167-0301/01 – . (.)
Gurantor department | Innovative Education Institute | Credits | 4 |
Subject guarantor | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. | Subject version guarantor | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2012/2013 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Jedna z hlavních barier, které mají zdravotně postižení, je dostatečný přístup
k informacím. Začlenění obecného úvodu do studia zmírňuje dopad informační
bariéry na možnost získávání obecných informací nutných pro udržení studenta
na škole.
Student bude za pomoci osobního studijního asistenta a za využití
kompenzačních pomůcek (kamerová lupa, digitální čtecí zařízení aj.) studovat
bílou knihu, webové stránky školy, IIS apod. Seznámí se např. s následujícím:
organizační struktura vysoké školy, akademické tituly, studijní oddělení,
volitelné předměty, studijní vzdělávací prostředí Moodle aj.
Zdravotně znevýhodnění studenti identifikují a systémově popíší možnosti své
integrace do běžného studijního prostředí. Studenti po absolvování předmětu
poznají lépe své bariéry ve vztahu k vysokoškolskému studiu. Jasná formulace
identifikovaných potřeb konkrétního studenta (studentky) přispěje k možnosti
jeho (její) každodenní integrace do běžného provozu fakulty během dalšího
studia.
Jasnou kategorizací specifických potřeb konkrétního studenta bude možné
rozdělit úkoly mezi osobní asistenty z řad studentů, mezi pedagogy poskytující
specifické služby. V neposlední řadě studenti sami zjistí, že některé z
překážek mohou odstraňovat sami s využitím nových pomůcek a nově nabízených
možností.
Ve své samostatné seminární práci se studenti budou věnovat potřebám zdravotně
znevýhodněných studentů vysoké školy, jejich postojům a vztahům s ostatními,
analyzují možnosti jejich integrace apod. Vhodné mohou být rovněž studie
věnující se srovnání cest k odstraňování bariér na jiných školách, v jiných
zemích apod. Součástí samostatné práce bude komunikace a prezentace před
dalšími studenty. Práce budou rovněž zveřejněny na webových stránkách a tím
mohou být rovněž inspirací pro další znevýhodněné studenty, mohou jim dodat
sebevědomí, aby rovněž zvážili své možnosti studovat na univerzitě.
Průběh konkrétních cvičení s jednotlivými handicapovanými studenty bude
přizpůsoben stupni a druhu jejich handicapu a tudíž potřebné kompenzaci.
Teaching methods
Individual consultations
Project work
Summary
Jedna z hlavních barier, které mají zdravotně postižení, je dostatečný přístup
k informacím. Začlenění obecného úvodu do studia zmírňuje dopad informační
bariéry na možnost získávání obecných informací nutných pro udržení studenta
na škole.
Student bude za pomoci osobního studijního asistenta a za využití
kompenzačních pomůcek (kamerová lupa, digitální čtecí zařízení aj.) studovat
bílou knihu, webové stránky školy, IIS apod. Seznámí se např. s následujícím:
organizační struktura vysoké školy, akademické tituly, studijní oddělení,
volitelné předměty, studijní vzdělávací prostředí Moodle aj.
Zdravotně znevýhodnění studenti identifikují a systémově popíší možnosti své
integrace do běžného studijního prostředí. Studenti po absolvování předmětu
poznají lépe své bariéry ve vztahu k vysokoškolskému studiu. Jasná formulace
identifikovaných potřeb konkrétního studenta (studentky) přispěje k možnosti
jeho (její) každodenní integrace do běžného provozu fakulty během dalšího
studia.
Jasnou kategorizací specifických potřeb konkrétního studenta bude možné
rozdělit úkoly mezi osobní asistenty z řad studentů, mezi pedagogy poskytující
specifické služby. V neposlední řadě studenti sami zjistí, že některé z
překážek mohou odstraňovat sami s využitím nových pomůcek a nově nabízených
možností.
Ve své samostatné seminární práci se studenti budou věnovat potřebám zdravotně
znevýhodněných studentů vysoké školy, jejich postojům a vztahům s ostatními,
analyzují možnosti jejich integrace apod. Vhodné mohou být rovněž studie
věnující se srovnání cest k odstraňování bariér na jiných školách, v jiných
zemích apod. Součástí samostatné práce bude komunikace a prezentace před
dalšími studenty. Práce budou rovněž zveřejněny na webových stránkách a tím
mohou být rovněž inspirací pro další znevýhodněné studenty, mohou jim dodat
sebevědomí, aby rovněž zvážili své možnosti studovat na univerzitě.
Průběh konkrétních cvičení s jednotlivými handicapovanými studenty bude
přizpůsoben stupni a druhu jejich handicapu a tudíž potřebné kompenzaci.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Studenti plní aktuální úkoly v LMS Moodle. Součástí je dokumentace jejich osobních speciálních požadavků na studium.
E-learning
Online kurz v LMS Moodle, který podporuje integraci.
Other requirements
............................................................................
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1) Specifické podmínky studia zdravotně postižených na EKF (interní
předpisy, úloha osobních studijních asistentů, Centrum pro handicapované
studenty).
2) Kompenzační pomůcky (jednotlivé druhy kompenzačních pomůcek, práce s
vybranou kompenzační pomůckou).
3) Prostorová orientace na škole. Pohyb po škole.
4) Úvod do studia na vysoké škole
5) Možnosti komunikace, elektronická podpora studia, informační systém
6) Nástroje úpravy studijních materiálů a možnosti vlastního zapojení se
do jejich přizpůsobování, kategorizace dovedností potřebných pro konkrétního
studenta
7) Možnosti integrace na jiných vysokých školách u nás, resp. v zahraničí
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.