167-0302/01 – Integrace handicapovaných ve společnosti (IHveS)
Garantující katedra | Institut inovace vzdělávání | Kredity | 4 |
Garant předmětu | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je vhled a porozumění aspektům života lidí s handicapem. Předmět se dotýká odstraňování psychických bariér studentů vůči lidem se speciálními potřebami, které jsou často způsobeny nedostatkem informací. Studenti budou seznamováni se způsobem života, možnostmi vzdělávání, pracovního a společenského začlenění osob zdravotně postižených. Studenti získají přehled o současném systému služeb poskytovaných lidem se speciálními potřebami a s možnou psychologickou i lidskou pomocí. Budou jim vysvětleny způsoby vyrovnávání se s handicapem jak po stránce psychické, tak po stránce technické – získají základní přehled nabídky kompenzačních pomůcek pro zrakově handicapované. Důležitým tématem jsou předsudky a stereotypy společnosti vůči postiženým lidem a cesty vedoucí k jejich odstraňování. Cílem předmětu je dosáhnout u studentů vyššího stupně porozumění lidem s handicapem a vytvářením vhodných podmínek pro jejich integraci.
Teoretické poznatky jsou doplněny praktickými cvičeními. Bližší kontakt je navozován při setkáních se studenty a osobami se speciálními potřebami a s externími specialisty v dané oblasti.
Studenti si rozšiřují praktické znalosti a dovednosti v rámci celosemestrální týmové práce, kterou v závěru obhajují před svými kolegy.
Předmět je podporován studijními materiály, aktivitami a komunikací studujících prostřednictvím online kurzu v LMS Moodle.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Cílem předmětu je vhled a porozumění aspektům života lidí s handicapem. Předmět se dotýká odstraňování psychických bariér studentů vůči lidem se speciálními potřebami, které jsou často způsobeny nedostatkem informací. Studenti budou seznamováni se způsobem života, možnostmi vzdělávání, pracovního a společenského začlenění osob zdravotně postižených. Studenti získají přehled o současném systému služeb poskytovaných lidem se speciálními potřebami a s možnou psychologickou i lidskou pomocí. Budou jim vysvětleny způsoby vyrovnávání se s handicapem jak po stránce psychické, tak po stránce technické – získají základní přehled nabídky kompenzačních pomůcek pro zrakově handicapované. Důležitým tématem jsou předsudky a stereotypy společnosti vůči postiženým lidem a cesty vedoucí k jejich odstraňování. Cílem předmětu je dosáhnout u studentů vyššího stupně porozumění lidem s handicapem a vytvářením vhodných podmínek pro jejich integraci.
Teoretické poznatky jsou doplněny praktickými cvičeními. Bližší kontakt je navozován při setkáních se studenty a osobami se speciálními potřebami a s externími specialisty v dané oblasti.
Studenti si rozšiřují praktické znalosti a dovednosti v rámci celosemestrální týmové práce, kterou v závěru obhajují před svými kolegy.
Předmět je podporován studijními materiály, aktivitami a komunikací studujících prostřednictvím online kurzu v LMS Moodle.
Povinná literatura:
ČÁLEK, O.: Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. 2. vyd. Praha, SPN, 1989
ČÁLEK, O. : Jak pomoci při oslabení nebo ztrátě zraku? Praha, Svaz invalidů v
ČSR, 1987
KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. : Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele.
1. vyd., Praha, 1997
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.: Tyflopedie. Brno, PAIDO, 1998
KŘIVOHLAVÝ, J. : Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Nakladatelství
Svoboda, 1988
LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. A KOL.: Tyflopedie I - III. Olomouc, Rektorát
Univerzity Palackého v Olomouci, 1988, 1989, 1991
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL.: Dětská klinická psychologie. 3.vyd. Praha,
Grada, 1997VÁGNEROVÁ, M. : Psychopatologie pro pomáhající profese Portál, 2004.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S.: Psychologie handicapu. 2. vyd.
Praha, Karolinum, 2004
Doporučená literatura:
ČÁLEK, O.: Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. 2. vyd. Praha, SPN, 1989
ČÁLEK, O. : Jak pomoci při oslabení nebo ztrátě zraku? Praha, Svaz invalidů v ČSR, 1987
KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. : Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. vyd., Praha, 1997
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.: Tyflopedie. Brno, PAIDO, 1998
KŘIVOHLAVÝ, J. : Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Nakladatelství Svoboda, 1988
LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. A KOL.: Tyflopedie I - III. Olomouc, Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1988, 1989, 1991
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL.: Dětská klinická psychologie. 3.vyd. Praha, Grada, 1997VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese Portál, 2004.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S.: Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha, Karolinum, 2004
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Studenti plní průběžné úkoly zadávané k jednotlivým tématům.
Studenti pracují v týmech na své semestrální týmové práci na samostatně zadané téma. Práce musí splňovat náležitosti detailně uvedené v požadavcích. Rozhodující je jasně specifikovaný smysl a cíl práce, metody splnění, formy výstupů, formy prezentace výstupů, zdroje aj. Témata práce jsou spojena s potřebami reálné praxe. Studenti prezentují dosahované výsledky, v závěru semestru se konají závěrečné obhajoby.
E-learning
Studijní předmět je doplněn online kurzem stejného názvu vedeným v LMS Moodle na instalaci http://moodle3.vsb.cz.
Další požadavky na studenta
Podmínky absolvování předmětu
• povinná aktualita
• odevzdání seminární práce (10 – 12 stran textu)
• prezentace práce (cca 20 min)
• zápočtový test
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Faktory sociální integrace osob se speciálními potřebami. Student se zdravotním handicapem. Přehled různých druhů zdravotního postižení. Základní charakteristiky jednotlivých typů postižení, související omezení a možnosti kompenzace.
Systém služeb pro občany se zrakovým postižením v ČR, zaměstnávání. Centrum pro uchazeče a studenty se speciálními požadavky Slunečnice.
Zrakové vady, kompenzační pomůcky.
Zásady při tvorbě textových dokumentů. Práce zrakově postižených s textem. Přehled doporučení při psaní textů, která usnadní čitelnost elektronických verzí textů zrakově postiženým.
Specifické poruchy učení.
Integrace studentů se sluchovým postižením do studia na VŠ; SW a kompenzační pomůcky při studiu na VŠ.
Sociální práce, Vliv zrakového postižení na život.
Ze života tělesně handicapovaných osob.
Zaměstnávání. Základní informace z pracovního práva se zaměřením na zaměstnávání občanů s handicapem. Existující pobídky zaměstnavatelům ze strany státu.
Závěrečné obhajoby týmových prací. Uzavření semestru.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky