153-0099/01 – Ekonomika vzdělání a kultury (EVZK)
Garantující katedra | Katedra veřejné ekonomiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | PhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D. | Garant verze předmětu | PhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 4 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2001/2002 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
• analyzovat zdroje, zásady a mechanismy financování činností v oblasti školství a
kultury v zemích OECD-EU
• uvést rozdíly ve financování právnických osob v oblasti školství a kultury podle
zřizovatele v ČR
• vysvětlit zásady hospodaření právnických osob v oblasti školství a kultury v ČR
• zhodnotit hospodaření právnické osoby v oblasti školství a kultury v ČR
• diskutovat a navrhovat opatření ke zvýšení efektivnosti správy, financování a
hospodaření právnických osob v oblasti školství a kultury v ČR
Vyučovací metody
Anotace
Předmět seznamuje se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti vzdělávání
(zejména formálního), s jejich vztahy a s praktickou aplikací v podmínkách
školství v České republice v konfrontaci s praxí ve vyspělých ekonomikách. Je
zaměřen na sociální a ekonomický kontext vzdělávání (faktory poptávky po
vzdělávání, indikátory vzdělanosti), ekonomické a sociální funkce vzdělávání,
makroekonomické a mikroekonomické efekty, faktory ovlivňující podíl a rozsah
veřejných a soukromých výdajů na vzdělávání, charakter správy.
Zahrnuty jsou všechny úrovně vzdělávání od preprimárního až po terciární,
realizované v rámci sítě škol a školských zařízení regionálního školství a na
vysokých školách (správa a zřizovatelé škol a školských zařízení, zdroje a
zásady financování, hospodaření škol v závislosti na zřizovateli a právní
formě).
V obdobné struktuře jsou vysvětlovány základní ekonomické kategorie a vztahy
mezi nimi v oblasti kultury.
Povinná literatura:
Základní literatura:
Fachinelli, H. Politika a ekonomika vzdělání. Syllabus přednášek. Ostrava:
Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita, 2005
Hamerníková, B. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. Veřejná podpora a
alternativní zdroje financování. Praha: VŠE FFÚ, 1995.
Brdek,M. Vychová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha:Aspi, 2004
Doporučená literatura:
1. Brdek,M. Vychová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha:Aspi, 2004
2. International Handboock on the Economics of Education.Ed by Geraint Johnes
and Jill Johnes. Lancaster University Management School, UK: Edward Edgar
Publishing, 2004
3. Educational Policy.Ed by James Marshall and Michael Peters.Cheltenham, UK:
Edward Elgar Publishing, 1999
4. Problémy financování neziskové kultury a veřejnoprávních médií. Sborník
příspěvků. Praha: VŠE, 1998.
5. Kultura a samospráva. Seminář. Pezinok: Institut liberálních studií, 1999.
6. Kulturní politika. Ministerstvo kultury ČR. Dostupné na www.mkcr.cz
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Sociální a ekonomický kontext vzdělávání. Funkce a efekty vzdělávání.
Finanční a lidské investice do vzdělání(faktory poptávky po vzdělání,
indikátory vzdělanosti, ekonomické a sociální funkce, makro a
mikroekonomické efekty vzdělání, kritéria efektivnosti, vnitřní míry přínosu
vzdělání, faktory ovlivňující výdaje na vzdělávání, výdaje dle zdrojů a
úrovně vzdělávání).
2. Veřejné a soukromé výdaje na vzdělávání (ekonomická podstata, struktura a
zdroje výdajů, vliv faktorů nabídky a poptávky na veřejné a soukromé výdaje;
veřejné subvence domácnostem).
3. Správa, zřizovatelé a právní forma škol v "regionálním školství" ČR(struktura
zřizovatelů a jejich kompetence, formy hospodaření organizací podle druhu
zřizovatele, vazba mezi zřizovatelem a financováním organizace; úplata za
vzdělávání).
4.-5. Zásady financování investic a neinvestičních výdajů v "regionálním
školství" ČR(hlavní a vedlejší činnost;příjmy a výdaje,náklady, výnosy;
peněžní fondy; vazba investičních výdajů na hospodaření organizace,
pořizování investic a hospodaření s majetkem; normativní a nenormativní
financování - konstrukce normativů, tvorba platů, mezd; mimorozpočtové
zdroje financování,fundraising; odměny za produktivní činnost žáků).
6.-7. Správa, zřizovatelé a financování vysokých škol; hospodaření vysokých
škol v ČR (struktura, zřizovatelé a právní forma; příjmy a výdaje,
náklady a výnosy vysokých škol; rozpočet, dotace státu, fondy vysoké
školy a jejich zdroje, majetek školy; odměňování; platby za vzdělání a
služby).
8. Základní prvky ekonomického systému kultury (kulturní procesy, kulturní
instituce a kulturní produkty čili statky). Modely a přístupy chování států
v oblasti kultury v demokratických podmínkách. Mechanismus poskytování
veřejné podpory kultuře v demokratických podmínkách, její přímé a nepřímé
nástroje.
9. Správa, zřizovatelé a právní forma kulturních institucí veřejného,
občanského a soukromého sektoru v ČR. Struktura zřizovatelů a jejich
kompetence. Struktura kulturních institucí podle jejich zřizovatelů.
Transformace institucionalizované kultury v České republice v rámci reformy
veřejné správy.
10.Zdroje a toky financování kultury v ČR (státní rozpočet, rozpočty krajů a
obcí, rozpočty dobrovolných svazků obcí, finanční zdroje od nestátních
neziskových organizací a subjektů soukromého sektoru, rozpočet Evropské
unie). Tendry, granty a programy ČR a EU.
11-12. Hospodaření kulturních zařízení v závislosti na zřizovateli a právní
formě. (rozpočet; kalkulace, ceny; náklady, výnosy; tvorba fondů; zisk;
odměňování). Marketing v oblasti kultury.
13. Kulturní systémy vybraných zemí Evropské Unie. Poslání a činnost
mezinárodní organizace UNESCO.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.