152-0387/02 – Management kvality (MAQ)

Garantující katedraKatedra podnikohospodářskáKredity5
Garant předmětudoc. Dr. Ing. Pavel BlecharzGarant verze předmětudoc. Dr. Ing. Pavel Blecharz
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské, bakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BLE50 doc. Dr. Ing. Pavel Blecharz
DAV0059 Ing. Markéta Davidová
STV02 Ing. Hana Štverková, Ph.D.,MBA,LL.M.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Naučit se základní pojmy managementu kvality. 2. Umět základní metody pro hodnocení spokojenosti zákazníků. 3. Znát principy a obsah systémů managementu kvality. 4. Znát procesní myšlení a řízení. 5. Umět používat jednoduché nástroje jakosti.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět představuje úvod do problematiky managementu kvality. Objasňuje pojetí jakosti, zákaznické a společenské požadavky na jakost, ekonomické aspekty jakosti, faktory ovlivňující jakost. Vymezuje cíle a přístupy managementu kvality. Charakterizuje principy a obsah systémů managementu kvality dle mezinárodních standardů ISO. Je taktéž zaměřen na zvládnutí jednoduchých nástrojů pro analýzu procesů a postupů pro měření spokojenosti zákazníků.

Povinná literatura:

BLECHARZ, Pavel. Řízení a zlepšování kvality. Praha: Ekopress, 2023. 206 s. ISBN 978-80-87865-83-5. FILIP, Ludvík. Efektivní řízení kvality. Praha: Pointa, 2019. 248 s. ISBN 9788090753051. JANÁČEK, Julius. Statistika jednoduše. Praha: Grada, 2022. 120 s. ISBN 978-80-271-1738-3.

Doporučená literatura:

BLANCHARD, Ken. Vedení na vyšší úrovni. Praha: Pragma, 2020. 416 s. ISBN 978-80-242-6913-9. SETH, Godin. Tohle je marketing! Praha: Grada, 2019. 208 s. ISBN 978-80-271-2567-8. TAHAL, Radek. Marketingový výzkum. Praha: Grada, 2022. 2. vyd. 296 s. ISBN 978-80-271-3535-6.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

prezentace seminární práce, kombinovaná zkouška

E-learning

LMS Moodle

Další požadavky na studenta

Vypracování semestrálního praktického projektu.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Úvod do předmětu, základní termíny a definice, kvalita výrobků a služeb. 2. Kvalita z pohledu výrobce/prodejce a z pohledu zákazníka. 3. Základní principy managementu kvality. 4. Přehled mezinárodních systémových standardů. 5. Principy a obsah systému managementu kvality dle ISO 9001. 6. Plánování kvality. 7. Kvalita ve výrobě. 8. Kvalita ve službách. 9. Jednoduché nástroje pro mapování a analýzu procesů. 10. Metody a postupy pro hodnocení spokojenosti zákazníka. 11. Neustálé zlepšování a přehled pokročilých technik kvality. 12. Procesní řízení kvality. 13. Lean Six Sigma. 14. Ekonomické aspekty kvality.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 35  18
        Zkouška Zkouška 65  33 3
Rozsah povinné účasti: 80%,

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: zkouška standardně, semestrální projekt odevzdaný poslední týden výuky, účast na cvičení 50 %

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (N0312A050001) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava 1 povinně volitelný typu B stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Ostrava 3 povinně volitelný typu B stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Šumperk 3 povinně volitelný typu B stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Šumperk 3 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2023/2024 (N0312A050001) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava 1 povinně volitelný typu B stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2022/2023 (N0312A050001) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Šumperk 3 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2021/2022 (N0312A050001) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2020/2021 (N0312A050001) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (N0312A050001) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní
2020/2021 zimní