229-0301/02 – BIM ve stavitelství II. (BIM_STII)
Garantující katedra | Katedra prostředí staveb a TZB | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Iveta Skotnicová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Iveta Skotnicová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2021/2022 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou zavádění BIM do tří odborných stavebních oblastí navrhování staveb a technických zařízení – Technických zařízení budov (TZB), Dopravních staveb, Geotechnických a podzemních staveb.
V rámci oblasti TZB se studenti naučí vytvářet digitální modely technických systémů zahrnující vodovod, kanalizaci, plynovod, vytápění a vzduchotechniku a jejich propojení s dalšími systémy (např. CAFM), které lze využít pro plánování revizí či údržby technologických zařízení. V rámci oblasti navrhování dopravních staveb se studenti rovněž seznámí se související disciplínou, kterou jsou geografické informační systémy a jejich využití v informačním modelování dopravních staveb. V rámci oblasti geotechnických a podzemních staveb se studenti naučí do systému BIM integrovat data, která jsou v dnešní době v průzkumu zahrnuta např. ve 3D GIS systémech, ve fázi návrhu v 3D CAD systémech a specializovaných 3D simulačních geotechnických softwarech.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět se zabývá problematikou BIM s důrazem na aplikaci v oblastech Technická zařízení budov (TZB), Dopravní stavby, Geotechnické a podzemní stavby. V rámci části předmětu TZB se studenti naučí krok za krokem vytvářet a upravovat prostorový model budovy včetně všech technických instalací, ze kterého snadno získají 2D dokumentaci, ale zároveň i realistické vizualizace. V další části předmětu se studenti seznámí s využitím BIM v oblasti Dopravních staveb. Pro pochopení tohoto procesu je nutné mj. orientovat se v problematice geografických informačních systémů, které s BIM úzce souvisí. V další části předmětu se studenti seznámí s využitím BIM v oblasti Geotechniky a podzemního stavitelství. Pozornost bude věnována problematice geografických informačních systémů a jejich propojení se software pro návrh a simulaci chování geotechnické a podzemní konstrukce.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
HORÁK, J. Dálkový průzkum Země. Ostrava: VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2014, 137 s.
VOJTEK, D. Globální navigační a polohové systémy. Ostrava: VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2014, 159 s.
TUČEK. J. Geografické informační systémy. Computer Press, 1998.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Závěrečný písemný test a ústní zkouška.
E-learning
Další požadavky na studenta
Minimálně 70% účast na cvičeních. Absence v rozsahu minimálně 30% musí být omluvena a omluva musí být vyučujícím akceptována (o důvodnosti omluvy rozhoduje vyučující). Průběžné odevzdávání úkolů zadaných na cvičení v termínech stanovených vyučujícím.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do BIM – příprava modelu budovy.
2. BIM technologie - importy dat.
3. – 4. BIM software – modelování stavební části budovy.
5. – 6. Open BIM – implementace TZB do 3D modelu.
7. BIM a CAFM – propojení modelu s FM softwarem.
8. Informační model stavby pro silniční dopravu.
9. Informační model stavby pro železniční dopravu.
10. Informační model stavby pro vodní či leteckou dopravu.
11. Přístupy k tvorbě inženýrsko-geologického modelu a morfologie terénu s
využitím GIS a metod dálkového průzkumu Země
12. Principy modelování chování geotechnických a podzemních staveb s využitím
specializovaných simulačních software, CAD systémů a GIS
13. Informační model stavby pro zeminový násyp.
14. Informační model pro tunelovou stavbu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky