170-0208/01 – Zpracování žurnalistické informace (ZŽINF)
Garantující katedra | Virtuální výuk. středisko Valmez | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Anonymizovaná Osoba | Garant verze předmětu | Anonymizovaná Osoba |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2002/2003 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- seznámit s postupy při redigování a zpracovávání novinářských textů, pochopit žánrová specifika, práci s titulkovým aparátem atd.
- pochopit nutnost prověřování podkladů k textům – tzv. práce se zdroji
- zvládnout kritické hodnocení již uveřejněných textů a jejich využití při vytváření vlastních
- zmapovat působení nejdůležitějších českých médií, jak tištěných, tak i elektronických, rozlišení jejich metod práce, používání různých
novinářských žánrů, obrazové složky a zařazování tzv. supplementů
Vyučovací metody
Anotace
Cílem kurzu je, aby se studenti při praktických cvičeních seznámili s postupy
při redigování a zpracovávání novinářských textů. Pochopili žánrová specifika,
práci s titulkovým aparátem atd. Důležitou součástí cvičení je i prověřování
podkladů k textům – tzv. práce se zdroji. Náplní seminářů je rovněž kritické
hodnocení již uveřejněných textů a jeho využití při vytváření vlastních. Během
semináře půjde především o zmapování krajiny nejdůležitějších českých médií,
tištěných i elektronických, rozlišení jejich metod práce, používání různých
novinářských žánrů, obrazové složky a zařazování tzv. supplementů.
Povinná literatura:
Povinná literatura:
1. Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P
2. Kuncizk, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha: Mladá fronta
3. Mander, J. (2000): Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk
4. McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál
5. Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta
6. ČTK (1994): Agentura a její zpravodajství. Praha: ČTK
Doporučená literatura:
1. Jonášová, K. (1995): Etické kodexy – svět a my. 1995, Kmit, Praha
2. Filípek, Š. (1998): Přístup novinářů k informacím u nás a ve světě.
Kmit 1/1998. Praha: Syndikát novinářů České republiky.
3. Média a politici, 2001, Praha: MediaReport – Společnost Ferdinanda
Peroutky, s. r. o.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvodní seminář – uvedení do problematiky, co má vědět novinář před vstupem
do zaměstnání. Přednáška a diskuse o žádaných znalostech a dovednostech
současných zpravodajů, jaké nároky klade na zpravodajství veřejnost.
2. - 5. Praktická cvičení – Srovnání periodik, zpravodajství, čelo zpráv,
titulkový aparát, z čeho se skládají noviny. Titulní strana. Úvod do teorie
žánrů.
6. - 7. Zdroje, které má novinář k dispozici I – lidé
Cvičení práce s živými zdroji, způsob vedení hovoru, kladení otázek, faktory
ovlivňující úspěšnost hovoru
8. - 9. Zdroje, které má novinář k dispozici II – agentury a internet.
Cvičení ve způsobu ověřování údajů a skutečností
10. - 11. Zpracování zpráv I – mateřský jazyk
Přednáška a cvičení vztahující se k jazykové správnosti a jazykové vhodnosti.
Diskuse a cvičení vztahující se k výběru slov, komentativním prvkům a
implicitnímu hodnocení a vztahu slova a obrazu. Rozbor samostatného cvičení
12. - 13. Zpracování zpráv II – stavba zprávy
Diskuse a cvičení vztahující se k řazení informací, hledání logických vazeb,
tematizace. Práce s titulkem, užívání přímých řečí, práci s číselnými údaji.
Rozbor denního tisku
14. - 15. Zpravodajské texty
V audiovizuálních médiích, publicistické žánry, rozdělení veřejnoprávních a
komerčních stanic.
16. Praktická cvičení – texty bulvární žurnalistiky, kritické hodnocení textů
uveřejněných v médiích.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.