153-0346/01 – Kvalita ve veřejné správě (KVS)
Garantující katedra | Katedra veřejné ekonomiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. Ing. Petr Tománek, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Petr Tománek, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Absolventi budou:
1) schopni definovat a správně používat odbornou terminologii z oblasti řízení kvality,
2) umět vymezit východiska, cíle a možnosti zvyšování kvality veřejné správy,
3) schopni charakterizovat stěžejní modely a metody zvyšování kvality veřejné správy,
4) umět zhodnotit přínosy jednotlivých modelů a metod zvyšujících kvalitu veřejné správy pro praxi.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Předmět Kvalita ve veřejné správě je věnován problematice řízení kvality a jejího zlepšování v podmínkách veřejné správy. Pozornost je zaměřena jak na teoretická východiska dané problematiky, tak na praktické uplatnění vybraných metod a nástrojů zvyšujících kvalitu veřejné správy – Model Common Assessment Framework,benchmarking, Balanced Scorecard, normy ISO řady 9000, Místní Agenda 21.
Povinná literatura:
ADAMASCHEK, B. Efektivita vo verejnej správe. Vplyv konkurenčního prostredia na efektivitu a inováciu vo verejnej správe. Přel. B. Hančinová. 1 vyd. Bratislava: Verlag Bertelsmann Stiftung, 2000.
BOVAIRD, T, LÖFFLER, E. Public management and Governance. 2nd ed. London: Routledge, 2009.
GRASSEOVÁ, M. a kol. Procesní řízení ve veřejném i soukromém sektoru. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008.
KARLÖF, B., ÖSTBLOM, S. Benchmarking. A singnpost to excellence in duality and productivity. 1st ed. New York: JOHN WILEY & SONS, 1993.
KOL. AUTORŮ. Benchmarking ve veřejné správě. 2. upravené vydání Praha: MV ČR, 2006.
Společný hodnotící rámec (CAF 2006). Zlepšování organizace pomocí sebehodnocení (CAF CZ 2009). Národní politika kvality. [online], Dostupný z: WWW: < http://www.npj.cz/tmce/Obrazky%20aktuality/78.pdf>.
VEBER, J. a kol. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Legislativa, systémy, metody, praxe. 1. vyd. Praha: Management Press, 2006.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1) Historické souvislosti a východiska vývoje kvality obecně. Role kvality v otázkách konkurenceschopnosti a ekonomické udržitelnosti.
2) Zavádění a vnímání kvality ve veřejné správě – veřejné politiky, legislativa, motivační nástroje uplatňování metod zvyšující kvalitu ve veřejné správě. Total quality management (TQM).
3) Základní nástroje a metody zvyšující kvalitu uplatňované ve veřejné správě. ISO (9 001, 14 001, 27 001), Benchmarking, Common Assessment Framework (CAF), EFQM a jejich vzájemná provázanost.
4) Inovace ve veřejné správě a jejich přínos.
5) Metoda BSC a její možnosti uplatnění ve veřejné správě.
6) Společenská odpovědnost organizací a její efekty v oblastech sociální, ekologické a ekonomické.
7) Benchmarking jako stěžejní nástroj srovnávání a následného zlepšování institucí veřejné správy.
8) Model CAF v podmínkách veřejné správy a vzdělávacích institucí.
9) Model CAF – struktura, proces sebehodnocení, závěrečná zpráva, akční plán zlepšování.
10) Případové studie z praxe územních samosprávných celků.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky