226-0405/02 – Základy grafiky a digitálních médií (ZK)
Garantující katedra | Katedra architektury | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. Mgr. Marek Sibinský, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Mgr. Marek Sibinský, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Odborné znalosti:
- orientace v základních pojmech v oblasti grafiky
- základní znalost historické tradice a současných vývojových tendencí oboru
- základní znalost odborné terminologie v tvorbě grafických výstupů
- základní orientace v klasických a nových technologiích - prostředcích v grafice
- orientace v základní literatuře týkající se oblasti grafiky
- základní znalost estetických konceptů, kulturně-historických souvislostí, technických postupů
- pochopení dobové i nadčasové umělecké hodnoty vybraných uměleckých děl
Odborné dovednosti:
- způsobilost pracovat se základní literaturou
- schopnost vytvořit strategii a harmonogram zpracování zadaného tématu - úkolu
- schopnost analyzovat zadané téma pro realizaci v grafice, vytvořit strategii zpracování a autorsky zrealizovat
- schopnost tvůrčím způsobem využívat poznatky a podněty prezentované na přednáškách
- schopnost orientace a základní tvorby v oblasti digitální grafiky
- schopnost zpracovat historický kontext k zadanému uměleckému úkolu
- komunikační, interakční a tvůrčí kompetence
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Seznámení se základními pojmy v oblasti grafiky. Základní výrazové prostředky grafiky, formy užití, historický kontext. Tiskové formy od klasických po digitální technologie. Základní dělení grafiky na volnou a užitou. Typické elementy v grafické tvorbě, příklady jejich využití u jednotlivých autorů, historický kontext. Aspekty v tvorbě grafiky týkající se práce se světlem, barvou, měřítkem a proporcemi. Ukázky konkrétních příkladů. Základy typografie a principy práce s typografií. Tvorba plakátu a jednoduchých tiskovin. Počítačová grafiky, základní principy práce a jejich výstupy formou digitálních médií.
Studenti se budou s jednotlivými oblastmi grafiky seznamovat nejen teoreticky formou přednášek, ale také na praktických úkolech zadaných v rámci cvičení. Propojení teoretických znalostí s praktickými dovednostmi při řešení konkrétního grafického problému formou klasických metod práce (kresba, koláž, jednoduché tiskové techniky) dále směrem k využití digitálních technologií, jak pro tvorbu projektu, tak následný finální výstup.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
LMS Moodle: 226-0405/01 Základy grafiky a digitálních médií
Další požadavky na studenta
There are no further requirements for the student
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do problematiky média grafiky
2. Základní pojmy v grafice, dělení grafiky
3. Základní elementy v grafice bod, linie, plocha
4. Světlo a barva v grafice
5. Symetrie, asymetrie
6. Měřítko a proporce v grafické tvorbě
7. Principy mřížky
8. Základy typografie
9. Formy práce s typografií
10. Prostorové principy
11. Figurativní a abstraktní formy
12. Počítačová grafika
13. Digitální média
14. Závěrečné shrnutí problematiky a diskuze
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.