340-0385/01 – Dějiny designu III (DD III)
Garantující katedra | Katedra konstruování | Kredity | 2 |
Garant předmětu | MgA. Petr Nenička | Garant verze předmětu | MgA. Petr Nenička |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 4 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FS, USP | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student je schopen se v oblasti vývoje designu orientovat, rozeznat a charakterizovat styly
poznatky aplikovat (zejména při psaní závěrečné teoretické práce)
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Ostatní aktivity
Anotace
Přednáškový cyklus navazuje na Dějiny designu II. Historický exkurz je na jedné straně vymezen počátkem 50. let 20. století a na té druhé počátkem 21. století. Významné směry, významné osobnosti a významná díla v rámci neustálých střetů mezi modernistickým a antimodernistickým pojetím.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Po několika konzultacích student k zápočtu předloží referát na vybrané téma, součástí ústní zkoušky je pak rozprava o referátu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Student se zúčastní exkurze nebo navštíví výstavu, veletrh, předávání ocenění, přednášku apod. (tematicky spadající do oblasti průmyslového designu nebo výtvarného umění).
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Dějiny designu 1950‒2010
• 1.-2. týden ‒ design 50. let ‒ hospodářský zázrak, organický design, biomorfní moderna, konzum a pokrok, americký sen, designérské baroko, tradice a pokrok, skandinávský design.
• 3. týden ‒ design 50. let v Československu ‒ socialistický realismus, bruselský styl, Světová výstava EXPO 1958 v Bruselu, Zdeněk Kovář.
• 4.-5. týden ‒ design 60. let ‒ hospodářský zázrak na vrcholu, pokrok v technice (vesmírná technika, sci-fi filmy, zpracování plastů jako inspirace), moderna v Německu, Gute Form (dobrý design), Vysoká škola návrhářství (Hochschule für Gestaltung) v Ulmu, moderna v Itálii, Bel Disegno (elegantní moderna), pop-design (vysoké vs. nízké, krásné vs. komerční), radikální design (anti-design), Superstudio.
• 6.-7. týden ‒ design 70. let ‒ krize funkcionalismu, experiment a anti-design, pokračovatelé radikálního designu, studio Alchimia, postmoderní architektura, postmoderní design, fascinace technikou, japonská spotřební elektronika, black-box design, high-tech architektura, kritika konzumní společnosti (ropná krize, ekonomická krize, ekologické hrozby), humanistický design.
• 8.-10. týden ‒ design 80. let ‒ desetiletí designu (nárůst zájmu o design, medializace designu i designérů, produkty jako kultovní objekty), postmoderna 80. let, studio Memphis, „nový design“ v Evropě, Philippe Starck, Bořek Šípek, skupina Atika („český Memphis“), high-tech architektura, high-tech design, počítač a navrhování, CAD (Computer Aided Design), CAM (Computer Aided Manufacturing).
• 11.-12. týden ‒ design 90. let ‒ desetiletí komunikačních technologií, období odpovědnosti, minimalismus, „zelený design“, recyklace materiálů, úspory energie, destrukce hranice mezi modernou a postmodernou, syntéza protikladných principů („postmoderní moderna“, „moderní postmoderna“), „home office“ design, Ingo Maurer, Apple, „emotivní racionalismus“, studio Droog Design („Memphis 90. let“), nizozemský produktový design.
• 13.-14. týden ‒ začátek 21. století ‒ technický optimismus, nova vlna zájmu o výzkum kosmu, nové technologie, digitální projektování, rapid prototyping, problém „počítačové manýry“ (počítačový formalismus), potenciál Internetu, pokračující miniaturizace, přístroje integrující vícero zařízení, humanizace nemateriálních technologických produktů, Apple a Jonathan Ive (nové technologie a kulturní tradice), nanotechnologie, nové materiály, protikladné vlastnosti (pěnové kovy, pružná keramika), transparentnost materiálu, nový dekorativismus, Materialise, oživování řemeslné práce, Marcel Wanders, Mooi, stírání hranice mezi průmyslem a řemeslem / mezi volným uměním a designem, „kritický design“, spojení kreativity člověka a stroje, „parametrický design“, budoucnost designu, udržitelný rozvoj, humanistické hodnoty.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.