153-0450/02 – Marketing a management veřejné správy (MaM VS)
Garantující katedra | Katedra veřejné ekonomiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Jiří Bečica, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Bc. Jiří Bečica, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Rozšířit znalosti z marketingu a managementu ve specifických podmínkách veřejné správy.
Vysvětlit specifika marketingu a managementu na úrovni územní samosprávy.
Vysvětlit různé přístupy (odlišnosti) k marketingu a managementu uplatňovaného na úrovni obcí.
Charakterizovat nejdůležitější orgány veřejné správy.
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět Marketing a management veřejné správy přibližuje funkce marketingu ve specifických podmínkách veřejné správy a dále objasňuje fungování managementu v těchto specifických podmínkách. Část předmětu, která je věnovaná marketingu, vychází ze základů marketingové koncepce, marketingového prostředí a marketingového mixu, které jsou aplikovány ve veřejné správě a veřejném neziskovém sektoru. Předmět dále obecně popisuje marketing veřejných institucí, jejich marketingové aktivity, marketingový plán a s tím související marketingový výzkum, shromažďování marketingových informací a marketingový audit. Dále popisuje kontrolu plnění marketingového plánu, marketingovou komunikaci a přibližuje osobní a neosobní formy komunikace. Část předmětu věnovaná managementu popisuje specifika oslovování, získávání, fungování a výběru vedoucích i jiných zaměstnanců pracujících ve veřejné správě.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
KOTLER, P. Marketing od A do Z: osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Praha: Management Press, 2003. 203 s.
ISBN 80-7261-082-1.
KARLÍČEK, M., ZAMAZALOVÁ, M. a kol. Marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2009. 176 s.
ISBN 978-80-245-1601-1.
HESKOVÁ, M., ŠTARCHOŇ, P. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2009. 180 s.
ISBN 978-80-245-1520-5.
VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb: efektivně a moderně. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 232 s.
ISBN 978-80-247-2721-9.
MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. 2. rozš. A přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 205 s.
ISBN 80-247-1678-X.
ŠTRACH, P. Mezinárodní management. Praha: Grada Publishing, 2009. 167 s.
ISBN 978-80-247-2987-9.
REKTOŘÍK, J., ŠELEŠOVSKÝ, J., a kol. Jak řídit kraj, město, obec: rukověť územní samosprávy. II. díl, Finance, rozpočty, účetnictví, veřejná kontrola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 178 s.
ISBN 80-210-2955-2.
VILAMOVÁ, Š. Jak získat finanční zdroje Evropské unie. 1. vyd. Praha: Grada
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Účast na seminářích.
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Management veřejné správy
- definice managementu ve veřejné správě, rozdíly v přístupu managementu ve veřejné správě a soukromém sektoru
- role a funkce manažera ve veřejné správě a jejich vzdělávání
2. Management a jeho zásady v moderním řízení měst a obcí
- nejzávažnější problémy měst a obcí
3. Veřejný sektor a strategický management
- strategické rozhodování na úrovni veřejné správy
- strategické plánování, rozhodovací a koordinační role veřejné správy
4. Veřejná správa a management v personální oblasti
- plánování a řízení lidských zdrojů ve veřejném a soukromém sektoru
5. Rozpočtování a finanční management
- finanční management, jeho stav a nástroje ve veřejném sektoru
6. Marketingové řízení a prostředí
- fáze marketingového řízení
- mikro a makroprostředí obcí
7. Informační systémy a vliv marketingu
- informační systémy a marketingový výzkum
8. Aplikace marketingu v podmínkách měst a obcí
- marketingové potřeby a cíle měst a obcí
- realizace marketingové strategie na úrovni obcí
9. Marketingový mix obce
- produkt obce, jeho cena a distribuce
10. Komunikační mix
- nástroje, propagace, reklama a public relations
11. Strategické plánování obcí
- vypracování SWOT analýzy na úrovni obcí
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky