226-0418/01 – Základy sochařství (ZS)
Garantující katedra | Katedra architektury | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. MgA. Jakub Gajda, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. MgA. Jakub Gajda, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Tématem celosemestrální práce bude zhotovení pracovních skic, modelu v měřítku a finálního posteru či portfolia zobrazujícího celý průběh prací, doplněný o vizualizace předmětu úkolu.První fází úkolu bude ujasnění pojmu, čili hledání pramenů, inspirace, exkurzy do historie, žádoucí je u jednotlivých studentů definice pojmu, příklady užití, stanovení základní koncepce. Druhou fází pak bude skicování tvaru architektonického prvku, jeho proporcí, poměrů a hmot, též doplněné o první materiálové interpretace. Souběžně by měl proběhnout výběr místa, kde chce student objekt umístit, uvědomme si, že výběr místa musí být důvodný.
V průběhu třetí fáze by bylo vhodné započít s výrobou modelu – doporučuji – v návaznosti na práci v zimním semestru, rozvíjet dále práci s jednoduchými geometrickými tvary, jejich kombinaci, průniky či skládání. Je možné pracovat i s technikami ready made, asambláž, koláž atd., tedy poněkud netradičními technikami. V závěrečné fázi úkolu navrhnout materiálové řešení, včetně povrchové úpravy a barevnosti povrchu, což může být (ale nemusí) kromě tvaru zásadní a určující. Model dokončit buď v pomocném materiálu (sochařská hlína, sádra, lepenka) nebo v materiálu finálním (dřevo, plast apod.). Provést fotodokumentaci modelu v patřičné kvalitě s nasvícením. Spolu s tímto pak finalizovat závěrečný poster či portfolio, na němž budou, dle možností, umístěny skicy, fotky modelu i jeho montáž do zvoleného prostoru. U posteru či portfoliu bude kladen důraz na jeho kompozici a vyváženost, a v neposlední řadě na profesionálně provedený grafický design prezentace.
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
Ve své prvotní logice by tento předmět měl být pokračováním předmětu Základy sochařství, jehož výuka probíhá v zimním semestru. Právě nabyté zkušenosti v práci s prostorovou kompozicí, logikou průběžné práce, spočívající v počátečním skicování a konzultacích, rozvinuté v prostorové kompozici geometrických těles představují východisko k náročnější práci na MODELU, tedy artefaktu pohybující se na pomezí socha/objekt/instalace/drobná architektura. Měl by to být právě MODEL, jako výsledný artefakt zasazený ve svém konkrétním zadání, ve svém konkrétním umístění městské či venkovské krajiny, specifikován svým materiálem, strukturou, barevností. Možností provedení se nabízí mnoho, např. Boží muka, milník, náhrobek atp.
Povinná literatura:
Mo Zell: Škola kreslení a modelování pro architekty, Slovart 2009
Ray Smith: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slovart 2013
Ladislav Kesner: Model (katalog k výstavě), Galerie Rudolfinum, Praha 2015
Janusz Kapusta: K-Dron New York, Kabinet architektury Ostrava 2011
Jan Tesař: Skici/sketches (kresby architektů), ČVUT FA, Praha 2015
Miroslav Hégr: Technika sochařského umění, Orbis, Praha 1959
Josef Basl: Modelování v hlíně, Nakladatelství Kober, Praha 1925
Doporučená literatura:
Petr Kratochvíl: Současná česká architektura a její témata, Paseka, 2011
Christian Norberg-Schulz: Principy moderní architektury, Malvern 2016
Herman Hertzberger: Přednášky pro studenty architektury, Mox Nox, 2012
Christian Norberg-Schulz: Genius loci, Dokořán 2010
Kolektiv autorů: Manuál monumentu, Umprum, Praha 2016
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Odevzdání a prezentace zadaných prací.
E-learning
Další požadavky na studenta
Nejsou další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. První část úkolu: provádění skic, konzultace, hledání pramenů a východisek, rozvinutí zadaného tématu,
2. Druhá část úkolu: započetí práce na menších modelech v pomocném či finálním materiálu, konečná definice zadaného úkolu, výběr finální varianty, definice umístění, topografie, urbanismus umístění
3. Třetí část úkolu: práce na finálním modelu ve zvoleném materiálu, provádění kvalitní fotodokumentace modelů, vizualizace modelů vč. jejich umístění, příp. výroba makety umístění
4. Čtvrtá část úkolu: závěrečná prezentace a obhajoba zadání, tvorba portfolia či posteru s textovou částí, fotodokumentací, skicami, vizualizacemi – důraz na kvalitu provedení grafického designu práce.
Všechny tyto postupy a kroky budou posuzovány v klasifikaci studenta, stejně tak postup prací a přístup k zadanému tématu, stejně tak profesionální přístup při dokončení modelů a také portfolia.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky