167-0305/01 – Nové metody podnikového vzdělávání (NMV P)
Garantující katedra | Institut inovace vzdělávání | Kredity | 4 |
Garant předmětu | RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Po úspěšném a aktivním absolvování předmětu
• ZÍSKÁTE: ucelenou představu
- o možnostech a potřebách celoživotního vzdělávání (se) dnešní doby,
- o nových formách a metodách vzdělávání (se) s využitím informačních a
komunikačních technologií,
- o výhodách a rezervách eLearningu jako prostředku pro efektivní
proškolování pracovníků VS,
• budete UMĚT:
- podílet se na specifikaci vzdělávání pro konkrétní potřeby
jednotlivých oblastí VS,
- kompetentně rozhodovat při výběru a implementaci vhodného vzdělávacího
systému pro pracovníky veřejné správy,
- využívat internet pro efektivní administraci a organizaci vzdělávání
ve VS,
- podílet se na přípravě specifických částí vzdělávacího systému
pracovníků VS,
• budete SCHOPNI:
- přispět k zefektivnění procesu vzdělávání pracovníků VS,
- prosazovat přínosy moderních forem vzdělávání pro realizaci
kvalitnějších služeb obyvatelstvu,
- vytvořit svůj vlastní eLearningový vzdělávací kurz, čímž získáte
kompetence pro budoucí zapojení se do systému vzdělávání pracovníků VS,
- organizovat odborná školení, včetně kvalifikovaného výběru skladby
kurzu, jež bude vyhovovat potřebám jednotlivých skupin pracovníků,
- operativně přizpůsobovat vzdělávací systém měnícím se požadavkům
konkrétního pracoviště.
Vyučovací metody
Anotace
ONLINE kurz vedený přes webové rozhraní v LCMS MOODLE. Jsou využívány metody
METALEARNINGU a TÝMOVÉ práce. Studující vytvářejí v týmech vlastní
eLEARNINGOVÝ kurz.
Po úspěšném a aktivním absolvování předmětu
ZÍSKÁTE ucelenou představu o výhodách a rezervách eLearningu jako prostředku
pro efektivní podnikové vzdělávání.
Budete UMĚT využívat webové prostředí pro efektivní administraci a organizaci
podnikového vzdělávání.
Budete SCHOPNI vytvořit vlastní eLearningový vzdělávací kurz, čímž získáte
základní kompetence pro budoucí zapojení se do systému podnikového vzdělávání.
Povinná literatura:
ELearningový kurz studijního předmětu pro podporu studia přístupný přes webové
rozhraní v řídícím vzdělávacím systému Moodle (http://moodle.vsb.cz), jež
obsahuje zejména
- průvodce studiem (metodický návod pro studium) ke studijnímu předmětu
(v tištěné i elektronické podobě),
- jednotlivé vzdělávací objekty multimediálního charakteru, studijní
opory,
- komunikační nástroje (diskuse, rozhovory, fóra v řídícím vzdělávacím
systému),
- zadání (a prostor pro odevzdávání) korespondenčních úkolů přes webové
rozhraní a jiné nástroje webového vzdělávání.
Aktuální studijní materiály a fóra přístupná na internetu.
Doporučená literatura:
webové aplikace
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
...................................................................
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Celoživotní vzdělávání jako výzva současnosti
- Nutnost celoživotního vzdělávání
- Nové metody a formy vzdělávání v informační společnosti, distanční
prvky ve vzdělávání s využitím informačních a komunikačních technologií
- Nové role účastníků vzdělávacího procesu
- Aktuální trendy v podnikovém vzdělávání
- Efektivnost různých druhů učení
- Informace jako zdroj pro osvojování si nových znalostí a dovedností
Realizace podnikového vzdělávání jako konkurenční výhody podniku
- Efektivita nových metod a forem vzdělávání
- Kritéria hodnocení kvality vzdělávání s využitím informačních a
komunikačních technologií
- Vzdělávání pracovníků jako nástroj pro zkvalitnění výstupů
- Váha vzdělání na trhu práce
- Možnosti financování podnikového vzdělávání
Vzdělávání pracovníků jako konkurenční výhoda podniku
- Nutnost dalšího vzdělávání pracovníků
- Přínosy vzdělávání pro jednotlivce a podnik
- Návratnost investice do vzdělávání
Organizace vzdělávání ve firmě
- Systemizace při implementaci nových metod a forem do vzdělávání
- Správa a sdílení znovupoužitelných vzdělávacích objektů
Vzdělávací řídící systémy
- Kritéria hodnocení kvality řídících vzdělávacích systémů (Learning
Content Management System, dále LCMS)
- Klasifikace dostupných LCMS z hlediska uživatele, resp. z hlediska
správce systému
Komunikace jako významný prvek vzdělávání současnosti
- Specifika nových metod a forem komunikace
- Klasifikace komunikačních nástrojů ve virtuálním prostředí
- Praktické osvojování si virtuální komunikace
- Sdílení informací a znalostí
- Fórum jako zdroj informací a znalostí
ELearning
Metalearning
Psychologie týmové práce
Základy e-didaktiky pro e-tutory
Případová studie – týmová semestrální práce
- Osvojení si základních dovedností vybraného LCMS
- Webový prostor spravovaný všemi členy týmu pomocí základních nástrojů
vybraného LCMS
- Tvorba znovupoužitelných vzdělávacích objektů
- Tvorba eLearningového kurzu
- Realizace online vzdělávání (ve svém vlastním eLearningovém kurzu)
- Prezentace výsledků
Tvůrčí procvičování látky bez nutnosti stálého online připojení k internetu,
pod vedením vyučujícího prostřednictvím Průvodce studiem a se soustavným
využíváním studijních opor přístupných přes webové rozhraní.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.