224-0247/01 – Geology (G)
Gurantor department | Department of Geotechnics and Underground Engineering | Credits | 5 |
Subject guarantor | doc. RNDr. Pavel Pospíšil, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. RNDr. Pavel Pospíšil, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 2 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2015/2016 | Year of cancellation | |
Intended for the faculties | FAST | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The aim of subject is following: -
- determination and description of rock environment used as foundation soil;
- understanding of rock cycle and formation of rock massif;
- understanding of principles of endogenous and exogenous processes in rock environment;
- learning methods of investigation of rock environment for construction.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Project work
Summary
Horninové prostředí jako základová půda. Formování horninového prostředí - jeho materiálové složení a struktura. Vlastnosti a chování různých typů horninového prostředí ve vztahu k jeho genezi. Klasifikace horninového prostředí pro inženýrské účely. Vysvětlení podstatných endogenních a exogenních procesů ovlivňujících horninové masívy. Vliv povrchové a podzemní vody na vlastnosti a chování horninové hmoty a horninových masívů. Informační zdroje pro průzkum základové půdy – Čeká geologická služba. Stavební konstrukce a jejich interakce s horninovým prostředím. Přehled základových půd ve vztahu ke geologické stavbě ČR.
Compulsory literature:
1. Bauer J., Tvrz F. (1988): Minerály. – Artia Praha, 207 s. 2. Machek P., Raclavská H., Raclavský K. (1990): Cvičení z mineralogie a petrografie. Mineralogie systematická. – ES VŠB v Ostravě, 95 s. 3. Zamarský V., Kudělásková M., Slivka V. (1990): Mineralogie a petrografie. - ES VŠB v Ostravě, 313 s. 4. Foldyna J., Grmela A. (1988): Cvičení z geologie. - ES VŠB v Ostravě, 168 s. 5. Kumpera O. (1987): Všeobecná geologie - učební texty pro studenty hornických oborů. - ES VŠB Ostrava, 265 s. 6. Kumpera O., Foldyna J., Zorkovský V. (1988): Všeobecná geologie. - SNTL/Alfa, 521 s. 7. http://geologie.vsb.cz/geologie/default.htm 8. http://geologie.vsb.cz/PraktikaGeologie/default.htm 9. http://geologie.vsb.cz/jelinek/nauka.htm
Recommended literature:
1. Grotzinger, J., Jordan, T.H., Press, F. and Siever, R.: Understanding Earth. W. H. Freeman and Company, New York, 2007. 2. Plummer, C. C., McGeary, D., Carlson, D. H.: Physical Geology. McGraw Hill, Boston, 2005. 3. Marschalko, M.: Engineering geology. VŠB - Technical University of Ostrava, Faculty of Mining and Geology, Institute of Geological Engineering, 2005.
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Cílem předmětu je: - naučit studenty poznávat základní typy minerálů a hornin; - osvojení podstatných rysů stavby a vývoje Země; - pochopení geologického cyklu; - pochopení principů fungování endogenních a exogenních geologických procesů.
Ověřováno testy ve cvičení.
Naučit studenty základní postupy průzkumu základové půdy pro výstavbu - obhajoba semestrální práce
E-learning
Other requirements
There are no requirements for students
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Lectures: Geology, the discipline, the role of geology in construction and other practices of the country in terms of current knowledge (structure of the Earth, plate tectonics) Basic components of the earth's crust - rocks and minerals properties of rocks and soils Rocks in building practice Geological structure magmatism exogenous processes Countries types and landforms, their use in practice basics of hydrogeology regional geology of the Czech Republic Exercise: rock-forming minerals, igneous rocks Sedimentary rocks metamorphic rocks geological compass geological brand Lambert display geological structure Design geological sections and maps geological maps
Conditions for subject completion
Conditions for completion are defined only for particular subject version and form of study
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction