153-0110/01 – Ekonomika vzdělání ()
Garantující katedra | Katedra veřejné ekonomiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Fiktivní Uživatel | Garant verze předmětu | PhDr. Mgr. Hana Fachinelli, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 4 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2001/2002 | Rok zrušení | 2005/2006 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Předmět seznamuje se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti vzdělávání
(zejména formálního), s jejich vztahy a s praktickou aplikací v podmínkách
školství v České republice v konfrontaci s praxí ve vyspělých ekonomikách. Je
zaměřen na sociální a ekonomický kontext vzdělávání (faktory poptávky po
vzdělávání, indikátory vzdělanosti), ekonomické a sociální funkce vzdělávání,
makroekonomické a mikroekonomické efekty, faktory ovlivňující podíl a rozsah
veřejných a soukromých výdajů na vzdělávání, charakter správy.
Zahrnuty jsou všechny úrovně vzdělávání od preprimárního až po terciární,
realizované v rámci sítě škol a školských zařízení regionálního školství a na
vysokých školách (správa a zřizovatelé škol a školských zařízení, zdroje
financování, zásady sestavování rozpočtu, hospodaření škol v závislosti na
zřizovateli a právní formě).
Povinná literatura:
Základní:
Fachinelli,H.Politika a ekonomika vzdělání.Syllabus přednášek.
Ostrava:Ekonomická fakulta VŠB-TU Ostrava, 2005
Doporučená:
Brdek,M. Výchová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha:Aspi, 2004
International Handboock on the Economics of Education.Ed by Geraint Johnes and
Jill Johnes. Lancaster University Management School, UK:
Edward ElgarPublishing, 2004
Educational Policy.Ed by James Marshall and Michael Peters.Cheltenham, UK:
Edward Elgar Publishing, 1999
Průcha,J.Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace
vzdělávacích systémů.Praha:Portál,1999
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Sociální a ekonomický kontext vzdělávání
(faktory poptávky po vzdělání, indikátory vzdělanosti).
2. Funkce a efekty vzdělání
(ekonomické a sociální funkce vzdělání, makroekonomické a mikroekonomické
efekty vzdělání, kritéria efektivnosti, vnitřní míry přínosu vzdělání).
3. Finanční a lidské investice do vzdělávání
(faktory ovlivňující výdaje na vzdělávání, podíl výdajů z HDP,výdaje podle
zdrojů a úrovně vzdělání).
4. Veřejné výdaje na vzdělávání
(struktura a zdroje veřejných výdajů, veřejné zdroje podle úrovně veřejné
správy,vliv faktorů nabídky a poptávky na veřejné výdaje).
5. Soukromé výdaje na vzdělání
(subjekty,ekonomická podstata a struktura výdajů, veřejné subvence
domácnostem).
6. Správa a zřizovatelé škol v regionálním školství ČR
(kompetence orgánů státní správy a samosprávy, zřizovatelé - církve a
náboženské společnosti, právnické a fyzické osoby).
7. Hospodářsko - právní formy škol v regionálním školství ČR
(formy hospodaření organizací podle druhu zřizovatele, vazba mezi
zřizovatelem a financováním organizace).
8. Zásady financování investic v regionálním školství ČR
(vazba investičních výdajů na hospodaření organizace, pořizování investic,
hospodaření s majetkem).
9. Zásady financování neinvestičních výdajů v regionálním školství
ČR
(zásady normativní a nenormativní metody rozpisu finančních prostředků;
tvorba platů).
10. Mimorozpočtové zdroje financování ČR
(druhy, zásady hospodaření, nástroje fundraisingu).
11. Správa, zřizovatelé a financování vysokých škol v ČR
(univerzitní, neuniverzitní; veřejné, soukromé, státní).
12. Hospodaření veřejných vysokých škol v ČR
(rozpočet, fondy a jejich zdroje, majetek VVŠ).
13. Zásady poskytování dotací veřejným vysokým školám v ČR
(struktura ukazatelů a jejich konstrukce; platy).
14. Formy a financování vzdělávání dospělých
(vzdělávání na školách, podnikové formy vzdělávání).
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.