157-0583/01 – Strategic Management (SM)

Gurantor departmentDepartment of Systems EngineeringCredits4
Subject guarantorIng. Eva Moravcová, CSc.Subject version guarantorIng. Eva Moravcová, CSc.
Study levelundergraduate or graduateRequirementCompulsory
Year2Semesterwinter
Study languageEnglish
Year of introduction2009/2010Year of cancellation2012/2013
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesFollow-up Master, Bachelor
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
MOR30 Ing. Eva Moravcová, CSc.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Examination 2+0

Subject aims expressed by acquired skills and competences

To characterize the evolution stages of strategic management To identify the role of strategy and strategic decisions in the strategic process context To recognize the importance of internal and external factors in the organisation competitive success To be able to apply the gaine knowledge in a practical situation

Teaching methods

Lectures
Individual consultations
Tutorials
Project work

Summary

1. The nature of strategic management and strategic thinking 2. SM and strategic planning process steps, strategic levels 3. Goals, values and performance - vision and mission, strategic leadership 4. External environment assessment, analysis of the industry environment, determinants of industry profit 5. Analysis of internal strategic resources and capabilities, core competencies 6. Corporate level strategic capabilities, corporate parenting 7. Strategic choice - nature and sources of competitive advantage, 8. Business, corporate strategy formation and selection. 9. Strategy implementation. Strategy - culture - structure. 10. Managing strategic change 11. Nature of strategic control, Balanced Scorecard

Compulsory literature:

Johnson, G, Scholes, K. and Whittington,R. (2008) Exploring Corporate Strategy: Text and cases, 8th edition, Pearson Education Limited. Grant, R. M.(2002) Contemporary Strategy Analysis, 4th edition, Blackwell Publishers. De Wit, B., Meyer, R. (2004) Strategy, Process, Content, Context, West Publishing.

Recommended literature:

Thompson, J. L. (2001). Strategic Management: Awareness and Change, London, 3rd edition, Thomson Learning. Pettigrew, A, Thomas, H, Whittington, R.. (2002) Handbook of strategy and management, Sage Wheelen, T. L , Hunger, J. D., (2002) Strategic Management and Business Policy, 8th edition, Prentice Hall. Kaplan R.S., Norton D.P. (1996) The balanced scorecard : translating strategy into action. Harvard Business School Press, Boston Hamel, G. And Prahalad, C. K. (1994). Competing for the Future, Harvard Business School Press.

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

case study

E-learning

Další požadavky na studenta

Osnova předmětu: 1. Operační výzkum jako základ kvantitativního přístupu k rozhodování. - Vývoj a systémové znaky operačního výzkumu. Operační výzkum jako kvantitativní přístup k rozhodování v managementu. - Ekonomicko-matematické modelování. - Metody operačního výzkumu, klasifikace, využitelnost při řešení Cvičení: 1. Teorie grafů a její aplikace. 2. Metody využívající poznatky teorie grafů . 3. Softwarová podpora pro řešení úloh. 4. Strukturní modely – Popis systému nástroji teorie grafů ve vztahu k strukt. modelu. 5. Strukturní modely -základní propočty v I. II. a III. kvadrantu. 6. Síťová analýza – analýza problému a konstrukce síťového grafu. 7. Časová analýza v síťovém grafu. 8. Lineární diagram projektu, hodnocení nároků na zdroje. 9. Základní úlohy lineárního programování, jejich řešení. 10. Dualita a ekonomická efektivnost. 11. Dopravní úlohy lineárního programování. ekonomických úloh. 2. Operační výzkum jako systémová disciplína. - Teoretické a aplikované systémové disciplíny, vztah systémových disciplín k operačnímu výzkumu. - Základní systémové pojmy. 3. Systémová analýza a syntéza, její metody a techniky. - Model postupu řešení systémové úkoly. Životní cyklus systému, cyklus řešení problému jako metodologie řešení systémové úlohy. 4.,5 Strukturní analýza, strukturní modely. - Předmět a účel strukturní analýzy a strukturních modelů. - Hlavní části, postup konstrukce statického modelu a modelové výpočty modelovaných procesů a toků ( I,II,III kvadrant, koeficienty). 6. Síťová analýza. - Aplikační oblasti síťové analýzy , základní pojmy, metody. - Postup konstrukce síťových grafů. 7. Časová analýza v síťovém grafu. - Časová náročnost projektu, termíny aktivit v projektu, kritická cesta, časové rezervy, - Analýza kritické cesty. 8. LDP a Analýza nároků na zdroje. - Lineární diagram projektu, pravidla jeho tvorby. Úlohy minimalizace spotřeby zdrojů. Úloha optimalizace rozvrhu zdrojů vzhledem k času. 9. Optimalizační metody, úvod do lineárního programování. - Lineární programování , principy konstrukce matematických modelů. Základní úlohy a jejich charakteristiky. Obecný model úlohy lineárního programování. 10 . Řešení a interpretace úloh LP - Základní princip řešení modelu, simplexová metoda. Dualita a efektivnost. 11.,12. Distribuční úlohy. - Specifika úloh, metody jejich optimalizace. 13.14. Modely hlavních subsystémů Základní subsystémy v podnikatelských aktivitách, vzájemné vazby. Typické problémy řešitelné modely hlavních subsystémů.

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

The goal of the course is to introduce students in the issues of strategic process application in the modern organization. Students will acquire knowledge about dimensions and levels of strategic management and recognize the impact of internal and external factors on the organizational success. They will be able to apply the gained knowledge to practical business situations. Structure of the course: 1. The nature of strategic management and strategic thinking 2. SM and strategic planning process steps, strategic levels 3. Goals, values and performance - vision and mission, strategic leadership 4. External environment assessment, analysis of the industry environment, determinants of industry profit 5. Analysis of internal strategic resources and capabilities, core competencies 6. Corporate level strategic capabilities, corporate parenting 7. Strategic choice - nature and sources of competitive advantage, 8. Business, corporate strategy formation and selection. 9. Strategy implementation. Strategy - culture - structure. 10. Managing strategic change 11. Nature of strategic control, Balanced Scorecard 12. Globalization and internationalization in SM.

Conditions for subject completion

Full-time form (validity from: 2009/2010 Winter semester, validity until: 2012/2013 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of points
Examination Examination 100  51
Mandatory attendence parzicipation:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeField of studySpec.FormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2012/2013 (B6208) Economics and Management (6208R174) European Business Studies P Czech Ostrava 2 Compulsory study plan
2010/2011 (B6208) Economics and Management (6208R174) European Business Studies P Czech Ostrava 2 Compulsory study plan
2010/2011 (N6208) Economics and Management (6208T062) Marketing and Business (00) Marketing and Business P Czech Ostrava 1 Compulsory study plan
2009/2010 (N6208) Economics and Management (6208T062) Marketing and Business (00) Marketing and Business P Czech Ostrava 2 Compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner
Incoming Students 2012/2013 Full-time Czech Choice-compulsory 163 - International Office stu. block