342-0388/05 – Plánování a provedení letu (PaPL)
Garantující katedra | Institut dopravy | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. Ing. Vladimír Smrž, Ph.D. | Garant verze předmětu | Fiktivní Uživatel |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2002/2003 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- Dovednost plánovat a monitorovat lety v rámci obchodní letecké dopravy, zkládající se z následujícíh kompetencí:
- schopnost posoudit problematiku hmotností a vyvážení
- schopnost posoudit problematiku výkonnosti letounů
- schopnost posoudit problematiku plánování a monitorování letů
Vyučovací metody
Anotace
Dokonalé zvládnutí postupů a předpisů, nauka navigace, zvládnutí provedení letu
Povinná literatura:
Učební texty ČVUT-Praha- Plánování a provedení letu
Učební texty Four Forces
Předpisy MD
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
VÝKONNOST – LETOUNY
VÝKONNOST JEDNOMOTOROVÝCH LETOUNŮ NEMAJÍCÍCH OSVĚDČENÍ PODLE JAR / FAR 25 -
TŘÍDA VÝKONNOSTI B
Definice používaných výrazů a rychlostí
Vzletová a přistávací výkonnost
Vliv hmotnosti letounu, větru, hustotní výšky, sklonu dráhy a stavu dráhy
Použití údajů Letové příručky
Výkonnost při stoupání a cestovním letu
Použití letových údajů letounu
Vliv hustotní výšky a hmotnosti letounu
Vytrvalost a vlivy různých doporučených nastavení výkonu
Dolet za bezvětří s různým nastavením výkonu
VÝKONNOST VÍCEMOTOROVÝCH LETOUNŮ NEMAJÍCÍCH OSVĚDČENÍ PODLE JAR / FAR 25 -
TŘÍDA VÝKONNOSTI B
Definice výrazů a rychlostí
Všechny nové výrazy používané pro výkonnost vícemotorového letounu (032 01 01
00)
Důležitost výpočtů výkonnosti
Stanovení výkonnosti za normálních podmínek
Zřetel na vlivy tlakové výšky, teploty, větru, hmotnosti letounu, sklonu dráhy
a stavu dráhy
Prvky výkonnosti
Stoupací a klesací rychlost - vlivy zvolených nastavení výkonů, rychlostí a
konfigurace letadla
Cestovní nadmořské výšky a výškový dostup
Směny: dolet / platící zatížení
Směny: hospodárnost / rychlost
Použití grafů výkonnosti a tabulkových údajů
Část „Výkonnost“ v Letové příručce
VÝKONNOST LETOUNŮ S OSVĚDČENÍM PODLE JAR / FAR 25 - TŘÍDA VÝKONNOSTI A
Vzlet
Definice používaných výrazů a rychlostí
Proměnné veličiny dráhy
Proměnné veličiny letounu
Meteorologické proměnné veličiny
Rychlosti vzletu
Délka vzletu
Délka přerušeného vzletu
Pojem vyvážené délky přerušeného vzletu
Použití diagramů Letové příručky
Počáteční stoupání
Úseky stoupání
Se všemi pracujícími motory
Let s nepracujícím motorem
Požadavky na bezpečnou výšku nad překážkou
Stoupání
Použití grafů výkonnosti z Letové příručky
Důležité rychlosti letu pro stoupání
Stoupání s jedním nepracujícím motorem
Cestovní let
Použití grafů cestovního letu
Řízení cestovního letu
Na trati s jedním nepracujícím motorem
Bezpečná výška nad překážkami na trati
Na trati – Letouny se třemi nebo více motory, se dvěma nepracujícími motory
Klesání a přistání
Použití grafů pro klesání
Nejvyšší přípustná přistávací hmotnost
Výpočty údajů pro přiblížení a přistání
Praktické použití výkonností letounu z Letové příručky
Použití příručky pro výkonnost typického proudového, nebo turbovrtulového
letounu
Výpočty pro cestovní let
PLÁNOVÁNÍ LETU A MONITOROVÁNÍ LETU - LETOUNY
PLÁNY LETU PRO PŘELETY
Plán navigace
Volba tratí, rychlostí, výšek nad letištěm (mořem) a náhradních letišť
Měření tratí a vzdáleností
Získávání předpovědi rychlosti větru pro každý úsek
Výpočty kurzů, traťových rychlostí a doby letu na trati z tratí, ze skutečné
rychlosti letu a z rychlostí větru
Vyplnění předletové části navigačního letového zápisníku
Plán paliva
Výpočet plánované spotřeby paliva pro každý úsek a celkového spotřeby paliva
pro let:
Palivo pro vyčkávání nebo let na náhradní letiště
Zálohy
Celkové požadavky paliva pro let
Vyplnění předletové části záznamníku paliva
Monitorování letu a přeplánování za letu
Výpočty paliva za letu
Výpočet skutečné časové spotřeby
Přehodnocení odhadů záloh paliva
Přeplánování za letu v případě problémů
Radiové spojení a navigační prostředky
Kmitočty spojení a volací znaky pro příslušné orgány řízení a pro zařízení
služeb za letu, jakými jsou např. povětrnostní stanice
Radionavigace a popřípadě prostředky pro přiblížení
LETOVÝ PLÁN ATC ICAO
Druhy letových plánů
Letový plán ICAO
Vyplňování letového plánu
Informace pro letový plán získané z :
Podání letového plánu
Postupy pro podání
Orgán zodpovědný za zpracování letového plánu
Požadavky zainteresovaného státu, musí-li být letový plán podán
Uzavření letového plánu
Odpovědnosti a postupy
Zpracovávající agentura
Kontrola času slotu
Dodržení letového plánu
Státem povolené tolerance pro různé druhy letových plánů
Změna letového plánu za letu
PRAKTICKÉ PLÁNOVÁNÍ LETU
Příprava mapy
Vynášení tratí a měření směrů a vzdáleností
Plány navigace
Zpracování plánu navigace s použitím:
Jednoduché plány paliva
Příprava záznamů paliva vykazující plánované hodnoty pro:
Praxe plánování radiových prostředků
Spojení
Navigační prostředky
PLÁNOVÁNÍ LETU IFR (LETOVÝCH CEST)
Meteorologické zřetele
Analýza současné povětrnostní situace podél možnýchtratí
Analýza výškových větrů podél očekávaných tratí
Analýza současné povětrnostní situace a předpověď povětrnostních podmínek na
cílovém letišti a na možných náhradních letištích
Volba tratí na cílové a náhradní letiště
Směrování upřednostňovaných letových cest
Výtah tratí a vzdáleností z mapy RAD / NAV
Kmitočty a indentifikátory radionavigačních prostředků na trati
Minimální nadmořské výšky na trati, minimální přeletové výšky a výšky příjmu
Standardní přístrojové odlety (SID) a standardní přístrojové přílety (STAR)
Hlavní úkoly plánování letu
Kontrola AIP a NOTAM s důrazem na nejnovější informace o situaci na trati a
letištích
Volba výšek nebo letových hladin pro každý úsek letu
Uplatňování rychlosti větru na každém úseku k získání kurzů a traťových
rychlostí
Výpočet doby letu na trati pro každý úsek k letu na cílové letiště a na
náhradní letiště a stanovení celkové doby letu na trati
Vyplnění plánu paliva
Předběžné studium postupů přiblížení podle přístrojů a minim na cílovém a
náhradním letišti
Vyplnění a podání letového plánu letových provozních služeb
PLÁNOVÁNÍ LETU PROUDOVÝCH LETOUNŮ (Další zřetele) – JAR-OPS 1
Další aspekty plánování letu pro proudové letouny (rozvinuté plánování letu)
Plánování paliva
Výpočet bodu stejné doby (PET) a bodu bezpečného návratu (PSR)
Počítačem zpracovávané plánování letu
Obecné principy současných systémů
PRAKTICKÉ ZPRACOVÁNÍ „LETOVÉHO PLÁNU „(letový plán, letový zápisník, plán ATC
navigační záznamník, atd.)
Vytažení údajů
Vytažení navigačních údajů
Vytažení meteorologických údajů
Vytažení údajů výkonnosti
Vyplnění navigačního plánu letu
Vyplnění plánu paliva
Výpočet kritického bodu (CP), včetně bodů stejného množství paliva a stejné
doby, a bodu stejné doby (PET) a mezního bodu návratu (PNR) a bodu bezpečného
návratu (PSR)
Zpracování letového plánu letových provozních služeb
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.