167-0304/01 – Nové formy vzdělávání ve veřejné správě (NFVveVS)
Garantující katedra | Institut inovace vzdělávání | Kredity | 4 |
Garant předmětu | RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Po úspěšném a aktivním absolvování předmětu
• ZÍSKÁTE: ucelenou představu
- o možnostech a potřebách celoživotního vzdělávání (se) dnešní doby,
- o nových formách a metodách vzdělávání (se) s využitím informačních a
komunikačních technologií,
- o výhodách a rezervách eLearningu jako prostředku pro efektivní
proškolování pracovníků VS,
• budete UMĚT:
- podílet se na specifikaci vzdělávání pro konkrétní potřeby
jednotlivých oblastí VS,
- kompetentně rozhodovat při výběru a implementaci vhodného vzdělávacího
systému pro pracovníky veřejné správy,
- využívat internet pro efektivní administraci a organizaci vzdělávání
ve VS,
- podílet se na přípravě specifických částí vzdělávacího systému
pracovníků VS,
• budete SCHOPNI:
- přispět k zefektivnění procesu vzdělávání pracovníků VS,
- prosazovat přínosy moderních forem vzdělávání pro realizaci
kvalitnějších služeb obyvatelstvu,
- vytvořit svůj vlastní eLearningový vzdělávací kurz, čímž získáte
kompetence pro budoucí zapojení se do systému vzdělávání pracovníků VS,
- organizovat odborná školení, včetně kvalifikovaného výběru skladby
kurzu, jež bude vyhovovat potřebám jednotlivých skupin pracovníků,
- operativně přizpůsobovat vzdělávací systém měnícím se požadavkům
konkrétního pracoviště.
Zdokonalení se v samostatné tvůrčí práce, běžně práce s anglickou literaturou.
* This is a general education course designed to introduce students to principles of new methods of education with a specific focus on group problem solving.
* Class meetings involve considerable attention to group dynamics, teamwork, and effective communication within groups. Through in-class activities, peer critiques, and analysis of both process and product, this course is designed to allow students to actively work in groups and engage in self-analysis of their own group processes.
* This course enables students to work more effectively in groups, develop teams, and make effective group and individual presentations.
* Public presentations are evaluated for content, organization, and presentation while group work is evaluated for process effectiveness and outcomes.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
ONLINE kurz vedený přes webové rozhraní v LCMS MOODLE. Jsou využívány metody METALEARNINGU a TÝMOVÉ práce. Studující vytvářejí v týmech vlastní
eLEARNINGOVÝ kurz.
Po úspěšném a aktivním absolvování předmětu
• ZÍSKÁTE: ucelenou představu
- o možnostech a potřebách celoživotního vzdělávání (se) dnešní doby,
- o nových formách a metodách vzdělávání (se) s využitím informačních a
komunikačních technologií,
- o výhodách a rezervách eLearningu jako prostředku pro efektivní
proškolování pracovníků VS,
• budete UMĚT:
- podílet se na specifikaci vzdělávání pro konkrétní potřeby
jednotlivých oblastí VS,
- kompetentně rozhodovat při výběru a implementaci vhodného vzdělávacího
systému pro pracovníky veřejné správy,
- využívat internet pro efektivní administraci a organizaci vzdělávání
ve VS,
- podílet se na přípravě specifických částí vzdělávacího systému
pracovníků VS,
• budete SCHOPNI:
- přispět k zefektivnění procesu vzdělávání pracovníků VS,
- prosazovat přínosy moderních forem vzdělávání pro realizaci
kvalitnějších služeb obyvatelstvu,
- vytvořit svůj vlastní eLearningový vzdělávací kurz, čímž získáte
kompetence pro budoucí zapojení se do systému vzdělávání pracovníků VS,
- organizovat odborná školení, včetně kvalifikovaného výběru skladby
kurzu, jež bude vyhovovat potřebám jednotlivých skupin pracovníků,
- operativně přizpůsobovat vzdělávací systém měnícím se požadavkům
konkrétního pracoviště.
Povinná literatura:
ELearningový kurz studijního předmětu pro podporu studia přístupný přes webové
rozhraní v řídícím vzdělávacím systému Moodle (http://moodle.vsb.cz), resp. na http://virtuniv.eu, jež
obsahuje zejména
- průvodce studiem (metodický návod pro studium) ke studijnímu předmětu (v tištěné i elektronické podobě),
- jednotlivé vzdělávací objekty multimediálního charakteru, studijní opory,
- komunikační nástroje (diskuse, rozhovory, fóra v řídícím vzdělávacím systému),
- zadání (a prostor pro odevzdávání) korespondenčních úkolů přes webové rozhraní a jiné nástroje webového vzdělávání.
Aktuální studijní materiály a fóra přístupná na internetu.
Doporučená literatura:
Online webové aplikace
Stephenson John, 2006. New Education for the 21st Century. Downloaded from http://www.iclml.com/wefwag.htm, University of Surrey and UK Learning and Teaching Support Network Generic Centre [Cit. 2009-06-10]
Norman Jackson , 2004. Exploring the Concept of Metalearning. Downloaded from http://www.johnstephenson.net/njmetasem.pdf, University of Surrey and UK Learning and
Teaching Support Network Generic Centre [Cit. 2009-06-10]
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
................................................................................
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Celoživotní vzdělávání jako výzva současnosti
- Nutnost celoživotního vzdělávání
- Nové metody a formy vzdělávání v informační společnosti, distanční
prvky ve vzdělávání s využitím informačních a komunikačních technologií
- Nové role účastníků vzdělávacího procesu
- Aktuální trendy ve vzdělávání pracovníků VS
- Efektivnost různých druhů učení
- Informace jako zdroj pro osvojování si nových znalostí a dovedností
Přínosy vzdělávání pracovníků VS pro jednotlivce a stát
- Efektivita nových metod a forem vzdělávání
- Kritéria hodnocení kvality vzdělávání s využitím informačních a
komunikačních technologií
- Vzdělávání pracovníků VS jako nástroj pro zkvalitnění služeb
obyvatelstvu
- Návratnost investice do vzdělávání pracovníků VS
Vzdělávací řídící systémy
- Kritéria hodnocení kvality řídících vzdělávacích systémů (Learning
Content Management System, dále LCMS)
- Klasifikace dostupných LCMS z hlediska uživatele, resp. z hlediska
správce systému
Organizace vzdělávání ve VS
- Systemizace při implementaci nových metod a forem do vzdělávání
- Správa a sdílení znovupoužitelných vzdělávacích objektů
Komunikace jako významný prvek vzdělávání současnosti
- Specifika nových metod a forem komunikace
- Klasifikace komunikačních nástrojů ve virtuálním prostředí
- Praktické osvojování si virtuální komunikace
- Sdílení informací a znalostí
- Fórum jako zdroj informací a znalostí
Psychologie týmové práce
Základy e-didaktiky pro e-tutory
Případová studie – týmová semestrální práce
- Osvojení si základních dovedností vybraného LCMS
- Webový prostor spravovaný všemi členy týmu pomocí základních nástrojů
vybraného LCMS
- Tvorba znovupoužitelných vzdělávacích objektů
- Tvorba eLearningového kurzu
- Realizace online vzdělávání (ve svém vlastním eLearningovém kurzu)
- Prezentace výsledků
Tvůrčí procvičování látky bez nutnosti stálého online připojení k internetu,
pod vedením vyučujícího prostřednictvím Průvodce studiem a se soustavným
využíváním studijních opor přístupných přes webové rozhraní.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.