170-0208/01 – Zpracování žurnalistické informace (ZŽINF)

Garantující katedraVirtuální výuk. středisko ValmezKredity3
Garant předmětuAnonymizovaná OsobaGarant verze předmětuAnonymizovaná Osoba
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2002/2003Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
WOL0001 Anonymizovaná Osoba
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 2+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

- seznámit s postupy při redigování a zpracovávání novinářských textů, pochopit žánrová specifika, práci s titulkovým aparátem atd. - pochopit nutnost prověřování podkladů k textům – tzv. práce se zdroji - zvládnout kritické hodnocení již uveřejněných textů a jejich využití při vytváření vlastních - zmapovat působení nejdůležitějších českých médií, jak tištěných, tak i elektronických, rozlišení jejich metod práce, používání různých novinářských žánrů, obrazové složky a zařazování tzv. supplementů

Vyučovací metody

Anotace

Cílem kurzu je, aby se studenti při praktických cvičeních seznámili s postupy při redigování a zpracovávání novinářských textů. Pochopili žánrová specifika, práci s titulkovým aparátem atd. Důležitou součástí cvičení je i prověřování podkladů k textům – tzv. práce se zdroji. Náplní seminářů je rovněž kritické hodnocení již uveřejněných textů a jeho využití při vytváření vlastních. Během semináře půjde především o zmapování krajiny nejdůležitějších českých médií, tištěných i elektronických, rozlišení jejich metod práce, používání různých novinářských žánrů, obrazové složky a zařazování tzv. supplementů.

Povinná literatura:

Povinná literatura: 1. Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P 2. Kuncizk, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha: Mladá fronta 3. Mander, J. (2000): Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk 4. McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 5. Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta 6. ČTK (1994): Agentura a její zpravodajství. Praha: ČTK Doporučená literatura: 1. Jonášová, K. (1995): Etické kodexy – svět a my. 1995, Kmit, Praha 2. Filípek, Š. (1998): Přístup novinářů k informacím u nás a ve světě. Kmit 1/1998. Praha: Syndikát novinářů České republiky. 3. Média a politici, 2001, Praha: MediaReport – Společnost Ferdinanda Peroutky, s. r. o.

Doporučená literatura:

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Úvodní seminář – uvedení do problematiky, co má vědět novinář před vstupem do zaměstnání. Přednáška a diskuse o žádaných znalostech a dovednostech současných zpravodajů, jaké nároky klade na zpravodajství veřejnost. 2. - 5. Praktická cvičení – Srovnání periodik, zpravodajství, čelo zpráv, titulkový aparát, z čeho se skládají noviny. Titulní strana. Úvod do teorie žánrů. 6. - 7. Zdroje, které má novinář k dispozici I – lidé Cvičení práce s živými zdroji, způsob vedení hovoru, kladení otázek, faktory ovlivňující úspěšnost hovoru 8. - 9. Zdroje, které má novinář k dispozici II – agentury a internet. Cvičení ve způsobu ověřování údajů a skutečností 10. - 11. Zpracování zpráv I – mateřský jazyk Přednáška a cvičení vztahující se k jazykové správnosti a jazykové vhodnosti. Diskuse a cvičení vztahující se k výběru slov, komentativním prvkům a implicitnímu hodnocení a vztahu slova a obrazu. Rozbor samostatného cvičení 12. - 13. Zpracování zpráv II – stavba zprávy Diskuse a cvičení vztahující se k řazení informací, hledání logických vazeb, tematizace. Práce s titulkem, užívání přímých řečí, práci s číselnými údaji. Rozbor denního tisku 14. - 15. Zpravodajské texty V audiovizuálních médiích, publicistické žánry, rozdělení veřejnoprávních a komerčních stanic. 16. Praktická cvičení – texty bulvární žurnalistiky, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr, platnost do: 2012/2013 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet 85 (85) 0 3
        Písemka Písemka 85  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2008/2009 (B6209) Systémové inženýrství a informatika (6209R014) Informační a znalostní management (00) Informační a znalostní management P čeština Valašské Meziříčí 3 povinný stu. plán
2007/2008 (B6209) Systémové inženýrství a informatika (6209R014) Informační a znalostní management (00) Informační a znalostní management P čeština Valašské Meziříčí 3 povinný stu. plán
2006/2007 (B6209) Systémové inženýrství a informatika (6209R014) Informační a znalostní management (00) Informační a znalostní management P čeština Valašské Meziříčí 3 povinný stu. plán
2005/2006 (B6209) Systémové inženýrství a informatika (6209R014) Informační a znalostní management (00) Informační a znalostní management P čeština Valašské Meziříčí 3 povinně volitelný stu. plán
2005/2006 (B6209) Systémové inženýrství a informatika (6209R014) Informační a znalostní management (00) Informační a znalostní management P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2004/2005 (B6209) Systémové inženýrství a informatika (6209R014) Informační a znalostní management (00) Informační a znalostní management P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2004/2005 (B6209) Systémové inženýrství a informatika (6209R014) Informační a znalostní management (03) Informační a znalostní management P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.