226-0415/02 – Základy modelování (ZM)
Garantující katedra | Katedra architektury | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. Mgr. Marek Sibinský, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Mgr. Marek Sibinský, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Odborné znalosti:
- orientace v základních pojmech modelování a prostorové tvorby
- zná základní principy stavby tvaru v prostoru a modelování
- zná základní principy budování tvaru přímým nanášením a odebíráním hmoty
Odborné dovednosti:
- schopnost vytvořit strategii a harmonogram zpracování zadaného tématu – modelu
- základní manuální zručnost prostorové tvorby
- schopnost prostorově zpracovat danou předlohu
- schopnost zpracovat historický kontext k zadanému uměleckému úkolu
- komunikační, interakční a tvůrčí kompetence
- způsobilost pracovat s doporučenou a rozšiřující literaturou
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
Seznámení s technikami tvorby prostorových modelů pro potřeby architekta. Používání různých materiálů při architektonickém modelování. Procvičení objemové zkratky. Předmět by měl kontinuálně vycházet ze znalostí studenta z předmětů Kresba a Kompozice, tyto zkušenosti rozvíjet a zároveň brát nové zkušenosti v předmětu Základy modelování jako rozvíjení schopnosti zapojení v Ateliérové tvorbě, zejména v práci s kompozicí a detailem.
Cílem je zvládnutí prostorového zátiší v hliněném či lepenkovém modelu v zadaném rozměru plochy i objemu, v ideálním případě o hraně krychle 30 cm. V tomto „zadaném území“ tvořit, modelovat, komponovat, korigovat a myslet – jak zvládnout kompozici 3 – 56 základních geometrických těles.
Cílem této fáze bude procvičení kompozice těles v prostoru, hledání kompozičních schémat, případně vztahů těles uvnitř imaginární krychle. Ve druhé fázi úkolu pracovat s kompozicí v režimu tvorby nové kompozice, bude pokračovat práce na dokončeném vymodelovaném zátiší. Cílem bude doplnit tuto kompozici o libovolný další prvek. Mělo jít o zakomponování dalšího tělesa či pokračování architektonické kompozice vkládáním dalších prvků či prvku nebo o rytmizaci již daných prvků. Smyslem tohoto cvičení bude doplnění kompozice, propracování tohoto modelu o další prvek či narušení zhotovené kompozice. V průběhu práce bude kladen důraz na promyšlení tohoto kroku, který by měl mít základní ideu, libreto či souvislost s tím, co chce být doplněním kompozice řečeno. Důraz bude kladem v průběhu práce na druhé fázi na přípravu skic a kreseb, na kterých měla být naznačená idea rozpracována, v některých případech byla tato přípravná fáze doplněna také o písemné poznámky vysvětlující použití konkrétních nápadů či myšlenek.
Záměrem tohoto úkolu nebude ani tak pilování sochařských dovedností, ale spíše práce s kompozicí, jejím rozbitím či vložením dalšího prvku, nabízí se také použití barvy v kompozici, především v materiálech jako lepenka, polystyrén či dřevo s vědomým použitím symboliky jednotlivých barev.
Ve třetí fázi úkolu bude dokončená kompozice převedena do reliéfu – téma zátiší/kompozice, v geometrické podobě, tedy převod tří, čtyř či pěti předmětů do podoby geometrického reliéfu, s možností – buď modelace v hlíně, odlitek atd. nebo v jiných materiálech, polystyrén, tvrzený polystyrén, ytong apod.
Povinná literatura:
Mo Zell: Škola kreslení a modelování pro architekty, Slovart 2009
Ray Smith: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slovart 2013
Edward Lucie-Smith: Artoday, Slovart 1995
Judith Collins: Sculpture today, Phaidon, New York reprint 2014
Herbert George: The Elements of Sculpture, Phaidon, New York reprint 2014
Stanislav Kolíbal: Sochy a projekty
Ladislav Kesner: Model (katalog k výstavě), Galerie Rudolfinum, Praha 2015
Janusz Kapusta: K-Dron New York, Kabinet architektury Ostrava 2011
Jan Tesař: Skici/sketches (kresby architektů), ČVUT FA, Praha 2015
Doporučená literatura:
Miroslav Hégr: Technika sochařského umění, Orbis, Praha 1959
Josef Basl: Modelování vhlíně,Nakladatelství Kober, Praha 1925
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Všechny postupy a kroky budou posuzovány v klasifikaci studenta, stejně tak postup prací a přístup k zadanému tématu, stejně tak profesionální přístup při dokončení modelů a také portfolia.
E-learning
Další požadavky na studenta
Nejsou další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. První část úkolu: modelování kompozice 3 – 5 geometrických těles jako zátiší v předepsaném rozměru krychle o hraně 30 cm. Přípravné skicy, kresby, vizualizace nutností.
Materiál: sochařská hlína, lepenka, ytong, plynosilikát, sádra
Čas provedení: 1 měsíc zimního semestru
2. Druhá část úkolu: pokračující práce s dokončenou kompozicí, fotodokumentace předchozího stavu, pokračování práce jak v hlíně, tak možná změna materiálu. Přípravné a průběžné skicy, kresby, vizualizace nutností.
Materiál: sochařská hlína, lepenka, ytong, plynosilikát, sádra
Čas provedení: 1 měsíc zimního semestru
3. Třetí část úkolu: převedení kompozice do reliéfu, seznámení se s redukcí prostorových geometrických těles do reliéfu v prostorové zkratce
Materiál: sochařská hlína, lepenka, ytong, plynosilikát, sádra
Čas provedení: 1 měsíc zimního semestru
4. Čtvrtá část úkolu: závěrečná prezentace a obhajoba zadání, tvorba portfolia s textovou částí, fotodokumentací, skicami, vizualizacemi – důraz na kvalitu provedení grafického designu práce.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.