155-0336/01 – Grafické systémy (GS)
Garantující katedra | Katedra aplikované informatiky | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Mgr. Alexej Kolcun, CSc. | Garant verze předmětu | Mgr. Alexej Kolcun, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2010/2011 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- definovat technické prostředky a programové technologie potřebné pro aplikaci grafických systémů,
- pochopit základní principy a algoritmy počítačové grafiky,
- seznámit s členěním grafických programů,
charakterizovat zástupce jednotlivých skupin,
- zpracovat jednoduchou aplikaci v prostředí grafického programu CorelDraw
Vyučovací metody
Anotace
Předmět seznamuje se základními principy a algoritmy počítačové grafiky. Naučí
studenty pracovat s výkonným grafickým systémem CorelDRAW! 11
1. Historie zobrazování. Analogový a digitální signál. Vektorová a rastrová grafika. HW a SW pro grafiku. Grafika v MS Office.
2. Fyziologie vidění. Obraz v škále šedých odstínů. Barva v počítačové grafice. Testy barevné citlivosti.
3. Redukce barevné škály. Ztrátová a bezeztrátová komprese. Grafické rastrové formáty.
4. Základy zpracování rastrového obrazu. Shannonova věta. Filtrování
obrazu: vyhlazování, potlačení šumu, ostření.
5. 2D vektorová grafika - parametrické modely křivek. Nástroje pro 2D modelování.
6. 3D vektorová grafika. Princípy vektorových modelovacích systémů.
7. Princip 3D vidění. Vizualizační nástroje. Grafický HW.
Povinná literatura:
Murray, J. D., vanRyper, W.: Encyklopedie grafických formátů. Computer Press,
Praha 1995
Sobota, B., Milián, J.: Grafické formáty. Kopp, České Budějovice 1996
Sobota, B., Miliánová, L., Milián, J.: Grafické editory. Kopp, České
Budějovice 1997
Žára, J., Limpouch, A., Beneš, B., Werner, T.: Počítačová grafika - principy a
algoritmy. Grada, Praha 1993
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
bude doplněno později ...
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Historie zobrazování. Analogový a digitální signál. Vektorová a rastrová grafika. HW a SW pro grafiku. Grafika v MS Office.
2. Fyziologie vidění. Obraz v škále šedých odstínů. Barva v počítačové grafice. Testy barevné citlivosti.
3. Redukce barevné škály. Ztrátová a bezeztrátová komprese. Grafické rastrové formáty.
4. Základy zpracování rastrového obrazu. Shannonova věta. Filtrování
obrazu: vyhlazování, potlačení šumu, ostření.
5. 2D vektorová grafika - parametrické modely křivek. Nástroje pro 2D modelování.
6. 3D vektorová grafika. Princípy vektorových modelovacích systémů.
7. Princip 3D vidění. Vizualizační nástroje. Grafický HW.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky