153-0327/01 – Ekonomika vzdělání a kultury (EVZK)
Garantující katedra | Katedra veřejné ekonomiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Jiří Bečica, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Bc. Jiří Bečica, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
• analyzovat zdroje, zásady a mechanismy financování činností v oblasti
školství a kultury v zemích OECD-EU
• uvést rozdíly ve financování právnických osob v oblasti školství a kultury
podle zřizovatele v ČR
• vysvětlit zásady hospodaření právnických osob v oblasti školství a kultury
v ČR
• zhodnotit hospodaření právnické osoby v oblasti školství a kultury v ČR
• diskutovat a navrhovat opatření ke zvýšení efektivnosti správy, financování
a hospodaření právnických osob v oblasti školství a kultury v ČR
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Praxe
Anotace
Předmět seznamuje se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti vzdělávání (zejména formálního), s jejich vztahy a s praktickou aplikací v podmínkách školství v České republice v konfrontaci s praxí ve vyspělých ekonomikách. Je zaměřen na sociální a ekonomický kontext vzdělávání (faktory poptávky po vzdělávání, indikátory vzdělanosti), ekonomické a sociální funkce vzdělávání, makroekonomické a mikroekonomické efekty, faktory ovlivňující podíl a rozsah veřejných a soukromých výdajů na vzdělávání, charakter správy. Zahrnuty jsou všechny úrovně vzdělávání od preprimárního až po terciární, realizované v rámci sítě škol regionálního školství a na vysokých školách (správa a zřizovatelé škol a školských zařízení, zdroje a zásady financování, hospodaření škol v závislosti na zřizovateli a právní formě).
V obdobné struktuře jsou vysvětlovány základní ekonomické kategorie a vztahy mezi nimi v oblasti kultury.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
test
E-learning
Další požadavky na studenta
aktivity ve cvičeních
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Sociální a ekonomický kontext vzdělávání. Funkce a efekty vzdělávání.
Finanční a lidské investice do vzdělání
(faktory poptávky po vzdělání, indikátory vzdělanosti, ekonomické a
sociální funkce, makro a mikroekonomické efekty vzdělání, kritéria
efektivnosti, vnitřní míry přínosu vzdělání, faktory ovlivňující výdaje na
vzdělávání, výdaje dle zdrojů a úrovně vzdělávání).
2. Veřejné a soukromé výdaje na vzdělávání
(ekonomická podstata, struktura a zdroje výdajů, vliv faktorů nabídky a
poptávky na veřejné a soukromé výdaje; veřejné subvence domácnostem).
3. Správa, zřizovatelé a právní forma škol v "regionálním školství" ČR
(struktura zřizovatelů a jejich kompetence, formy hospodaření organizací
podle druhu zřizovatele, vazba mezi zřizovatelem a financováním
organizace; úplata za vzdělávání).
4.-5. Zásady financování investic a neinvestičních výdajů v "regionálním
školství" ČR
(hlavní a vedlejší činnost;příjmy a výdaje,náklady, výnosy; peněžní
fondy; vazba investičních výdajů na hospodaření organizace, pořizování
investic a hospodaření s majetkem; normativní a nenormativní
financování - konstrukce normativů, tvorba platů, mezd; mimorozpočtové
zdroje financování, fundraising; odměny za produktivní činnost žáků).
6.-7. Správa, zřizovatelé a financování vysokých škol; hospodaření vysokých
škol v ČR
(struktura, zřizovatelé a právní forma; příjmy a výdaje, náklady a výnosy
vysokých škol; rozpočet, dotace státu, fondy vysoké školy a jejich zdroje,
majetek školy; odměňování; platby za vzdělání a služby).
8. Kultura a přístupy k jejímu pojetí.
(Definice kultury, přístupy ke kultuře, modely kultury, dělení kultury.
Kulturní procesy. Kulturní instituce a produkty. Členění kulturních
činností. Efektivnost v odvětví kultury. Alokace finančních prostředků do
oblasti kultury. Kulturní politika. Modely správy kultury. Evropské
priority v oblasti kultury.)
9. Správa, zřizovatelé a právní forma kulturních institucí. Veřejná politika
v oblasti kultury v ČR.
(Organizační zajištění kultury. Institucionální zajištění kultury.
Financování kultury - přímá a nepřímá podpora, vlastní zdroje. Vybrané
zdroje financování odvětví kultury. Dosavadní vývoj a současný stav
kulturní politiky v ČR. Reforma veřejné správy a veřejných rozpočtů z
pohledu kulturní politiky. Účast ČR v programech EU.)
10. Památková péče. Hvězdárny a planetária. Muzea a galerie.
(Organizační a institucionální rámec. Financování péče o kulturní památky.
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska. Financování a
hospodaření hvězdáren a planetárií. Sdružení hvězdáren a planetárií.
Financování a hospodaření muzeí a galerií. Asociace muzeí a galerií.)
11. Knihovny. Divadla a umělecké soubory. Regionální a národnostní kultura.
(Organizační a institucionální rámec. Financování a hospodaření knihoven.
Asociace knihoven vysokých škol ČR. Financování a hospodaření divadel a
jiných uměleckých souborů. Postavení, význam a financování regionální a
národnostní kultury.)
12. Masmédia v kultuře. Profesionální umění. Církve a náboženské společnosti.
(Organizační a institucionální rámec. Kinematografie. Televize a rozhlas.
Tisk. Financování televizního a rozhlasového vysílání. Charakteristika
církví a náboženských společností a jejich hospodářské zabezpečení.)
13. Aspekty kulturních politik v Evropě.
(Aspekty kulturních politik evropských zemí - diverzity, kulturní dědictví,
péče o kulturní dědictví. UNESCO a jeho role v oblasti kultury a kulturní
politiky.
Závěry studie "Ekonomika kultury v Evropě". Měřitelné a neměřitelné
přínosy kultury. Modely financování kulturních odvětví. Programy EU v
oblasti kultury a audiovize. Kulturní dohody, zahraniční vztahy
Ministerstva kultury ČR.)
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky