167-0309/01 – Psychologické aspekty týmové práce (PATP)
Garantující katedra | Institut inovace vzdělávání | Kredity | 4 |
Garant předmětu | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Jana Hrubá, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je, aby posluchač po absolvování předmětu byl schopen
• formulovat odpovědi na otázky: Proč zavést týmovou práci? Co to obnáší? Jaká je úloha manažera - vedoucího týmu,
• dokázal zhodnotit význam týmové práce a v praktických cvičeních aplikovat postupy týmové práce.
• aplikoval dovednost využívat charakteristických vlastností jednotlivých členů ke zvýšení výkonu týmu jako celku.
• aplikoval diagnostiku týmové práce s dovedností flexibilně reagovat na požadavky jednotlivců i týmu výběrem adekvátního řídícího stylu,
• analyzoval získané poznatky a metodologické zázemí k využití technik umožňující týmové kreativní řešení problémů.
Aplikováním konkrétních individuálních i týmových cvičení
• příprava na budování a vedení týmů v organizaci, jasné stanovení funkce při vedení týmu z hlediska významu vedení a sebeřízení.
Formulace účinného nástroje zlepšování procesní způsobilosti přinášející učební efekt za podmínek minimálních nákladů, který je založen na předpokladu, že lidé, kteří spolu denně pracují, se mohou společně jeden od druhého učit.
Vyučovací metody
Anotace
V moderním managementu se stále více zdůrazňuje myšlenka týmu a týmové práce.
Tým se stal uznávanou jednotkou organizace práce. Pro manažery je potřebné
porozumět tomu, jak tým funguje a co ovlivňuje jeho výkonnost. Nutnost
porozumět psychologii jednotlivců a týmů je prvořadou záležitostí v pracovním
prostředí, které prochází stále rychlejšími a hlubšími změnami. Struktura
společnosti se radikálně mění a jednotliví vedoucí pracovníci a odborníci mají
mnohem větší autonomii, povinnosti a odpovědnost. Organizace omezují centrální
řízení a usilují o zplnomocnění jednotlivých zaměstnanců (empowerment). Tito
zaměstnanci vytvářejí týmy, ve kterých je často zastoupeno několik funkcí a
jejichž organizujícím prvkem je spíše projekt než hierarchická struktura.
Analýza a porozumění pracovní zkušenosti z psychologického hlediska jsou nutné
pro úspěšné zkloubení zkušenosti pracovního úspěchu a kvality života. Cílem
předmětu je pomoci studentům se orientovat v této problematice, pochopit
rozdíl mezi týmem a sociální skupinou, zabývá se problematikou budování týmu,
vedení týmu a způsoby jak zlepšit komunikaci uvnitř týmu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
studijní materiály na internetových stránkách: www.ekf.vsb.cz, http://iiv.vsb.cz/moodle
další doporučená literatura:
4. Adair, J.: Vytváření efektivních týmů, Management Press, Praha 1994.
ISBN 80-85603-70-5.
5. Bay, R. H.: Účinné vedení týmů, Grada, Praha 2000.
ISBN 80-247-9068-8.
6. Belbin, R. M.: Team Roles at Work, Butterworth Heinemann. Oxford 1993.
7. Freemantle D.: BIZ : 50 maličkostí, které mají velký vliv na motivaci a vedení týmu, Management Press, Praha 2006.
ISBN 80-7261-147-X.
8. Hermochová S.: Teambuilding. Grada, Praha 2006.
ISBN 80-247-1155-9.
9. Clegg, B.: Teamwork. CP Books, Brno 2005.
ISBN 80-251-0546-6.
10. Částka, P.: Teamwork development in a traditional manufacturing organisation – a holistic perspective: short version of PhD Thesis, VUT, Brno 2002,
ISBN 80-214-2276-9
11. Kolektiv autorů: TEAMWORK 2001: systémový přístup a týmová práce, VUT, Brno 2001.
ISBN 80-214-1798-6
12. Krüger W.: Vedení týmů : jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým, Grada, Praha 2004.
ISBN 80-247-0780-2.
13. Omak,M.: Kaizen : metoda, jak zavést úspornější a flexibilnější výrobu v podniku, Computer Press, Brno 2004.
ISBN 80-251-0461-3.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
.....................................................................................
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Proč pracovat v týmu?
Typy týmů
Psychologické rozměry týmové práce
2. Tým a skupina.
Skupina a týmové procesy
3. Budování týmu (teambuilding).
Několik zásad budování týmu
Pět různých přístupů
Využití několika přístupů
4. Tým a jeho vůdce.
Vůdce a manažer
Vývoj přístupu vůdcovství
Vůdcovství a zplnomocnění
Vedení týmu
Vedení týmu a sociální identifikace
5. Hodnocení týmového výkonu.
Psychometrické přístupy k hodnocení týmu
Zásady hodnocení týmu
Výkonnostní křivka týmu
Odměny a pobídky
6. Pozice týmu v organizaci.
Interakce mezi týmem a podnikem
Sociální identita v organizaci
Tým a změny v podniku či instituci
Co týmy potřebují
7. Zavedení týmové práce.
Novátorské týmy
Vliv menšiny
Rezistence vůči týmové práci
Nástrahy při zavádění týmové práce
Faktory úspěšnosti týmu
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky