167-0301/01 – Integrace handicapovaných do procesu výuky (.)
Garantující katedra | Institut inovace vzdělávání | Kredity | 4 |
Garant předmětu | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Jedna z hlavních barier, které mají zdravotně postižení, je dostatečný přístup
k informacím. Začlenění obecného úvodu do studia zmírňuje dopad informační
bariéry na možnost získávání obecných informací nutných pro udržení studenta
na škole.
Student bude za pomoci osobního studijního asistenta a za využití
kompenzačních pomůcek (kamerová lupa, digitální čtecí zařízení aj.) studovat
bílou knihu, webové stránky školy, IIS apod. Seznámí se např. s následujícím:
organizační struktura vysoké školy, akademické tituly, studijní oddělení,
volitelné předměty, studijní vzdělávací prostředí Moodle aj.
Zdravotně znevýhodnění studenti identifikují a systémově popíší možnosti své
integrace do běžného studijního prostředí. Studenti po absolvování předmětu
poznají lépe své bariéry ve vztahu k vysokoškolskému studiu. Jasná formulace
identifikovaných potřeb konkrétního studenta (studentky) přispěje k možnosti
jeho (její) každodenní integrace do běžného provozu fakulty během dalšího
studia.
Jasnou kategorizací specifických potřeb konkrétního studenta bude možné
rozdělit úkoly mezi osobní asistenty z řad studentů, mezi pedagogy poskytující
specifické služby. V neposlední řadě studenti sami zjistí, že některé z
překážek mohou odstraňovat sami s využitím nových pomůcek a nově nabízených
možností.
Ve své samostatné seminární práci se studenti budou věnovat potřebám zdravotně
znevýhodněných studentů vysoké školy, jejich postojům a vztahům s ostatními,
analyzují možnosti jejich integrace apod. Vhodné mohou být rovněž studie
věnující se srovnání cest k odstraňování bariér na jiných školách, v jiných
zemích apod. Součástí samostatné práce bude komunikace a prezentace před
dalšími studenty. Práce budou rovněž zveřejněny na webových stránkách a tím
mohou být rovněž inspirací pro další znevýhodněné studenty, mohou jim dodat
sebevědomí, aby rovněž zvážili své možnosti studovat na univerzitě.
Průběh konkrétních cvičení s jednotlivými handicapovanými studenty bude
přizpůsoben stupni a druhu jejich handicapu a tudíž potřebné kompenzaci.
Vyučovací metody
Individuální konzultace
Projekt
Anotace
Jedna z hlavních barier, které mají zdravotně postižení, je dostatečný přístup
k informacím. Začlenění obecného úvodu do studia zmírňuje dopad informační
bariéry na možnost získávání obecných informací nutných pro udržení studenta
na škole.
Student bude za pomoci osobního studijního asistenta a za využití
kompenzačních pomůcek (kamerová lupa, digitální čtecí zařízení aj.) studovat
bílou knihu, webové stránky školy, IIS apod. Seznámí se např. s následujícím:
organizační struktura vysoké školy, akademické tituly, studijní oddělení,
volitelné předměty, studijní vzdělávací prostředí Moodle aj.
Zdravotně znevýhodnění studenti identifikují a systémově popíší možnosti své
integrace do běžného studijního prostředí. Studenti po absolvování předmětu
poznají lépe své bariéry ve vztahu k vysokoškolskému studiu. Jasná formulace
identifikovaných potřeb konkrétního studenta (studentky) přispěje k možnosti
jeho (její) každodenní integrace do běžného provozu fakulty během dalšího
studia.
Jasnou kategorizací specifických potřeb konkrétního studenta bude možné
rozdělit úkoly mezi osobní asistenty z řad studentů, mezi pedagogy poskytující
specifické služby. V neposlední řadě studenti sami zjistí, že některé z
překážek mohou odstraňovat sami s využitím nových pomůcek a nově nabízených
možností.
Ve své samostatné seminární práci se studenti budou věnovat potřebám zdravotně
znevýhodněných studentů vysoké školy, jejich postojům a vztahům s ostatními,
analyzují možnosti jejich integrace apod. Vhodné mohou být rovněž studie
věnující se srovnání cest k odstraňování bariér na jiných školách, v jiných
zemích apod. Součástí samostatné práce bude komunikace a prezentace před
dalšími studenty. Práce budou rovněž zveřejněny na webových stránkách a tím
mohou být rovněž inspirací pro další znevýhodněné studenty, mohou jim dodat
sebevědomí, aby rovněž zvážili své možnosti studovat na univerzitě.
Průběh konkrétních cvičení s jednotlivými handicapovanými studenty bude
přizpůsoben stupni a druhu jejich handicapu a tudíž potřebné kompenzaci.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Studenti plní aktuální úkoly v LMS Moodle. Součástí je dokumentace jejich osobních speciálních požadavků na studium.
E-learning
Online kurz v LMS Moodle, který podporuje integraci.
Další požadavky na studenta
.......................................................................
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Obsah:
1) Specifické podmínky studia zdravotně postižených na EKF (interní
předpisy, úloha osobních studijních asistentů, Centrum pro handicapované
studenty).
2) Kompenzační pomůcky (jednotlivé druhy kompenzačních pomůcek, práce s
vybranou kompenzační pomůckou).
3) Prostorová orientace na škole. Pohyb po škole.
4) Úvod do studia na vysoké škole
5) Možnosti komunikace, elektronická podpora studia, informační systém
6) Nástroje úpravy studijních materiálů a možnosti vlastního zapojení se
do jejich přizpůsobování, kategorizace dovedností potřebných pro konkrétního
studenta
7) Možnosti integrace na jiných vysokých školách u nás, resp. v zahraničí
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.