167-0306/01 – Exaktní přístupy a inovace v ekonomické praxi (EPIN)
Garantující katedra | Institut inovace vzdělávání | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Po úspěšném absolvování tohoto předmětu získáte následující znalosti,
dovednosti a návyky:
a) Budete umět:
- Pochopíte smysl a význam exaktních metod a inovací v práci moderního ekonoma a poznáte, jak lze tyto metody efektivně použít při rozhodování, plánování a řešení dalších úloh ekonomické praxe.
- Seznámíte se s vybranými numerickými nástroji a naučíte se je využívat při
řešení konkrétních ekonomických úloh.
- Poznáte, pro jaké typy úloh je výhodnější použít numerické řešení oproti
analytickému, kdy je vhodné použít simulaci procesu a jak nám tyto nástroje
mohou ušetřit práci a čas.
b) Budete schopni:
- Budete umět řešit úlohy a problémy z různých oblastí ekonomie (ale nejen
ekonomie) pomocí inovativních exaktních nástrojů a metod.
- Seznámíte se s možnostmi řešení úloh v konkrétním analytickém prostředí na
počítači a naučíte se takové prostředí využívat jako efektivní nástroj pro
svou práci.
c) Získáte:
- Získáte přehled o nových a relativně jednoduchých metodách řešení úloh,
které pro Vás dosud byly řešitelné jen obtížně nebo vůbec ne.
- Naučíte se používat počítač jako chytřejší „kalkulačku“ a "rýsovací prkno" s
novými efektivními nástroji a na vybraných ekonomických problémech.
- Oproti těm, kteří nevyužívají ve své práci exaktní nástroje a inovace,
získáte významnou konkurenční výhodu.
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět Exaktní přístupy a inovace v ekonomické praxi učí budoucího ekonoma
exaktnímu myšlení jako způsobu chápání procesů a dějů kolem nás. Předmět
ukazuje, že i na první pohled složité úlohy lze řešit relativně jednoduše s
využitím výpočetní techniky a vhodných programů.
V předmětu se studenti seznámí s vybranými CAS programy a naučí se s jejich
pomocí řešit různé analytické a rozhodovací úlohy, především orientované na
ekonomickou problematiku. CAS programy dnes patří ke standardnímu vybavení
počítače moderního inženýra a zvládnutí práce s nimi vám přinese v budoucnu
významnou konkurenční výhodu.
V tomto předmětu nejde o výuku matematiky, informatiky ani ekonomie. K jeho
zvládnutí nepotřebujete hlubší než středoškolské znalosti z matematiky a
informatiky, jedinou skutečnou prerekvisitou je chuť přemýšlet, objevovat a
naučit se něco nového.
Povinná literatura:
Friedrich, V. Pracujeme v programu MATLAB. VŠB-TU Ostrava, 2006. (elektronická verze je součástí kurzu v LCMS Moodle).
Další studijní materiály najdete na http://moodle.vsb.cz/vyuka.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Předmět je vyučován prezenční formou s podporou elektronických opor (blended learning) v prostředí CMS Moodle.
http://moodle.vsb.cz/vyuka
Průběžné studium je podporováno plněním povinných i volitelných zápočtových úkolů v tomto elektronickém vzdělávacím prostředí.
E-learning
Stránky předmětu v http://moodle.vsb.cz
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Předmět Exaktní přístupy a inovace v ekonomické praxi tvoří 4 tématické moduly
s následující strukturou a obsahem:
A. Seznámení s matematickým programovým prostředím.
Matlab jako kalkulačka. Proměnné a jejich hodnoty, výpočty v Matlabu. Kreslení
jednoduchých grafů. Skripty v Matlabu. Algebraické, numerické a symbolické
řešení úloh. Symbolické úpravy v Matlabu. Modelování jednoduchých ekonomických
vztahů a jejich zobrazení. Metoda Monte Carlo, simulace fronty v obchodě.
B. Práce s maticemi a vektory.
Operace s maticemi. Čtvercové matice. Soustavy rovnic a jejich řešení. Využití
matic v ekonomii: Markovovy řetězce a jejich simulace, modelování
marketingového chování zákazníka. Strukturální maticové modely.
C. Funkcionální analýza v Matlabu.
Definice funkce, grafy funkcí. Analýza průběhu funkce. Výpočet derivace a
integrálu v Matlabu. Vztahy mezi funkcemi T, M a A a jejich modelování.
Modelování užitkové funkce, hledání mezního užitku. Modely s omezením,
Lagrangeův multiplikátor. Modelování elasticity poptávkové funkce.
D. Dynamické modelování.
Program Simulink, modelování simultánních a diferenciálních rovnic v
Simulinku. Nespojitý a spojitý pavučinový model. Akcelerátor a multiplikátor,
makroekonomické modely rovnováhy. Teorie chaosu, Lorenzův atraktor, chaotické
chování časových řad.
Každý z uvedených modulů představuje látku v rozsahu cca 3 týdnů. Předmět je
vyučován formou společných presenčních cvičení a samostudia. Pořadí modulů při
studiu je závazné.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky