229-0257/02 – Netradiční zdroje energie (NZE)
Garantující katedra | Katedra prostředí staveb a TZB | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Jaroslav Kuba, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Jaroslav Kuba, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Výuka v oblasti obnovitelných zdrojů energie.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Seznámení se zdroji a používáním obnovitelných zdrojů tepla a energií a seznámení se standardem současnosti a vývojem v oblasti pro epochu třetího tisíciletí
Povinná literatura:
Brož K., Šourek B.:Alternativní zdroje energie 2003
Obnovitelné zdroje energie, ČEZ, a.s.
Časopisy: Alternativní energie, Energetika
www.TZB info
Zeravík: Stavíme tepelné čerpadlo 2006
Doporučená literatura:
1. Sorensen, B.: Burlington: Renewable energy conversion, transmission and storage, Elsevier/Academic Press, Burlington, 2007
2. Freris, L., Infield, D.: Renewable energy in power systems, Wiley, Chichester, 2008
3. European Renewable Energy Council (EREC), Renewable energy in Europe: building markets and capacity, London: James & James, London, 2004
4. Duffie, J.A., Beckman, W.A.: Solar engineering of thermal processes - 2nd ed., Wiley, New York, 1991
5. Billy C. Langley, B.C.: Heat pump technology - 3rd ed., Prentice Hall, Upper Saddle River, 2002
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Projekt
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky na studenta nejsou dány
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Zásadní rozdělení zdrojů tepla z pohledu obnovitelnosti v kontextu využití, vhodnosti a působení na životní prostředí
2. Výhody a nevýhodynobnovitelných zdrojů tepla s ekonomickou charakteristikou
3. Druhy a možnosti využívaných energií a primárních zdrojů
4. Rozdělení tepelných čerpadel, jejich princip
5. Tepelná čerpadla země - voda
6. Typy kolektorů a jejich základní návrh, legislativa
7. Zapojovací schema tepelného čerpadla země - voda pro vytápění a ohřev TV
8. Způsob zapojení serie tepelných čerpadel včetně užití v praxi
9. Tepelná čerpadla vzduch - voda
10. Druhy a možnosti využití systému tepelných čerpadel vzduch -voda
11. Schema a zapojení tepelných čerpadel vzduch - voda
12. Stanovení topného faktoru (COP)tepelných čerpadel dle platné legislativy a využití v praxi
13. Zapojení tepelných čerpadel s pevnou a proměnlivou kondenzací
14. Efektivita a ekonomika provozu tepelných čerpadel ve vztahu na současné legislativní úpravy
15. Legislativa návrhu, schválení, montáže a provozu tepelných čerpadel
16. Ekvitermní regulace, princip, zásadní hodnocení a kriteria návrhu
17. Sluneční energie a možnosti jejího využití v praxi a spektru současných znalostí a vývoje
18. Druhy slunečních kolektorů - historie a současný trend, vč. využití
19. Standardní zapojení slunečního kolektoru a baterie slunečních kolektorů s koncovým využitím
20. Efektivita provozu solárních kolektorů při různých druzích zapojení
21. Návrh solární baterie pro konečné využití
22. Kotle na biomasu, jeich specifika a použití
23. Bioplyn a bioplynová stanice - vhodnost návrhu, kapacita a využití
24. Využití zdrojů na biomasu, způsob přípravy a fyzikální vlastnosti biomasy
25. Zapojení kotle na biomasu do systému ohřevu
26. Efektivita a ekonomika provozu při spalování biomasy ve srovnání s ostatními OZT
27. Fotovoltaika, fyzikální výklad a způsob získávání elektrické energie ze slunečního záření
28. Druhy fotovoltaických panelů, historie a trend současného vývoje - legislativního a faktického
29. Návrh fotovoltaického systému - panelu, vč. zapojení
30. Legislativní nároky na fotovoltaiku - energetický zákon, současné právní úpravy a normy
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky