157-0347/01 – Pokročilé techniky programování (PTP)
Garantující katedra | Katedra systémového inženýrství a informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | RNDr. Jaroslav Teda, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Jaroslav Teda, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- Zvládnout vytváření programů v jazyce Java a jeho grafickém uživatelském prostředí
- Naučit se využívat komponenty knihovny Swing při tvorbě aplikačních programů
- Navrhovat internetové aplikace pomocí kombinace HTML, JavaScriptu a apletů v jazyce Java
- Naučit se techniky programování v C++ s využitím Windows API
- Navrhovat intranetové aplikace typu Client – Server metodou CGI a ISAPI a distribuované informační systémy s využitím soketové komunikace
- Seznámit se s moderními trendy vývoje informačních systémů a možnostmi jejich využití v praxi
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět poskytuje základní informace o moderních metodách vytváření informačních systémů a prezentací informací na obrazovce i webové stránce. Je zaměřen na získání praktických dovedností při vytváření intranetových aplikací a využívání internetové komunikace v distribuovaných systémech. Součástí jsou také ukázky moderních metod datové analýzy, prognózování a optimalizace v praktických informačních systémech.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
cccccccccccccccccccccccccccccccc
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Základy jazyka Java
* Historie, vývojové nástroje, datové typy, operátory, výrazy
* Terminálový vstup a výstup, řídicí struktury
2. Třídy a objekty
* Metody, třídy, rozhraní, dědičnost
3. Výjimky a jejich ošetření
* Druhy výjimek, způsoby ošetření
4. Komponenty a obsluha jejich události
* Barva, popis, poloha komponenty
* Návěští, tlačítko, seznam, vstupní pole, rozmísťování komponent
* Přehled a zpracování událostí
5. Grafika, práce s texty
* Úsečka, obdélník, ovál, polygon
* Barvy, texty, obrázky
6. Aplety, zobrazení na WWW stránce
* Aplet bez HTML, popis apletu v HTML, parametry
7. Knihovna Swing, komponenty JTable a JTree
* Tabulka, záhlaví, úpravy hodnot
* Hierarchické uspořádání, uzly, editace, výběr, rozbalování
8. JavaScript, tvorba WWW stránek
* JavaScript a JScript, základní pojmy, objekty, styly
9. Základy programování v C++, odchylky od jazyka Java
* Struktura programu, hlavičkové soubory, funkce
10. Windows API, platforma SDK
* Okna, dialogy, texty, tlačítka, editační okénka, seznamy
11. CGI programy, komunikace se serverem, ISAPI
* Architektura client – server, CGI program, formát a jeho obsluha, WWW stránka jako
výstup z CGI
* Výhody použití ISAPI, princip komunikace
12. Distribuované systémy, sockety v Javě a C++
* Princip komunikace mezi systémy s využitím socketů
* Sockety v Javě, v C++, ukázka komunikace
13. Datová analýza, prognózování
* Základní metody datové analýzy, analýza závislostí mezi proměnnými, odlehlá data
* Časové řady, předpovědi vývoje ekonomických jevů
14. Generování náhodných čísel. Optimalizace.
* Náhodná čísla, metody práce s náhodnými čísly, využití v optimalizačních systémech
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.