226-0306/02 – Teorie architektury a psychologie (TAP)
Garantující katedra | Katedra architektury | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Prof. Ing. arch. Petr Hrůša | Garant verze předmětu | Prof. Ing. arch. Petr Hrůša |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2012/2013 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět je koncipován tak, aby navázal na dosud získané znalosti v oblasti estetiky a teorie architektury a dále je rozvíjel. Posluchači se především seznámí s teoretickými otázkami, které vycházejí z rozsáhlých analýz světově proslulých a našich teoretiků architektury. Velký význam bude kladen na objasňování filozofických, etických, psychologických, sociologických a demografických otázek architektury a urbanismu.
Student bude schopen na základě získaných teoretických znalostí analyzovat konkrétní architektonické a urbanistické prostředí a porozumět smyslu architektury a estetiky vůbec.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Předmět je koncipován tak, aby vedl k získání zájmu a znalostí v oblasti estetiky a teorie architektury. Posluchači se především seznámí s teoretickými otázkami, které vycházejí z rozsáhlých analýz světově proslulých i našich teoretiků. Velký význam bude kladen na objasňování filozofických, etických, psychologických, sociologických a demografických otázek architektury a urbanismu.
Povinná literatura:
1. Zevi Bruno: Jak se dívat na architekturu, Československý spisovatel, Praha 1966
2. Frampton Kenneth: Moderní architektura, Kritické dějiny, Academia, Praha 2004
3. Morales - Ignasi de Sola: Topografie současné architektury-diference, Česká komora architektů, Praha 1999
4. Švácha Rostislav: Regionalismus-internacionalismus, (Výběr z literatury), Česká komora architektů, Praha 1999
5] Scruton Roger: Estetické porozumění, Barrister & Principal – studio, Brno 2005
6. Vopěnka Petr: Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci, Práh, Praha 2000
7. Rowe Colin: Matematika ideální vily a jiné eseje, ERA, Brno 2007
8. Ungersová Liselotte: O architektech - Životy, díla, teorie, Slovart, Praha 2004
9. Norberg-Schulz, Ch.: Génius loci, Dokořán, Praha 2010
10. Norberg-Schulz, Ch: Existence, Space and Architektur, London 1971
11. Mondrian Piet: Lidem budoucnosti- studie neoplasticismu, Triáda, Praha 2002
12. Rezek Petr: Fenomenologická psychologie, Jan Placák – Ztichlá klika a nakl. Filosofia, Praha 2008
13. Rezek Petr: Architektonika a protoarchitektura, Jan Placák – Ztichlá klika a nakl. Filosofia, Praha 2009
14. Zuska Vlastimil: Umění, krása, šeredno, texty z estetiky 20. století, Karolinum, Praha 2003
15. Čejka, J.: Tendence současné architektury, ČVUT Praha 1998
Doporučená literatura:
16. Norberg-Schulz, Génius loci Odeon, Praha 1994
17. Norberg-Schulz, Intentions in Architecture, Oslo 1963
18. Norberg-Schulz, Existence, Space and Architectur, London 1971
19. Erazím, P. Kapitoly z psychologie tvořivosti, ÚVPS,Příbram 1985
20. Sedláková, M.Úvod do architekonické psychologie, VÚVA, Praha 1982
21. Schmeidler, K. Sociologie v arch. a urb. tvorbě, Brno 1997
22. Čejka, J. Tendence současné architektury, ČVUT Praha 1998
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Aktivní účast na přednáškách.
Průběžné odevzdávání úkolů zadaných na přednáškách v termínech stanovených vyučujícím.
Vypracování eseje, předmět je zakončen zkouškou.
E-learning
Další požadavky na studenta
Nejsou kladeny žádné další požadavky na studenta.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do teorie jako nazírání a epistémé theorétiké, „arché“ – „tect“ – „urb“ a povolání architekta;
2. Objekt - subjekt, tělo – těleso, smysl formy – věc a věcnost, prostor kolem věci, Bergson a „elan vital“;
3. Estetika jako vztah k věci, kosmopolitní a regionální estetika, zákony míry, „metastrofa“ v architektuře;
4. Fenomenologie věci a místa, struktura místa, co je to „terroir“, „génius loci“;
5. Prostor v průběhu dějin – Zevi: Jak se dívat na architekturu, čas v architektuře – „genius tempori“;
6. Intence v architektuře, Husserlova věcnost, geometrická recepce a psychologická percepce;
7. Fronésis jako praktická moudrost a – existence, Martin Heidegger, ego a id, psychologie From a Jung;
8. Kosmopolitní architektura a kritický regionalismus, „energeia“ jako architektonická působnost;
8. Základní znaky moderní kultury, konceptualismus a architektura v informačním věku, architektura reprezentace;
9. Základní znaky klasické kultury, interiorita hodnot, intuice a trvání, Evropa a klasika;
10. Základní problémy architektury v moderní společnosti („arché“ a „anarché“), percepce a konzumace;
11. Základní znaky urbánní ekologie (veřejné) mínění, mýtus, „étos“, zvědavost, obscénnost, zesportovění estetiky;
12. Technický smysl umění a architektury – „techné“ a „netechné“, negativní platonismus;
13. Obrat ve společnosti, obec a politika, synkretický a anamnestický urbanismus, symbolonika kulturního světa;
14. Idealita versus identita, architektura a architektonika v postmoderním světě, chórismos a umělecká zkušenost.
Předpokladem ke složení ústní zkoušky je všeobecná orientace v teorii architektury; základní znalosti z prostorových proměn v průběhu dějin, vztah (kritický či absorbační) k tématům soudobých projevů v architektuře; další předpoklad složení zkoušky je vypracování eseje na dané téma a písemný test.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky