342-0449/01 – Aerodynamika, konstrukce a systémy letadel 3 (AKSL3)
Garantující katedra | Institut dopravy | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Vladimír Smrž, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Vladimír Smrž, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem bakalářského studia obor „Technologie údržby letecké techniky“ – seznámit studenty s problematikou uvedeného předmětu AERODYNAMIKA KONSTRUKCE A SYSTÉMY LETADEL 3 (AKSL 3). Naučit studenty teoretickým základům nutným pro praxi v prostředí údržby letadel. Pochopit a aplikovat jednotlivé části osnovy v souladu s nařízenými evropskými normami. Dále seznámit studenty s konstrukcemi vyskytujícími se u velkých dopravních letadel a jejich vybavením.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Tento předmět je zaměřen na získání teoretických vědomostí v oblasti modulu M 11 – AERODYNAMIKA KONSTRUKCE A SYSTÉMY LETADEL a přípravě na vykonání základní zkoušky, za účelem získání průkazu způsobilosti AML Part 66
Povinná literatura:
Slavík, S. a kol. Aerodynamika, konstrukce a systémy letounů. Brno: CERM s.r.o. 2005. 600 s.
Doporučená literatura:
JEPPESEN. OXFORD AVIATION TRAINING. 2001. Oxford.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Závěrečný test okruhy 1-13 a ústní zkouška
E-learning
Další požadavky na studenta
Závěrečný test okruhy 1-13 a ústní zkouška
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Konstrukce draku velkého letounu – koncepce, předpisové požadavky na statickou a únavovou pevnost, konstrukce bezpečné při poruše, konstrukce s bezpečnou životností a s přípustným poškozením, druhy namáhání konstrukce.
2. Geometrické charakteristiky velkého letounu a jeho rozdělení na jednotlivé funkční zóny.
3. Systémy označování podle zón a bodů dále označení zonálních bodů pro poutání letounu.
4. Sledování životnosti letounu v kritických zónách
5. Technologie spojení prvků konstrukce (nýtování, šroubové spoje, lepení,svařování).
6. Způsoby povrchové ochrany (eloxování, chromování, kadmiování,lakování aj.).
7. Čištění povrchu, Zajištění symetrie konstrukce při montáži a opravách.
8. Teoretická řešení výroby kompozitních materiálů a praktická ukázka technologie výroby metodou Wet-lay-up a v případě potřebného vybavení i praktické ukázky některých z metod vakuové infuze.
9. Opakování předmětů strojírenského základu a vysvětlení základních pojmů leteckých konstrukcí - Napětí, deformace, ohyb, tlak, střih, krut, tah, obvodové napětí, únava.
10. Objasnění problematiky související s - Drenáží a odvětráním, zástavbou systémů, Ochranou proti poškození při zásahu bleskem
11. Konstrukční metody - Trup s nosným potahem, Tvarová žebra, Podélné výztuhy, Podélníky, Plné přepážky, Rámové přepážky, Vyztužení, Vzpěry, Spoje, Nosníky, Podlahové konstrukce, Zpevnění, Druhy potahů,
12. Ochrana proti korozi Konstrukce drakové části trupu velkých letadel - Konstrukce a přetlakové těsnění, Křídlo, Stabilizátor, Pylon.
13. Konstrukce a díly Uchycení podvozku, Zástavba sedadel a systém nakládání nákladu, Dveře a nouzové východy - konstrukce, mechanismy, obsluha a bezpečnostní zařízení mechanismů dveří, oken a čelního ochranného skla.
14. Konstrukční provedení křídel velkých letounů, Zdůvodnění uložení paliva v křídle, Uchycení přistávacího zařízení,
15. Umístění motorů v draku letounu (prutová obvodová konstrukce, umístění na pylonu).
16. Vysvětlení pojmu a důležitosti stabilizačních ploch u velkých dopravních letadel - Konstrukce a použití těchto ploch pro účely řízení letadlové soustavy,
17. Konstrukce závěsů pro uchycení řídících ploch Řídící plochy moderních velkých dopravních letounů a jejich konstrukční provedení,
18. Vyvážení letounů – Provedení hmotového vyvážení, aerodynamického odlehčení a aerodynamického servořízení
19. Specifické otázky řízení u velkých letounů s ohledem na Primární řízení podélného sklonu (výškové kormidlo, pevný stabilizátor, stavitelný stabilizátor, letouny typu kachna),
20. Primární řízení náklonu a směru letu (křidélka a spojlery, směrovka a tlumiče Holandského kroku) Umístění pohonných jednotek na velkých dopravních letounech s použitím Gondol / pylonů jejich konstrukční provedení, dále umístění pomocné energetické jednotky na letounu Konstrukce a provedení protipožárních přepážek, motorového lože (jejich specifika pro jednotlivé druhy pohonných skupin).
21. Použití kompozitních materiálů, zejména nových nehořlavých sendvičových panelů použitých pro výrobu přepážek a interiérových panelů v prostředcích hromadné dopravy.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.