155-0303/01 – Operační výzkum B ()
Garantující katedra | Katedra aplikované informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Mária Jašková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Mária Jašková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Rozšíření znalostí operačního výzkumu jako aplikační systémové disciplíny pro
řešení ekonomických a podnikatelských problémů o složitější metody a modely.
- Získání znalostí o charakteru, podstatě, aplikačních oblastech a
využitelnosti vybraných metod operačního výzkumu,
- tvorba a aplikace ekonomicko-matematických modelů pro podporu rozhodování v
řízení,
- řešení praktických problémů s využitím výpočetní techniky.
Povinná literatura:
Kolektiv: Operační výzkum. VŠB, Ostrava 1994
Lauber, J., Hušek, R.: Operační výzkum, MŠMaT, Praha 1990
Hillier, F. S., Lieberman, J. Y.: Introduction to Operations Research. Holden -
Day Inc., Oakland, California 1994
Kolektiv.: Rozhodovací procesy. Metody rozhodování. VŠB, Ostrava 1987.
Mikeska, J. a kol.: Operační výzkum. Modely nelineární a dynamické.
VŠB, Ostrava 1985
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Teorie her - metody řešení problémů soutěže.
- Klasifikace rozhodovacích situací v teorii her, modely rozhodovacích
situací -
hra v normálním tvaru.
- Konečný antagonistický konflikt dvou inteligentních rozhodovatelů (maticová
hra) a jeho řešení v ryzích strategiích
2. Smíšené rozšíření maticových her.
- Vztah teorie her a lineárního programování.
- Nalezení řešení maticové hry ve smíšených strategiích převodem na lineární
model.
3. Neantagonistické konflikty v teorii her
4. Dynamické programování
- Víceetapové procesy, jejich charakteristika
- Bellmanův princip optimality v dynamickém programování
5. Základní typy úloh dynamického programování, odvození rekurentních rovnic
6. Aplikační příklady úloh dynamického programování
7. Systémy soustav hromadné obsluhy, charakteristika, klasifikace
8. Optimalizační úlohy v soustavách hromadné obsluhy.
- Možnosti řešení základních úloh v soustavách hromadné obsluhy.
9. Poissonovské modely.
- Vlastnosti Poissonovských soustav.
- Základní modely řešení optimalizačních úloh v Poissonovských soustavách
hromadné obsluhy.
10. Nepoissonovské modely soustav hromadné obsluhy.
- Přístupy k řešení nepoissonovských modelů hromadné obsluhy.
11. Modely teorie obnovy
- Diskontování v modelech obnovy zařízení postupně se opotřebovávajícího,
náhrada zařízení zařízením jiného typu
12. Obnova zařízení selhávajícího v náhodné časové okamžiky
- Strategie obnovy prvků, kriterium optimalizace
- Odvození funkce pravděpodobnosti selhání
13. Simulační modely
- Charakteristika a typologie simulačních modelů,
- Předpoklady a principy tvorby modelů
14. Případová studie simulačního modelu
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.