330-7018/01 – Estetika (ES)
Garantující katedra | Katedra aplikované mechaniky | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. Mgr. Pavel, Zahrádka, Ph.D. MBA M.S.c | Garant verze předmětu | doc. Mgr. Pavel, Zahrádka, Ph.D. MBA M.S.c |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný typu B |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Zajistit pochopení probírané látky. Naučit studenty aplikovat získané teoretické poznatky v designérské praxi.
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem kurzu je seznámit účastníky se základní metodou estetického výzkumu (analytická estetika) a základními teoretickými koncepty estetiky (umění, kýč, falzum, estetická hodnota, dílo, originalita, autor, vkus), jejichž aplikace bude nacvičována a testována na konkrétním materiálu, resp. případových studií z oblasti světa umění (výtvarné umění, fotografie, audiovizuální tvorba) a mimouměleckého estetična (estetika spotřebních výrobků). Cílem semináře je naučit studenty kriticky reflektovat tvůrčí praxi a naučit se přemýšlet o otázkách estetické hodnoty a dopadu umělecké tvorby v širších ekonomických, etických a společenských souvislostech.
Povinná literatura:
Hume, D. „O normě vkusu“. Aluze 5, č. 2, 2002, 82–91.
Lindstrom, Martin. Brand Sense: Build Powerful Brands through Touch, Taste, Smell, Sight, and Sound. New York: Free Press, 2005.
Sibley, F. „Esteticke pojmy“. In Vlastimil Zuska (ed.): Uměni, krasa, šeredno. Praha: Karolinum 2003, s. 23–48.
Doporučená literatura:
Zahrádka, P. Estetika spotřební kultury. In: Pavel Zahrádka (ed.): Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia 2014, 337–364.
Zuska, V. Estetika - úvod do současnosti tradiční disciplíny. Triton, 2001.
Beranová, V. Průvodce po světě současné estetiky. Monument, 2018.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Student je průběžně hodnocen po zpracování dílčích úkolu (referát, případová studie estetiky spotřebního výrobku). Aktivní účast na seminářích minimálně 80 %.
E-learning
Další požadavky na studenta
Aktivní účast na seminářích minimálně 80 %.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1–2. Úvod do metodologie a metod analytické estetiky
3–4. Definice umění a spory o umění
5–6. Hodnocení uměleckých děl
7. Umění a falzum
8. Vysoká versus populární kultura
9–10. Estetika spotřební kultury
11–12. Krása, umění a symbolické násilí
13. Kýč
14. Dílo, autorské právo a trh
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky