153-0099/01 – Economics of Education and Culture (EVZK)

Gurantor departmentDepartment of Public EconomicsCredits3
Subject guarantorPhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D.Subject version guarantorPhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D.
Study levelundergraduate or graduateRequirementChoice-compulsory
Year4Semesterwinter
Study languageCzech
Year of introduction1999/2000Year of cancellation2001/2002
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesMaster
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
FAH60 PhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D.
ZEZ02 Ing. Lenka Rutteová, Ph.D.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Credit and Examination 1+1

Subject aims expressed by acquired skills and competences

• analyse sources, principles and mecanisms of financing activities in the sphere of education and culture in OECD-EU countries • show contrasts in financing legal entities depending on the flunder in the sphere of education and culture in the Czech Republic • explain the principles of legal entities management in the sphere of education and culture in the Czech Republic • discuss and suggest measurements to raise efficiency of administration, financing and financial management of legal entities in the sphere of education and culture in the Czech Republic

Teaching methods

Summary

Předmět seznamuje se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti vzdělávání (zejména formálního), s jejich vztahy a s praktickou aplikací v podmínkách školství v České republice v konfrontaci s praxí ve vyspělých ekonomikách. Je zaměřen na sociální a ekonomický kontext vzdělávání (faktory poptávky po vzdělávání, indikátory vzdělanosti), ekonomické a sociální funkce vzdělávání, makroekonomické a mikroekonomické efekty, faktory ovlivňující podíl a rozsah veřejných a soukromých výdajů na vzdělávání, charakter správy. Zahrnuty jsou všechny úrovně vzdělávání od preprimárního až po terciární, realizované v rámci sítě škol a školských zařízení regionálního školství a na vysokých školách (správa a zřizovatelé škol a školských zařízení, zdroje a zásady financování, hospodaření škol v závislosti na zřizovateli a právní formě). V obdobné struktuře jsou vysvětlovány základní ekonomické kategorie a vztahy mezi nimi v oblasti kultury.

Compulsory literature:

Základní literatura: Fachinelli, H. Politika a ekonomika vzdělání. Syllabus přednášek. Ostrava: Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita, 2005 Hamerníková, B. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. Veřejná podpora a alternativní zdroje financování. Praha: VŠE FFÚ, 1995. Brdek,M. Vychová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha:Aspi, 2004

Recommended literature:

1. Brdek,M. Vychová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha:Aspi, 2004 2. International Handboock on the Economics of Education.Ed by Geraint Johnes and Jill Johnes. Lancaster University Management School, UK: Edward Edgar Publishing, 2004 3. Educational Policy.Ed by James Marshall and Michael Peters.Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing, 1999 4. Problémy financování neziskové kultury a veřejnoprávních médií. Sborník příspěvků. Praha: VŠE, 1998. 5. Kultura a samospráva. Seminář. Pezinok: Institut liberálních studií, 1999. 6. Kulturní politika. Ministerstvo kultury ČR. Dostupné na www.mkcr.cz

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

1. Sociální a ekonomický kontext vzdělávání. Funkce a efekty vzdělávání. Finanční a lidské investice do vzdělání(faktory poptávky po vzdělání, indikátory vzdělanosti, ekonomické a sociální funkce, makro a mikroekonomické efekty vzdělání, kritéria efektivnosti, vnitřní míry přínosu vzdělání, faktory ovlivňující výdaje na vzdělávání, výdaje dle zdrojů a úrovně vzdělávání). 2. Veřejné a soukromé výdaje na vzdělávání (ekonomická podstata, struktura a zdroje výdajů, vliv faktorů nabídky a poptávky na veřejné a soukromé výdaje; veřejné subvence domácnostem). 3. Správa, zřizovatelé a právní forma škol v "regionálním školství" ČR(struktura zřizovatelů a jejich kompetence, formy hospodaření organizací podle druhu zřizovatele, vazba mezi zřizovatelem a financováním organizace; úplata za vzdělávání). 4.-5. Zásady financování investic a neinvestičních výdajů v "regionálním školství" ČR(hlavní a vedlejší činnost;příjmy a výdaje,náklady, výnosy; peněžní fondy; vazba investičních výdajů na hospodaření organizace, pořizování investic a hospodaření s majetkem; normativní a nenormativní financování - konstrukce normativů, tvorba platů, mezd; mimorozpočtové zdroje financování,fundraising; odměny za produktivní činnost žáků). 6.-7. Správa, zřizovatelé a financování vysokých škol; hospodaření vysokých škol v ČR (struktura, zřizovatelé a právní forma; příjmy a výdaje, náklady a výnosy vysokých škol; rozpočet, dotace státu, fondy vysoké školy a jejich zdroje, majetek školy; odměňování; platby za vzdělání a služby). 8. Základní prvky ekonomického systému kultury (kulturní procesy, kulturní instituce a kulturní produkty čili statky). Modely a přístupy chování států v oblasti kultury v demokratických podmínkách. Mechanismus poskytování veřejné podpory kultuře v demokratických podmínkách, její přímé a nepřímé nástroje. 9. Správa, zřizovatelé a právní forma kulturních institucí veřejného, občanského a soukromého sektoru v ČR. Struktura zřizovatelů a jejich kompetence. Struktura kulturních institucí podle jejich zřizovatelů. Transformace institucionalizované kultury v České republice v rámci reformy veřejné správy. 10.Zdroje a toky financování kultury v ČR (státní rozpočet, rozpočty krajů a obcí, rozpočty dobrovolných svazků obcí, finanční zdroje od nestátních neziskových organizací a subjektů soukromého sektoru, rozpočet Evropské unie). Tendry, granty a programy ČR a EU. 11-12. Hospodaření kulturních zařízení v závislosti na zřizovateli a právní formě. (rozpočet; kalkulace, ceny; náklady, výnosy; tvorba fondů; zisk; odměňování). Marketing v oblasti kultury. 13. Kulturní systémy vybraných zemí Evropské Unie. Poslání a činnost mezinárodní organizace UNESCO.

Conditions for subject completion

Full-time form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (100) 51 3
        Exercises evaluation Credit 40 (40) 0 3
                Other task type Other task type 40  0 3
        Examination Examination 60 (60) 0 3
                Oral Oral examination 60  0 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2000/2001 (M6202) Economic Policy and Administration (6202T055) Public Economics and Administration P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.