153-0099/01 – Economics of Education and Culture (EVZK)
Gurantor department | Department of Public Economics | Credits | 3 |
Subject guarantor | PhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D. | Subject version guarantor | PhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 4 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2001/2002 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
• analyse sources, principles and mecanisms of financing activities in the sphere
of education and culture in OECD-EU countries
• show contrasts in financing legal entities depending on the flunder in the sphere
of education and culture in the Czech Republic
• explain the principles of legal entities management in the sphere of education
and culture in the Czech Republic
• discuss and suggest measurements to raise efficiency of administration,
financing and financial management of legal entities in the sphere of education
and culture in the Czech Republic
Teaching methods
Summary
Předmět seznamuje se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti vzdělávání
(zejména formálního), s jejich vztahy a s praktickou aplikací v podmínkách
školství v České republice v konfrontaci s praxí ve vyspělých ekonomikách. Je
zaměřen na sociální a ekonomický kontext vzdělávání (faktory poptávky po
vzdělávání, indikátory vzdělanosti), ekonomické a sociální funkce vzdělávání,
makroekonomické a mikroekonomické efekty, faktory ovlivňující podíl a rozsah
veřejných a soukromých výdajů na vzdělávání, charakter správy.
Zahrnuty jsou všechny úrovně vzdělávání od preprimárního až po terciární,
realizované v rámci sítě škol a školských zařízení regionálního školství a na
vysokých školách (správa a zřizovatelé škol a školských zařízení, zdroje a
zásady financování, hospodaření škol v závislosti na zřizovateli a právní
formě).
V obdobné struktuře jsou vysvětlovány základní ekonomické kategorie a vztahy
mezi nimi v oblasti kultury.
Compulsory literature:
Základní literatura:
Fachinelli, H. Politika a ekonomika vzdělání. Syllabus přednášek. Ostrava:
Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita, 2005
Hamerníková, B. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. Veřejná podpora a
alternativní zdroje financování. Praha: VŠE FFÚ, 1995.
Brdek,M. Vychová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha:Aspi, 2004
Recommended literature:
1. Brdek,M. Vychová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha:Aspi, 2004
2. International Handboock on the Economics of Education.Ed by Geraint Johnes
and Jill Johnes. Lancaster University Management School, UK: Edward Edgar
Publishing, 2004
3. Educational Policy.Ed by James Marshall and Michael Peters.Cheltenham, UK:
Edward Elgar Publishing, 1999
4. Problémy financování neziskové kultury a veřejnoprávních médií. Sborník
příspěvků. Praha: VŠE, 1998.
5. Kultura a samospráva. Seminář. Pezinok: Institut liberálních studií, 1999.
6. Kulturní politika. Ministerstvo kultury ČR. Dostupné na www.mkcr.cz
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Sociální a ekonomický kontext vzdělávání. Funkce a efekty vzdělávání.
Finanční a lidské investice do vzdělání(faktory poptávky po vzdělání,
indikátory vzdělanosti, ekonomické a sociální funkce, makro a
mikroekonomické efekty vzdělání, kritéria efektivnosti, vnitřní míry přínosu
vzdělání, faktory ovlivňující výdaje na vzdělávání, výdaje dle zdrojů a
úrovně vzdělávání).
2. Veřejné a soukromé výdaje na vzdělávání (ekonomická podstata, struktura a
zdroje výdajů, vliv faktorů nabídky a poptávky na veřejné a soukromé výdaje;
veřejné subvence domácnostem).
3. Správa, zřizovatelé a právní forma škol v "regionálním školství" ČR(struktura
zřizovatelů a jejich kompetence, formy hospodaření organizací podle druhu
zřizovatele, vazba mezi zřizovatelem a financováním organizace; úplata za
vzdělávání).
4.-5. Zásady financování investic a neinvestičních výdajů v "regionálním
školství" ČR(hlavní a vedlejší činnost;příjmy a výdaje,náklady, výnosy;
peněžní fondy; vazba investičních výdajů na hospodaření organizace,
pořizování investic a hospodaření s majetkem; normativní a nenormativní
financování - konstrukce normativů, tvorba platů, mezd; mimorozpočtové
zdroje financování,fundraising; odměny za produktivní činnost žáků).
6.-7. Správa, zřizovatelé a financování vysokých škol; hospodaření vysokých
škol v ČR (struktura, zřizovatelé a právní forma; příjmy a výdaje,
náklady a výnosy vysokých škol; rozpočet, dotace státu, fondy vysoké
školy a jejich zdroje, majetek školy; odměňování; platby za vzdělání a
služby).
8. Základní prvky ekonomického systému kultury (kulturní procesy, kulturní
instituce a kulturní produkty čili statky). Modely a přístupy chování států
v oblasti kultury v demokratických podmínkách. Mechanismus poskytování
veřejné podpory kultuře v demokratických podmínkách, její přímé a nepřímé
nástroje.
9. Správa, zřizovatelé a právní forma kulturních institucí veřejného,
občanského a soukromého sektoru v ČR. Struktura zřizovatelů a jejich
kompetence. Struktura kulturních institucí podle jejich zřizovatelů.
Transformace institucionalizované kultury v České republice v rámci reformy
veřejné správy.
10.Zdroje a toky financování kultury v ČR (státní rozpočet, rozpočty krajů a
obcí, rozpočty dobrovolných svazků obcí, finanční zdroje od nestátních
neziskových organizací a subjektů soukromého sektoru, rozpočet Evropské
unie). Tendry, granty a programy ČR a EU.
11-12. Hospodaření kulturních zařízení v závislosti na zřizovateli a právní
formě. (rozpočet; kalkulace, ceny; náklady, výnosy; tvorba fondů; zisk;
odměňování). Marketing v oblasti kultury.
13. Kulturní systémy vybraných zemí Evropské Unie. Poslání a činnost
mezinárodní organizace UNESCO.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.