226-0306/01 – Teorie architektury a psychologie (TAP)
Garantující katedra | Katedra architektury | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Prof. Ing. arch. Petr Hrůša | Garant verze předmětu | Prof. Ing. arch. Petr Hrůša |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2022/2023 |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět je koncipován tak, aby navázal na dosud získané znalosti v oblasti estetiky a teorie architektury a dále je rozvíjel. Posluchači se především seznámí s teoretickými otázkami, které vycházejí z rozsáhlých analýz světově proslulých a našich teoretiků architektury. Velký význam bude kladen na objasňování filozofických, etických, psychologických, sociologických a demografických otázek architektury a urbanismu.
Student bude schopen na základě získaných teoretických znalostí analyzovat konkrétní architektonické a urbanistické prostředí a porozumět smyslu architektury a estetiky vůbec.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Předmět je koncipován tak, aby vedl k získání zájmu a znalostí v oblasti estetiky a teorie architektury. Posluchači se především seznámí s teoretickými otázkami, které vycházejí z rozsáhlých analýz světově proslulých i našich teoretiků. Velký význam bude kladen na objasňování filozofických, etických, psychologických, sociologických a demografických otázek architektury a urbanismu.
Povinná literatura:
1. Zevi Bruno: Jak se dívat na architekturu, Československý spisovatel, Praha 1966
2. Frampton Kenneth: Moderní architektura, Kritické dějiny, Academia, Praha 2004
3. Morales - Ignasi de Sola: Topografie současné architektury-diference, Česká komora architektů, Praha 1999
4. Švácha Rostislav: Regionalismus-internacionalismus, (Výběr z literatury), Česká komora architektů, Praha 1999
5] Scruton Roger: Estetické porozumění, Barrister & Principal – studio, Brno 2005
6. Vopěnka Petr: Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci, Práh, Praha 2000
7. Rowe Colin: Matematika ideální vily a jiné eseje, ERA, Brno 2007
8. Ungersová Liselotte: O architektech - Životy, díla, teorie, Slovart, Praha 2004
9. Norberg-Schulz, Ch.: Génius loci, Dokořán, Praha 2010
10. Norberg-Schulz, Ch: Existence, Space and Architektur, London 1971
11. Mondrian Piet: Lidem budoucnosti- studie neoplasticismu, Triáda, Praha 2002
12. Rezek Petr: Fenomenologická psychologie, Jan Placák – Ztichlá klika a nakl. Filosofia, Praha 2008
13. Rezek Petr: Architektonika a protoarchitektura, Jan Placák – Ztichlá klika a nakl. Filosofia, Praha 2009
14. Zuska Vlastimil: Umění, krása, šeredno, texty z estetiky 20. století, Karolinum, Praha 2003
15. Čejka, J.: Tendence současné architektury, ČVUT Praha 1998
Doporučená literatura:
16. Norberg-Schulz, Génius loci Odeon, Praha 1994
17. Norberg-Schulz, Intentions in Architecture, Oslo 1963
18. Norberg-Schulz, Existence, Space and Architectur, London 1971
19. Erazím, P. Kapitoly z psychologie tvořivosti, ÚVPS,Příbram 1985
20. Sedláková, M.Úvod do architekonické psychologie, VÚVA, Praha 1982
21. Schmeidler, K. Sociologie v arch. a urb. tvorbě, Brno 1997
22. Čejka, J. Tendence současné architektury, ČVUT Praha 1998
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
....................
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do předmětu
2. Místo, přírodní místo, člověkem vytvořené umělé místo
3. Fenomenologie místa, struktura místa
4. Génius loci, orientace, identifikace
5. Intence v architektuře, existence, místo a architektura
6. Účel architektury a estetiky, kosmopolitní estetika
7. Kosmopolitní architektura
8. Základní znaky moderní společnosti
9. Sociální dynamika moderní společnosti
10. Základní problémy moderní společnosti
11. Výzkumy veřejného mínění
12. Sociologický výzkum
13. Rozvrstvení moderní společnosti
14. Identita v postmoderním světě
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.