152-0490/01 – Podniková ekonomika a management (PEM-K)
Garantující katedra | Katedra podnikohospodářská | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Zdeněk Mikoláš, CSc., prof.h.c. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Zdeněk Mikoláš, CSc., prof.h.c. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2010/2011 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Vědět o pokročilých poznatcích z PEM
2. Rozumět podstatě soudobé PEM
3. Určit hlavní a dílčí cíle soudobé PEM
4. Hodnotit poznaný stav praxe, ocenit hlavní faktory změny současného stavu a poznání, navrhnout v semestrální práci efektivní doporučení k rozvoji PEM
5. Uchopit a pochopit podstatu řešeného problému (semestrálního úkolu) a dovést jej k racionálně prezentaci
6. Obeznámit se s teorií a praxí soudobé teorie a praxe PEM, aplikovat teoretické poznatky do praktických analytických závěrů a nástinu dalších trendů PEM
Vyučovací metody
Anotace
Cílem předmětu je profilace studia programu Ekonomika a management se zaměřením na soudobé koncepce a modely ekonomiky a managementu podniků. Předmět se věnuje problematice globalizace, nových technologických, ekonomických aj. vlivů na podnikání.
Předmět má profilační charakter a je určen pro studenty programu Ekonomika a management, kteří během bakalářského studia absolvovali předměty Podniková ekonomika A, případně B, nebo předměty s analogickým obsahem (Nauka o podniku, Podnikání a podnik apod.). Obsahově předmět navazuje rovněž na předměty magisterského studia oboru Ekonomika podniku Rozvoj podnikání A, B a zabývá se vlivem globalizace, nových technologických, ekonomických aj. vlivů na podnikání, ekonomiku a management podniku. Pozornost věnuje synergickému (síťovému) podnikání, konkurenceschopnosti podniků, faktoru času , virtuálním projevům v podnikání, intrapodnikání, transnacionálního podnikání, soudobým koncepcím ekonomiky a managementu korporací apod. Koncepčně předmět Podniková ekonomika a management je rozvíjen v rámci doktorských studii předmětem Soudobé koncepce a modely podnikání.
Povinná literatura:
Mikoláš, Z.: Podnikání a podnik B. Studijní opora. Ostrava: VŠP 2006.
Mikoláš, Z.: Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku. Praha: Grada 2005.
Doporučená literatura:
Doporučená - základní:
Duchoň, B.: Inženýrská ekonomika. Praha: C. H. Beck 2007.
Kopčaj, A.: Spirálový management. Praha: Alfa Publishing 2007.
Doporučená - ostatní:
Borowiecki, R. – Jaki, A. – Misiołek, K. – Rojek, T.: Nadzór korporacyjny w procesie kreowania wartości i rozwoju przedsiębiorstwa. Kraków: Abrys 2005.
Buchtová B. – Pokorný, J.: Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: MU 2004.
Jędralska, K.: Controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem międzynarodowym. Katovice: AE 2003.
Kašík, J. – Michalko, M. a kol.: Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem 1998.
Kopčaj, A.: Košatění bohatství. Rychvald: Silma´90 1997.
Kopčaj, A.: Řízení proudu změn. Rychvald/Praha: Silma´90/Grada 1998.
Lýsek, O.: Sborník schémat a vztahů z podnikové ekonomiky. Karviná: OPF 1995.
Pavlík, J.: „F. A. Hayek a teorie spontánního řádu“, Praha: Professional Publishing, 2004.
Slywotzky, A. J. – Morrison, D. J. – Andelman, B.: Strefa zysku. Warszawa: PWE 2000.
Sudoł, S.: Przedsiębiorstwo. Postawy nauki o przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE 2006.
Perechuda, K.: Zarzadzanie przedsięmbiortwem przyszłości. Warszawa: Placet 2000.
Veber, J. a kol.: Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press 2000.
Zimniewicz, K.: Współczesne koncepce i metody zarządzania. Warszawa: PWE 2003.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Anotace přednášek, semestrální týmová práce, testy - zápočet, zkouška.
E-learning
Další požadavky na studenta
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Geneze teorie podnikání
2. Podnikatel a podnikavost (vč. kulturních specifik)
3. Historický kontext a soudobé koncepce nauky o podniku
4. Soudobé typy a formy podnikání a podniků
5. Globální a lokální aspekty soudobého podnikání
6. Systémové vymezení podniku jako organického celku
7. Transnacionální podnikání a kulturní odlišnosti
8. Technologická a oborová specifika soudobých podniků a podnikání
9. Teorie sítí a spontánní řád podnikatelských struktur
10. Soudobé koncepce ekonomiky podniků a podnikatelských svazků
11. Soudobé koncepce podnikového managementu
12. Ekonomická motivace v podniku a intrapodnikání
13. Synergické efekty soudobých koncepcí podnikání (konfrontace stylů managementu, pojetí podnikové efektivnosti, vztahu velkých a malých firem, koexistence podniků odlišných technologických orientací, ekologické, politické aj. aspekty podnikání)
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky