153-0346/02 – Kvalita ve veřejné správě (KVS)
Garantující katedra | Katedra veřejné ekonomiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. Ing. Petr Tománek, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Petr Tománek, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Absolventi budou:
1) schopni definovat a správně používat odbornou terminologii z oblasti řízení kvality,
2) umět vymezit východiska, cíle a možnosti zvyšování kvality veřejné správy,
3) schopni charakterizovat stěžejní modely a metody zvyšování kvality veřejné správy,
4) umět zhodnotit přínosy jednotlivých modelů a metod zvyšujících kvalitu veřejné správy pro praxi.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Předmět Kvalita ve veřejné správě je věnován problematice řízení kvality a jejího zlepšování v podmínkách veřejné správy. Pozornost je zaměřena jak na teoretická východiska dané problematiky, tak na praktické uplatnění vybraných metod a nástrojů zvyšujících kvalitu veřejné správy – Model Common Assessment Framework,benchmarking, Balanced Scorecard, normy ISO řady 9000, Místní Agenda 21.
Povinná literatura:
ADAMASCHEK, B. Efektivita vo verejnej správe. Vplyv konkurenčního prostredia na efektivitu a inováciu vo verejnej správe. Přel. B. Hančinová. 1 vyd. Bratislava: Verlag Bertelsmann Stiftung, 2000.
BOVAIRD, T, LÖFFLER, E. Public management and Governance. 2nd ed. London: Routledge, 2009.
GRASSEOVÁ, M. a kol. Procesní řízení ve veřejném i soukromém sektoru. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008.
KARLÖF, B., ÖSTBLOM, S. Benchmarking. A singnpost to excellence in duality and productivity. 1st ed. New York: JOHN WILEY & SONS, 1993.
KOL. AUTORŮ. Benchmarking ve veřejné správě. 2. upravené vydání Praha: MV ČR, 2006.
Společný hodnotící rámec (CAF 2006). Zlepšování organizace pomocí sebehodnocení (CAF CZ 2009). Národní politika kvality. [online], Dostupný z: WWW: < http://www.npj.cz/tmce/Obrazky%20aktuality/78.pdf>.
VEBER, J. a kol. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Legislativa, systémy, metody, praxe. 1. vyd. Praha: Management Press, 2006.
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Sledování aktivní docházky, a v rámci ní průběžné plnění zadaných úkolů.
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1) Úvod do problematiky kvality a jejího řízení, základní odborná terminologie, vývoj v oblasti řízení kvality.
2) Národní politika kvality – institucionální zabezpečení, program, zásady, strategie a cíle. Národní cena za kvalitu, Cena Ministerstva vnitra ČR za kvalitu ve veřejné správě.
3) Komplexní řízení kvality – vývoj, principy, požadavky, nástroje a možnosti.
4) Řízení kvality ve veřejné správě – vývoj, modely, metody a trendy.
5) Procesní řízení a jeho specifika ve veřejné správě. Normy ISO řady 9000. Identifikace a postavení zákazníka ve veřejné správě.
6) Případová studie - zavedení norem ISO 9001 v podmínkách vybraného krajského úřadu a městského úřadu.
7) Strategické řízení v oblasti rozvoje a kvality veřejné správy s využitím modelu Balanced Scorecard.
8) Případová studie - zavedení metody Balanced Scorecard v podmínkách vybraného statutárního města.
9) Modely a nástroje zlepšování kvality života občanů obcí a regionů – Místní Agenda 21.
10) Benchmarking a jeho uplatnění v podmínkách veřejné správy.
11) Případové studie benchmarkingových projektů – Cena a výkon, Benchmarkingová iniciativa 2005, apod.
12) Komplexní hodnocení stavu řízení kvality pomocí modelu Common Assessment Framework.
13) Případová studie - zavedení metody Common Assessment Framework v podmínkách vybraného krajského úřadu nebo městského úřadu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky