153-0351/01 – Nové formy vzdělávání ve veřejné správě (NFVveVS)

Garantující katedraKatedra veřejné ekonomikyKredity4
Garant předmětuRNDr. Danuše Bauerová, Ph.D.Garant verze předmětuRNDr. Danuše Bauerová, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
RočníkSemestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2010/2011Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BAU20 RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Po úspěšném a aktivním absolvování předmětu • ZÍSKÁTE: ucelenou představu - o možnostech a potřebách celoživotního vzdělávání (se) dnešní doby, - o nových formách a metodách vzdělávání (se) s využitím informačních a komunikačních technologií, - o výhodách a rezervách eLearningu jako prostředku pro efektivní proškolování pracovníků VS, • budete UMĚT: - podílet se na specifikaci vzdělávání pro konkrétní potřeby jednotlivých oblastí VS, - kompetentně rozhodovat při výběru a implementaci vhodného vzdělávacího systému, - využívat internet pro efektivní administraci a organizaci vzdělávání ve VS, - podílet se na přípravě specifických částí vzdělávacího systému pracovníků VS, • budete SCHOPNI: - přispět k zefektivnění procesu vzdělávání pracovníků VS, - prosazovat přínosy moderních forem vzdělávání pro realizaci kvalitnějších služeb obyvatelstvu, - vytvořit svůj vlastní eLearningový vzdělávací kurz, čímž získáte kompetence pro budoucí zapojení se do systému vzdělávání pracovníků VS, - organizovat odborná školení, včetně kvalifikovaného výběru skladby kurzu, jež bude vyhovovat potřebám jednotlivých skupin pracovníků, - operativně přizpůsobovat vzdělávací systém měnícím se požadavkům konkrétního pracoviště. Zdokonalení se v samostatné tvůrčí práce, běžně práce s anglickou literaturou.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Studijní předmět se věnuje teoretické přípravě a praktickému procvičování nových metod a forem učení a učení se. Získané dovednosti mohou být využity při realizaci podnikového vzdělávání, vzdělávání pro veřejnou správu apod., ale také pro vlastní učení se studentů. Předmětem zájmu vzdělávání se všeobecně stává více „learning“ než „teaching“, což se projeví také v tomto studijním předmětu. Předmět přináší vhled do cest uplatňování nového paradigmatu vzdělávání v době Internetu. Tento kurz pomůže účastníkům představit si transformativní vliv informačních technologií na učení a učení se. Prakticky jsou uplatňovány metody nové teorie učení a učení se – konektivismu. Významnou roli hraje aktivní práce studentů, při níž je online kurz dotvářen v době jeho běhu. Součástí vzdělávacích materiálů jsou výstupy vznikající jako produkty socializačních webových aplikací, které studenti při svém učení se využívají. Jsou využívány metody metalearningu a týmové práce. Studenti v procesu svého učení se produkují online osobní prostředí využíváním rozličných webových aplikací (Personal Learning Environment), které se stává součástí jejich digitálního portfolia. Úkolem studentů je soustavná systemizace forem a metod učení, které uplatňují, čímž si intuitivně osvojují pojmy tzv. metalearningu. Studující vytvářejí v týmech vlastní eLearningový kurz, který na závěr obhajují. Potřebná je alespoň pasívní znalost angličtiny, avšak online překladače mohou studium anglických zdrojů doplňovat. Online kurz je vedený přes webové rozhraní v prostředí MediaWiki a v LCMS Moodle. Praktické výstupy vznikají v mnoha dalších webových aplikacích. Online studijní prostředí dokáže s výhodou propojit studenty prezenční, kombinované, resp. distanční formy studia (součástí kurzu bývají také studenti jiných fakult v meziuniverzitním studiu, a právě ti studují v distanční formě). Obsah kurzu je přizpůsoben specifické skupině budoucích pracovníků veřejné správy.

Povinná literatura:

ELearningový kurz studijního předmětu pro podporu studia přístupný přes webové rozhraní v řídícím vzdělávacím systému Moodle (http://moodle.vsb.cz), resp. na http://virtuniv.eu, jež obsahuje zejména - průvodce studiem (metodický návod pro studium) ke studijnímu předmětu (v tištěné i elektronické podobě), - jednotlivé vzdělávací objekty multimediálního charakteru, studijní opory, - komunikační nástroje (diskuse, rozhovory, fóra v řídícím vzdělávacím systému), - zadání (a prostor pro odevzdávání) korespondenčních úkolů přes webové rozhraní a jiné nástroje webového vzdělávání. Aktuální studijní materiály a fóra přístupná na internetu.

Doporučená literatura:

Online webové aplikace Stephenson John, 2006. New Education for the 21st Century. Downloaded from http://www.iclml.com/wefwag.htm, University of Surrey and UK Learning and Teaching Support Network Generic Centre [Cit. 2009-06-10] Norman Jackson , 2004. Exploring the Concept of Metalearning. Downloaded from http://www.johnstephenson.net/njmetasem.pdf, University of Surrey and UK Learning and Teaching Support Network Generic Centre [Cit. 2009-06-10]

Další studijní materiály

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Studenti pracují průběžně na svém digitálním portfoliu, jehož součástí je jejich osobní prostředí pro učení se, tzv. PLE. Během celého semestru vznikající osobní, resp. týmový online webový prostor složený z mnoha propojených míst na Internetu je součástí hodnocených výstupů. Studenti v týmech produkují online vzdělávací kurz, který v závěru semestru obhajují před svými kolegy. Součástí hodnocení studentů jsou také jejich evaluační dovednosti, mimo jiné vytvářejí recenze prací svých studentů, hodnotí kvalitu jejich výstupů apod.

E-learning

Online kurz je vedený přes webové rozhraní v prostředí MediaWiki a v LCMS Moodle. Praktické výstupy studentů vznikají v mnoha dalších webových aplikacích sociálního sw. Bohatě jsou uplatňovány komunikační nástroje různého charakteru. Studenti vytvářejí společné online výstupy.

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

- Personal Learning Environment, zahájení praktické práce na svém osobním prostoru pro učení se - Nové paradigma vzdělávání, klíčové kompetence v době Internetu - Bloomova taxonomie, Teorie učení v době internetu, konektivismus - Web 2.0, sociální důsledky uplatňování web 2.0 ve vzdělávání - Online kurz studijního předmětu v řídícím vzdělávacím systému - LMS Moodle - Top 100 Tools for Learning - Vzdělávací nástroje volně přístupné jako webové aplikace – praktické osvojování si alespoň 10 vybraných nástrojů - Online kurz vedený s využitím webových aplikací - Prezentace svého vzdělávacího kurzu; prezenčně, online; obhajoba

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2010/2011 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet   3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2011/2012 (N6202) Hospodářská politika a správa (6202T055) Veřejná ekonomika a správa (00) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava povinně volitelný stu. plán
2010/2011 (N6202) Hospodářská politika a správa (6202T055) Veřejná ekonomika a správa (00) Veřejná ekonomika a správa P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.