152-0447/02 – Inovační a procesní management (IPM)

Garantující katedraKatedra podnikohospodářskáKredity6
Garant předmětudoc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Vlasta Humlová, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2012/2013Rok zrušení2015/2016
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HUM10 Ing. Vlasta Humlová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet a zkouška 6+6

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Seznámit posluchače s principy managementu inovací tak,aby získali základní dovednosti ve formulaci dané inovace 2.Osvojit si filosofii aktivního přístupu k inovacáím 3.Aplikovat a modifikovat funkční model řízení inovací formou případové studie v praxi 4.Analyzovat a klasifikovat aplikované procesy případové studie 5.Obhájit realizovaný proces 6.Vyhodnotit a interpretovat hodnotu inovace

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

Cílem předmětu je umožnit studentům komplexně využít poznatky získané v průběhu studia k řešení a návrhům zlepšení postupů praxe na základě propojení teoretických poznatků získaných studiem. Předmět představuje završující článek v rámci předmětů studovaných na oboru Ekonomika podniku.

Povinná literatura:

Literatura: 1. BARTES, František. Inovace v podniku. 1. vyd. Brno: CERM, 2008. 125 s. ISBN 978-80-214-3634-3. 2. BĚLOHLÁVEK, Alexandr. Základy obchodního práva, práv průmyslových a práva soutěžního. 2. vyd. Ostrava: Ediční středisko VŠB, 1999. 206 s. ISBN 80-7078-650-7. 3. CIENCIALA, Jiří. Procesně řízená organizace: tvorba, rozvoj, měřitelnost procesů. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2011. 204 s. ISBN 978-80-7431-044-7. 4. ČASTORAL, Zdeněk. Strategický management změn a znalostí. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 216 s. ISBN 978-80-86723-94-5. 5. DRUCKER, Peter. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. 1. vyd. Praha Management Press, 1993. 265 s. ISBN 80-85603-29-2. 6. DVOŘÁK, J. a kol. Management inovací. 1. Vyd. Praha: Vysoká školamanažerské informatiky a ekonomiky, a. s., 2006. 246 s. ISBN 80-86847-18-7. 7. DYTRT, Zdeněk a Michaela STŘÍTĚZKÁ. Efektivní inovace: odpovědnost v managementu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 150 s. ISBN 978-80-251-2771-1. 8. GALLO, Carmine. Tajemství inovací Steva Jobse. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011. 312 s. ISBN 978-80-251-3444-3. 9. HAMMER, Michael a James CHAMPY. Reengineering – radiální proměna firmy: manifest revoluce v podnikání. 3. vyd. Praha: Management Press, 2000. 212 s. ISBN 80-7261-028-7. 10. HRAZDILOVÁ-BOČKOVÁ, Kateřina. Firemní inovační politika. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010. 243 s. ISBN 978-80-7318-968-6. 11. KOŠTURIAK, Ján a Jan Chal´. Inovace: vaše konkurenční výhoda!. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 164 s. ISBN 978-80-251-1929-7. 12. MLÁDKOVÁ, Ludmila. Management znalostních pracovníků. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2008. 138 s. ISBN 978-80-7400-013-3. 13. MLÁDKOVÁ, Ludmila. Moderní přístupy k managementu: tacitní znalost a jak ji řídit. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2005. 195 s. ISBN 80-7179-310-8. 14. MOLNÁR, Zdeněk. Competitive inteligence. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2009. 98 s. ISBN 978-80-245-1603-5. 15. MUŠKA, M.; J. KRÁLÍK a J. HÁLEK. Otevřená inovace: přístup překračující známé meze. 1. vyd. Bratislava: DonauMedia, 2009. 150 s. ISBN 978-80-89364-08-4. 16. OSTERWALDER, Alexandr a Yves Pigneur. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012. 278 s. ISBN 978-80-265-0025-4. 17. PETŘÍKOVÁ, Růžena. Moderní management znalostí (principy, procesy, příklady dobré praxe). 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2010. 323 s. ISBN 978-80-7431-011-9. 18. PITRA, Zdeněk. Management inovačních aktivit. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2006. 438 s. ISBN 80-86946-10-X. 19. RYLKOVÁ, Žaneta. Analýza a hodnocení faktorů vedoucích k efektu inovace. 1. vyd. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně-podnikatelská fakulta Opava, 2011. 138 s. ISBN 978-80-7248-701-1. 20. ŘEPA, Václav. Procesně řízená organizace. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 301 s. ISBN 978-80-247-4128-4. 21. SVATOŠOVÁ, Veronika. Tvořivé myšlení a inovace. 1. Vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7452-010-5. 22. ŠMÍDA, Filip. Zavádění a rozvoj procesního řízení ve firmě. 1. Vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 300 s. ISBN 978-80-247-1679-4. 23. ŠVEJDA, Pavel. Inovační podnikání. 1. vyd. Praha: Asociace inovačního podnikání ČR, 2007. 345 s. ISBN 978-80-903153-6-5. 24. TIDD, J.; BESSANT, J. a K. PAVITT. Řízení inovací: zavádění technologických, tržních a organizačních změn. 1. vyd. Brno: Computer Press. 2007. 549 s. ISBN 978-80-251-1466-7. 25. TROMMSDORFF, Volker a Fee STEINHOFF. Marketing inovací. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2009. 291 s. ISBN 978-80-7400-092-8. 26. TRUNEČEK, Jan. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 1. vyd. Praha: Profesionála Publishing, 2003. 309 s. ISBN 80-86419-35-5. 27. VLČEK, Radim. Strategie hodnotových inovací: tvorba, rozvoj, měřitelnost inovací. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2011. 196 s. ISBN 978-80-7431-048-5. 28. ZAMARSKÝ, Vítězslav. Inovační podnikání. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola podnikání, 2007. 135 s. ISBN 80-86764-52-4. 29. ŽIŽLAVSKÝ, Ondřej. Manuál hodnocení inovační výkonnosti. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 55 s. ISBN 978-80-7204-796-3. Další zdroje: 1. www.inovace.cz 2. www.aipcr.cz 3. www.inovacni-portal.cz 4. http://europa.eu/pol/rd/index_cs.htm

Doporučená literatura:

Bureš,V.: Znalostní management a proces jeho zavádění , Grada Publishing 2007 Čmejrková,S., Daneš,F.: jak napsat odborný text.Leda 1999 Grublová , E. a kol.: Podniková ekonomika ,Repronis 2007 Pitra , Z.: Základy managementu,Professional Publishing 2007 Truneček,J.:Znalostní podnik ve znalostní společnosti,Professional Publishing 2003 Vlček ,R.: Management hodnotových inovací,Management Press.2008

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

panelová diskuse v průběhu konzultací

E-learning

Další požadavky na studenta

samostatná práce, závěrečný test

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1) Úvod do inovačního managementu - základní pojmy 2) Základy teorie inovací 3) Kreativita a inovační management 4) Inovace jako řídicí proces 5) Marketing inovací 6) Zdroje financování a efektivnost inovací 7) Budování inovativní organizace 8) Ochrana duševního a průmyslového vlastnictví 9) projektování inovačního podnikání 10) Podpora výzkumu a vývoje v ČR 11) Znalostní management 12) Modulární pojetí inovačních řešení, vznik nových trhů pro inovace, strategické partnerství a komercionalizace

Podmínky absolvování předmětu

Kombinovaná forma (platnost od: 2007/2008 zimní semestr, platnost do: 2015/2016 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 30  16
        Zkouška Zkouška 70  36 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2012/2013 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku K čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2012/2013 zimní