosti a spokojenosti zákazníků.

Povinná literatura:

BLECHARZ,Pavel. Kvalita a Zákazník. Praha: Ekopress 2015. 160s. ISBN: 978-80-87865-20-0

Doporučená literatura:

1. ČSN EN ISO 9000, 9001. Aktuální verze. 2. NENADÁL, Jaroslav. Moderní systémy řízení jakosti: quality management [Nenadál, 2002, záznam a]. 2. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002, 282 s. ISBN 80-7261-071-6. 3. NENADÁL, Jaroslav. Měření v systémech managementu jakosti. 2. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2004, 335 s. ISBN 80-7261-110-0. 4. VEBER, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007, 201 s. ISBN 978-80-247-1782-1.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Vytvoření projektu ohledně požadavků a spokojenosti zákazníka.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1.Základní pojmy a definice - jakost, zákazník, spokojenost. 2.Mezinárodní systémové standardy - ISO 9000, 9001, 9004, ISO/TS 16949, OHSAS 18001, ISO 14001, ISO 19011. 3.Hlavní principy managementu jakosti. Audity, certifikace. 4.Plánování jakosti - realizace produktu ve fázi návrhu a vývoje výrobku a procesu. 5.QFD jako hlavní metoda pro plánování kvality. 6.Výroba a poskytování služeb. 7.Nakupování, kontrola kvality. 8.Jednoduché nástroje (sběr a záznam dat, Pareto diagram, Ishikawa diagram atd.). 9.Procesy – variabilita, MSA, analýza pomocí jednoduchých nástrojů. 10.Neustálé zlepšování – pokročilé techniky jakosti. Úvod do Six Sigma. 11.Ekonomické aspekty kvality - náklady na jakost - náklady na prevenci, kontrolu, neshody. Ztrátová funkce. 12. Externí vlivy na kvalitu - ochrana spotřebitele, ochrana před nebezpečnými výrobky, technická normalizace, metrologie, státní dozorové orgány.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2012/2013 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 35  18
        Zkouška Zkouška 65  33 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2012/2013 (B6208) Ekonomika a management (6208R062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.