228-0321/01 – Manažerské dovednosti a efektivní komunikace (MDEK)
Garantující katedra | Katedra stavební mechaniky | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Petr Konečný, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Petr Konečný, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2021/2022 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu Manažerské dovednosti a efektivní komunikace je seznámit studenty se základními tématy, ve kterých manažeři uplatňují své dovednosti, pracovní postupy nebo činnosti. Dále se seznámí s principy efektivní komunikace, motivace, která je nedílnou součástí práce ve skupině a při vedení lidí, vystupování a prezentování, zvládání konfliktních situací, spolupráce a motivace druhých atd..
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
V kurzu je kladen důraz rozlišení následujících faktorů souvisejících s motivací a aktivitou směřující k dosahování výsledků. Je porovnáno proaktivní a reaktivní chování ve vztahu k osobnímu postoji. Je zhodnocen vliv odměn, trestů, vědomí smyslu aktivity a prožití přirozených důsledků ve vztahu k přijetí zodpovědnosti a samostatnosti při řešení pracovních aktivit. Poukázání na sílu informace a popisu, vědomí pocitů a potřeb při podávání zpětné vazby při teamové práci v porovnání s neefektivními komunikačními styly, tak aby směřovala energie k dosažení cíle, a ne k boji v rámci teamu. Nedílnou součástí kurzů výcvik a prožitková forma cvičení umožňující formovat zkušenost podpořit další osobní růst studentů. Dále si vyzkouší i některé manažerské postupy a činnosti jako jsou delegování pravomocí, kontrola stresu, akční plány motivování zaměstnanců, ovlivňování skupinové efektivity a vytváření synergických efektů v týmové práci apod. Prostřednictvím případových situací si vyzkoušejí i fungování některých vybraných technik např. v oblasti rozhodování a stanovování cílů, partnerské komunikace a efektivity práce (Ishikawův diagram, Paretova analýza, brainstorming, silové pole, SMART cíle atd.), v komunikaci (SPIN, RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN A NENÁSILNÁ KOMUNIKACE), v koučování (technika GROW, STEER atd.).
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Krátké ověřovací testy z probrané problematiky, Interaktivní prožitková práce a sebehodnocení v průběhu práce skupiny ve cvičení.
E-learning
Další požadavky na studenta
Schopnost částečného samostudia.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Rámcová osnova přednášek/Osnova předmětu:
- Manažerské kompetence a role/vymezení základních pojmů, manažerské kompetence a kompetenční modely. Sebepoznání a poznávání druhých/typologie osobnosti a její význam pro manažery, percepce a její význam, manažerské styly
Principy efektivní komunikace a porozumění důležitosti formy podání s ohledem na dosahování cílů.
- Ujasnění vlivu emocí a potřeb na komunikaci a předání informací“, a to zejména rozdíl mezi manipulativní a partnerskou komunikací
- Zvládání konfliktních situací/proces a fáze konfliktu, role manažera v konfliktních situacích, postupy při řešení konfliktů se zaměřením na emoce a potřeby včetně principů Nenásilné komunikace a Respektovat a být Respektován
- Rozhodování a řešení problémů/základní pojmy, rozhodovací proces a jeho struktura, vybrané metody a techniky rozhodovacího procesu (Occamova břitva, Ishikawův diagram, Brainstorming, Brainwriting, Analýza silového pole, Akční plán, Paretova analýza, Vícekriteriální metody rozhodování – AHP, ANP)
- Delegování úkolů a pravomocí/ základní pojmy, proces delegování, výhody a nevýhody delegování pro manažery i podřízené
- Uplatnění moci a vlivu/základní pojmy, model moci a vlivu, manipulační styly se zaměřením na vliv trestů a odměn a komunikačních stylů na pracovní výkon a atmosféru ve skupině
- Řízení pracovního výkonu a jeho hodnocení/procesní model řízení pracovního výkonu, dopad motivace na řízení pracovního výkonu, motivační strategie, nové formy práce
- Vedení lidí a koučování/základní pojmy, manažerské styly vedení lidí (Manažerská mřížka, kontinuum vedení, situační vedení, transformační, transakční a charismatický leadership, vedení lidí dle Druckera a Coveyho; manažer v roli kouče
- Vytváření a řízení týmových procesů/vymezení základních pojmů, týmové formy práce, týmové role dle Belbina, vývojové fáze týmu, Demingův kruh týmové práce
- Vedení porad/typy porad, různé typy účastníků porad a jejich charakteristika, nejčastější chyby a nedostatky porad, metody a techniky komunikace na poradách
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky