152-0442/07 – Rozvoj podnikání A (RP-A)

Garantující katedraKatedra podnikohospodářskáKredity3
Garant předmětudoc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2014/2015Rok zrušení2018/2019
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
LUD50 doc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc.
PET35 doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet 6+6

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cíl a obsahová charakteristika předmětu: Cílem výuky předmětu je získání širších znalostí a nadhledu u studentů v problematice rozvoje podnikání. Východiskem studia předmětu je seznámení studentů s vybranými částmi teoretických základů nauky o podnikání. Pozornost ve výukové předmětu je zejména věnována trendům v rozvoji podnikání a soudobým i netradičním formám podnikání. Charakterizují se jejich specifika jak z pohledu uplatnitelnosti v podmínkách ČR, tak v kontextu evropských integračních tendencí. Studenti se obeznámí rovněž s novými aspekty v podnikání, jež ve svém rozvoji uplatňují špičkové firmy. Rozvíjejí se schopnosti studentů srovnávat teoretické (zobecnělé) koncepty rozvoje podnikání a jejich praktické projevy. Předmět svým zaměřením vede k samostatnosti a tvořivosti studentů zejména v práci s odbornou literaturou, elektronickými prameny apod. Výkladová část tvoří východisko pro vypracování samostatné odborné eseje zaměřené na specifikované tématické okruhy rozvoje podnikání a jejich prezentaci.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Východiskem studia předmětu je seznámení studentů s vybranými částmi teoretických základů nauky o podnikání. Pozornost ve výukové předmětu je zejména věnována trendům v rozvoji podnikání a soudobým i netradičním formám podnikání. Charakterizují se jejich specifika jak z pohledu uplatnitelnosti v podmínkách ČR, tak v kontextu evropských integračních tendencí. Studenti se obeznámí rovněž s novými aspekty v podnikání, jež ve svém rozvoji uplatňují špičkové firmy. Rozvíjejí se schopnosti studentů srovnávat teoretické (zobecnělé) koncepty rozvoje podnikání a jejich praktické projevy. Předmět svým zaměřením vede k samostatnosti a tvořivosti studentů zejména v práci s odbornou literaturou, elektronickými prameny apod. Výkladová část tvoří východisko pro vypracování samostatné odborné eseje zaměřené na specifikované tématické okruhy rozvoje podnikání a jejich prezentaci.

Povinná literatura:

Literatura: 1. LUDVÍK, L. a kol.: Rozvoj podnikání A. Soubor prezentací odborných témat. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2008. 2. GIBSON, R. (editor): Nový obraz budoucnosti. Praha. Management Press, 1998. 3. JIRÁSEK, J. A.: Management budoucnosti. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-82-5.

Doporučená literatura:

Další literatura a prameny: 4. Barták, J.: Skryté bohatství firmy. Praha: Alfa Publishing, 2006. 5. Brown: Innovation, Entrepreneurship and Culture. 2004.ISBN 978843763468. 6. Dana, Léo-Paul: Handbook of Research on International Entrepreneurship. New ed. 2006 ISBN 9781845426552. 7. Dědina, J. – Odcházel, J.: Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada Publishing, 2007. 8. Hammer, M.: Agenda 21. Praha. Management Press, 2002. 9. Hisrich, R.D. – Peters, M. P.: Založení a řízení nového podniku. Praha: Victoria Publishing, 1996. 10. Jirásek, J. A.: Souboj mozků v řízení. Praha: Alfa Publishing, 2004. 11. Jirásek, J.: Transformační řízení. Praha: Grada, 1993. 12. Jirásek, J. A.: Agenda příštích let. Praha: Professional Publihing, 2006. 13. Kassay, Š.: Podnik a podnikanie. Podnikateĺské prostredie. Zmeny vlastnických štruktúr v období ekonomickej transformácie. Bratislava: Veda, 2006. 14. Kašík, J. – Michalko, M. a kol. Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem, 1998. 15. Kiernan, M. J.: Inovuj nebo nepřežiješ! Praha: Management Press, 1998. 16. Kotter, J.P.: Vedení procesu změn. Praha: Management Press, 2000. 17. KOTLER, P. – CASLIONE, J. A.: Chaotika. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2599-1. 18. Ludvík, L. – Mikoláš, Z.: Nová cesta rozvoje malého a středního podnikání. Ostrava: Repronis, 2003. 19. Ludvík, L.: Rozvoj mikroregionálního podnikatelského prostředí. Podpora malého a středního podnikání. Háj ve Slezsku: MAJ, 2000. 20. Mezinárodní kol. autorů: Konkurenceschopnost podniků v podmínkách globalizace. Ostrava: Ethics a VŠB-TU Ostrava - Ekonomická fakulta, 2005. 21. Mikoláš, Z.: Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku. Konkurenční potenciál a dynamika podnikání. Praha: Grada, 2005. 22. Mole, J.: Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyklostmi zemí Evropské unie. Praha: Management Press, 1995. 23. Nový. I. a kol.: Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press, 2005. 24. OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2007 Innovation and Performance in the Global Economy. ISBN: 978-92-64-03788-5. 25. Souček, Z.: Firma 21. století. Praha: Professional Publishing, 2005. 26. Šmejkal, V.: Jak obstát v Evropě – Strategie podnikání na jednotném trhu EU. Praha: O-art, 2000. 27. Tapscott, D.: Digitální ekonomika. Brno: Computer Press, 1999. 28. Veber, J. – Srpová, J. a kol.: Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2005 29. Veber, J. a kol.: Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000 30. Veber, J. a kol.: Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-146-1. 31. Vymětalík, B.: Cesta k člověku. Praha: kriptum, 1993. 32. World Development Indicators 2007. World Bank, 2007. ISBN 9780821369593. Odborné časopisy, kupř. Moderní řízení, Ekonom, Hospodářské noviny aj. Upřesnění literárních pramenů dle témat a sdělení dalších studijních zdrojů bude prováděno na jednotlivých přednáškách a seminářích.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

kontrola zpracovávání semestrální úlohy

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Osnova předmětu: 1. Nauka o rozvoji podnikání – základní pojmy a typologie 2. Soudobé trendy a megatrendy v rozvoji podnikání 3. Podnikatelský potenciál v rozvoji podnikání 4. Podnikatelské prostředí a rozvoj podnikání 5. Podnikatelské prostředí Evropské unie – specifika pro rozvoj podnikání 6. Specifika rozvoje podnikání v regionálním a lokálním prostředí 7. Specifika rozvoje velkého a transnacionálního podnikání 8. Specifika rozvoje malého a středního podnikání 9. Synergické a síťové podnikání - rozvojové aspekty 10. Specifika rozvoje intrapodnikání 11. Měkké faktory v rozvoji podnikání 12. Nestandardní a vícekriteriální formy rozvoje podnikání 13. Aktuální téma

Podmínky absolvování předmětu

Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2017/2018 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2015/2016 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2014/2015 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku K čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku
Blok předmětů bez studijního plánu - EKF - K - cs 2018/2019 kombinovaná čeština volitelný odborný EKF - Ekonomická fakulta stu. blok

Hodnocení Výuky



2017/2018 zimní
2016/2017 zimní
2015/2016 zimní
2014/2015 zimní